Review: George – De Geheime Sleutel naar het Heelal

• Wetenschap op een vermakelijke manier uitgelegd

Je hoeft alleen maar naar The Big Bang Theory gekeken te hebben om te weten dat Stephen Hawking één van de meest briljante wetenschappers van dit moment is. Of iets van wetenschap te hebben gevolgd om ook te weten waarom. Stephen bracht al verschillende wetenschappelijke boeken uit over het heelal en met zijn dochter Lucy heeft hij de basis in een kinderboek weten te vertalen.

George woont met zijn ouders in een simpel huis. Elektriciteit proberen ze niet te gebruiken. De groenten komen voor een deel uit eigen tuin, waar ze ook een varken hebben. Nouja, George heeft een varken en dat ik meteen al zoek. George’s vader is vegetariër, maar blijkt toch weinig met dieren op te hebben.

Echt blij met de buren zijn zijn ouders ook niet. Het zijn wetenschappers en dat is toch allemaal een beetje eng. Maar ze hebben ook een dochtertje, Annie. Het duurt dan ook niet lang voordat George en Annie bevriend raken. Wanneer Erik, de vader van Annie, een bijzondere computer heeft, beginnen de avonturen. Erik’s computer heet Kosmos en stelt de twee in staat overal naartoe te reizen. De twee gaan op ontdekkingsreis en ontmoeten een ruimteschurk die Kosmos in handen probeert te krijgen. Het avontuur begint.

George---De-Geheime-Sleutel-naar-het-Heelal-Binnenkant

Het 220 pagina’s tellende verhaal over George is vertaald vanuit het Amerikaans. Bij veel vertaalde kinderboeken kom ik veel slecht vertaalde taalgrapjes tegen alsmede veel typisch Amerikaanse onderwerpen. Neem bijvoorbeeld de typisch Amerikaanse schoolbussen. Het verhaal van George speelt vooral af rondom het huis van hem en Annie. En in het Heelal natuurlijk. Hierdoor worden veel aspecten die behoren tot de Amerikaanse cultuur buiten beschouwing gelaten. Hierdoor is het veel gemakkelijker om je in het leven van George te verplaatsen.

Het verhaal wordt regelmatig toegelicht met illustraties om de fantasie een handje te helpen. Daarnaast zijn er twee delen van het boek ingeruimd met een serie kleurenfoto’s. Deze foto’s komen vooral uit de archieven van de NASA. Iedere foto is voorzien van uitleg zodat kinderen snappen wat ze zien. Bovendien krijgen ze tijdens het lezen van het verhaal ook een berg aan informatie over hoe het heelal in elkaar zit. Natuurlijk in kleine hoeveelheden. Bovendien, de serie omvat binnenkort 6 delen. Er valt dus nog heel wat te beleven voor George en Annie.

Wat is het heelal en waarom is het er? Waarom is het ontstaan? Veel van deze vragen zijn nog niet of niet geheel beantwoord. Wat we al wel weten, proberen Lucy & Stephen Hawking op een zo simpel mogelijke manier uit te leggen. En zelfs zonder dat gegeven is De Geheime Sleutel naar het Heelal gewoon een enorm leuk kinderboek om te lezen.

George – De Geheime Sleutel naar het Heelal is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.