Picture of Zeeman Albert

Review: iPhone7 zonder VR bril?

Apple heeft de iPhone7 gelanceerd, maar zonder VR mogelijkheden zoals Samsung eerder deed. Samsung heeft met de Galaxy 7 de harten van veel mensen veroverd. De virtual reality mogelijkheden met de Samsung bril en Samsung 360 camera zijn verbluffend. Ongelooflijk eenvoudig en adembenemend. Op de CES beurs aan het begin van het jaar was het al duidelijk; Samsung zet alles in om synoniem te worden met Virtual Reality. Zitten onze vrienden in Cupertino te slapen of gaat Apple weer het trucje doen door een technologie te omarmen en vervolgens de standaard voor kwaliteit bepalen? Vooralsnog heeft Apple het nakijken wat de Samsung voorsprong betreft. Hoe kunnen we virtuele realiteit op een iPhone zelf creëren en beleven.

Technologie doorbraak

Elke technologie heeft een eye opener nodig om naar het grote publiek door te breken. Napster was dat voor downloaden van muziek en iTunes voor een legaal systeem voor digitale muziek. Spotify opende de weg voor het streamen van muziek. Hoe james Cameron 3D technologie inzette voor zijn meesterwerk Avatar, opende de 3D deuren. 3D was al sinds het begin van de vorige eeuw mogelijk, maar beperkte zich te vaak tot het bereiken van extreme effecten. Cameron gebruikte het filmdoek als raam waar je doorheen kijkt. Zonder extreme effecten van objecten die uit het beeld komen. Van 2010 tot een paar jaar geleden was 3D tv hot, maar inmiddels weer weggezakt tot een 3D beleving van gaming en film.
Oculus-RiftIn 2012 zette Oculus Rift de 3D bril op de kaart door een extreem succesvolle Kickstarter campagne te starten. Het bedrijf haalde meer dan twee miljoen dollar op. Toch was een bril met stereo beeld niet nieuw. Het revolutionaire was de koppeling van bewegingssensoren aan het beeld. Draai je hoofd naar links en je ziet wat links is. De audio speelt wat links speelt. Dit mechanisme maakt het mogelijk dat het lijkt dat je in een andere wereld bent. De beelden van DWDD presentator Matthijs van Nieuwkerk die de Oculus Rift uitprobeert en letterlijk en figuurlijk omvalt van verbazing wat hij ziet, zijn de wereld overgegaan en spreken boekdelen. De Oculus Rift is echter een stap te hoog voor veel mensen. Te specifiek, te duur en te lastig te verkrijgen. HTC doet daar met hun Vive systeem een schepje bovenop (heb ik foto van). Ook dat systeem hebben wij ervaren als werkelijk adembenemend. Maar beter en duurder is niet altijd de beste route naar een technologie doorbraak. Samsung maakt daar met hun complete systeem van 360 graden camera, bril en telefoon korte metten mee. Wij mochten in de USA al ervaren hoe goed de technologie is.
gear-vr-galaxy-s6-s6-edge-samsung-virtual-reality-2Onlangs kregen wij een paar dagen een compleet systeem te leen. Het gebruiksgemak is ongelooflijk. Plaats te camera en maak een foto of video. Schuif de
Galaxy 7 in de Samsung Bril en navigeer een een sublieme app naar jouw eigen camera en herbeleef wat je zojuist hebt vastgelegd. Het kan niet gemakkelijker en de kwaliteit is erg goed. Natuurlijk zal die beeldkwaliteit het komende jaar snel nog beter worden. Het leuke van het Samsung systeem is dat de app je ook toegang geeft tot VR beelden van anderen. Samsung heeft echt de drempel voor volledige adoptie van VR laag gemaakt. Tja en daar zit je dan met je iPhone6s… Hoe kunnen we daar ook een VR beleving mee maken en beleven. Het is nu nog een weg met veel keuzes en losse componenten, maar het kan gelukkig wel.

