Review: Room (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Sterke cast
  • Zeer goed geschreven verhaal

• Verhaal laat veel ruimte voor diepgang die mogelijk wel in het boek zit. Logisch gevolg van de verfilming.

Als het om drama gaat vergeten we soms dat het niet altijd om zombies hoeft te gaan. Of aliens die de planeet hebben overgenomen. Drama kan soms heel klein zijn zoals de band tussen moeten en zoon. Een moeder en dochter die zijn opgesloten.

Het verhaal van Room is een beetje gebaseerd op dat van de Oostenrijker Joseph Fritzl. Het grote verschil is dat het hier om een moeder en zoon gaat die opgesloten zitten in een kamer. Omdat moeder het beste wilt voor haar zoontje, leert ze hem de buitenwereld negeren. Buiten is slecht. Daar zijn aliens. Daar wil je niet zijn. In de vijf jaar dat zoontje Jack leeft is ‘Kamer’ een wereld opzichzelf geworden met inwoners als ‘Lamp’ en ‘Tafel’. Het is de verbeelding van de jonge Jack die de twee bij elkaar houdt.

Maar wat als er ineens de kans is om te ontsnappen? Om onverwacht die enge wereld in te stappen? Om daarna van je moeder te horen dat het allemaal wel meevalt buiten. Nouja, behalve als het gaat om de pers. Hordes journalisten achtervolgen de twee om het bijzondere verhaal vast te kunnen leggen en duwen de twee in een wereld die al even zo onrealistisch is. En dan is er nog de familie. Hoe gaat die ermee om? Kunnen die zich een beetje inleven in de periode dat moeder en zoon in de kamer opgesloten hebben gezeten?

Qua extra’s heeft Universal een drietal leuke specials op het schijfje geperst die dieper in gaan op het maken van de film. Toch voelen ze als liflafjes waar ik na het overdonderende verhaal geen interesse mee heb. Ze zijn niet ‘slecht’, maar deze film heeft ze wat mij betreft niet nodig. Ik wil niet weten hoe de film is gemaakt. Ik wil het verhaal herinneren zoals het is.

Room is de verfilming van het gelijknamige Amerikaanse boek dat ook in Nederland verscheen onder de titel ‘Kamer’. Dit boek werd geschreven door Emma Donoghue. Hoewel ik het boek niet heb gelezen, voel ik wel waar allemaal geknipt is om de film terug te brengen naar krap twee uur. Er zijn toch best veel relaties en kwesties die veel verder uitgediept hadden kunnen worden. Toch is het een verhaal dat ook mij als man en vader weet te raken.