Beeld vastleggen

Gelukkig is er al heel veel virtual reality content beschikbaar. Youtube staat er inmiddels al vol mee. Zodra je een icoontje ziet van een VR bril, dan kan je het beeld op een VR bril beleven. Het goedkoopst is dat met een Google Cardbox. Een kartonnen bril met lensjes die je zelf in elkaar zet. Wie zich die knutsel partij wil besparen, kan het beste een VR bril kopen waar jouw telefoon in past. De Homido is voor veel telefoons een goede keuze. Het is niet de fraaiste, maar werkt in de praktijk prima. Je hebt dan voor een paar tientjes een prima VR beleving met de content die online en in iOS apps beschikbaar is. Onze eerste ervaring was een jaar geleden meteen iPhone5 in een kartonnen bril met een concert van Paul McCartney. Met de beperkte middelen was de beleving al erg leuk. Je moet wel een hoofdtelefoon aansluiten. Draadloos is dan zeker aan te raden.
Ricoh ThetaEr zijn een aantal apps die het mogelijk maken om een 360 graden beeld met de iPhone vast te leggen. Je wordt dan begeleid hoe je de wereld om je heen met om je as draaien, vastlegt. De resultaten zijn aardig, maar het blijft vergelijkbaar met een foto maken met glasplaat; tijdrovend en lastig om haarscherp te krijgen. Beter is het om een camera te hebben die gemaakt is voor 360 graden fotografie. De Theta van Ricoh is zo’n camera. Wij hebben deze al eerder getest en waren voorzichtig enthousiast. De opvolger de Theta S legt betere beelden vast en filmt nu zelfs op HD formaat. De app maakt het mogelijk om de beelden te delen op diverse sociale media, inclusief Google Streetview. Het meest interessant is de mogelijkheid om in de app de beelden naar de telefoon te kopiëren en dan in stereo weergave te beleven in een bril. De resultaten zijn voor fotografie echt goed. Video blijft een uitdaging. Je kan 25 minuten in HD filmen, maar draadloze overdracht naar de telefoon is hopeloos traag.
360flyEen alternatief voor de Theta S is de 360Fly. De Theta S is gemaakt om in de hand of op statief het beeld vast te leggen. De 360Fly wil de eerste 360 graden actie camera zijn. Hij is waterdicht en legt beelden op het interne geheugen vast. Net als de Theta S vraagt de 360Fly om in de app de beelden over te zetten. De kwaliteit is goed, maar minder dan de Theta S. Bovendien is het beeld niet geheel 360 graden. De 360Fly filmt wel volledig horizontaal rondom, maar filmt niet wat onder hem is. Dat is eigenlijk ook geen probleem want op de camera’s die dat wel doen zie je vaak de filmer of het statief staan. Voor actiebeelden is er echter momenteel geen beter alternatief wat net zo robuust als handzaam is als de 360Fly.
xbeste-kodak-sp360-4k-review-jpg-pagespeed-ic-9ki_nlbsi_Naast deze camera’s die ontworpen zijn voor 360 fotografie en filmen door consumenten, zijn er ook camera’s die met een broertje het beeld vast leggen. Zo heeft Kodak een 4K actie camera die 180 graden het beeld vastlegt. In een bundel biedt Kodak deze camera aan met een tweede camera en speciaal ontwikkelde houders. De camera’s monteer je rug aan rug op de meegeleverde houder. De afstandbediening maakt het mogelijk om de camera’s tegelijkertijd te starten. Er zijn wel een paar kleine dingen waar de gebruiker op moet letten. Zo moet je stabilisatie uitzetten. Gestabiliseerd beeld is namelijk niet aan elkaar te plakken in editors. Het resultaat is in de Kodak software aan elkaar te plakken en als VR bestand te bewaren. Uploaden naar YouTube gaat super eenvoudig en vervolgens bekijk je jouw VR HD video via YouTube. De kwaliteit is beter dan elke andere optie die we tot op heden in onze handen hebben gehad. Het is wel wat meer gedoe, maar de Kodak route laat qua beeldkwaliteit ook de Samsung in het stof bijten. Binnenkort staat de Photokina voor de deur waar nieuwe camera’s gelanceerd worden. GoPro en Nikon hebben beide een interessante 360 camera oplossing. De Nikon oogt gemakkelijker en veelzijdiger, maar de praktijk zal uitwijzen welke optie de beste is. Het zal een route blijven van in de app of via YouTube bekijken. GoPro heeft al in Beta indrukwekkende 360VR software getoond. Ook voor de Mac. Vandaag heeft de Theta S onze voorkeur vanwege het gemak wat dicht bij de Samsung beleving komt.

zeiss-vr-one-traysVR beeld bekijken

Het vastleggen van jouw eigen beelden is dus een kwestie kiezen qua gemak en beeldkwaliteit. Het gemakkelijkst is het wanneer de camera app het mogelijk maakt om de beelden in stereo op de iPhone weer te geven. Je schuift dan de telefoon in een bril en beleeft de virtuele wereld. Het best is een bril die specifiek is ontworpen voor jouw telefoon. Wanneer de beelden niet exact voor de lenzen zitten, is het resultaat niet optimaal. Het spreekt voor zich dat de kwaliteit van de lenzen ook bepalend zijn voor het eindresultaat. Lenzen maker Zeiss heeft een VR bril op de markt gebracht die specifiek voor de iPhone6(s) is ontwikkeld. Je klikt de iPhone6 in een houder die je vervolgens in de VR One schuift. Omdat de gebruiker het scherm niet aanraakt, speelt het beeld wat je wilt ook af. Brillen waar je mee moet frotten om de iPhone in de de bril te krijgen, leiden altijd tot het verlaten van de app, waardoor je opnieuw de telefoon uit de bril moet halen, de app starten en beeld selecteren en vervolgens opnieuw in de bril schuiven.
Ssm-r321nzwabtu-138536-0amsung heeft dat voorbeeldig opgelost omdat de Galaxy 7 exact in de houder klikt. Samsung heeft een extra functie voor bediening. Omdat de Samsung bril met de telefoon verbonden is via een connector, is het mogelijk de telefoon te bedienen met knoppen. Normaal is de bediening door een virtuele muisaanwijzer die de gebruiker beweegt door met het hoofd te bewegen. Dat mechanisme werkt ook in de Samsung bril, maar je kan ook met een touchpad door mappen en beelden scrollen. Extra gemakkelijk is de knop waarmee je een beeld selecteert op de Samsung bril. In elke iPhone app moet je een aantal seconden naar hetzelfde punt kijken om virtueel het object te selecteren. Daar ligt zonder twijfel het belangrijkste verschil tussen de Samsung route en de opties voor iPhone gebruikers.

Samsung heeft met de 360 camera, bril, telefoon en app een uniek compleet systeem gericht op gemak. Van creëren tot beleven is  de Samsung route (nog) een betere dan elke iPhone optie. Wij zijn onder de indruk van de Theta S met de Zeiss One bril en een iPhone6S combi. Net iets minder dan het Galaxy systeem, maar gelukkig een volwaardig alternatief.