Review: Steve Jobs (Blu-ray/DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Frisse filmstijl.
  • Goede rol van Fassbender.
  • Interessante blik op de recente geschiedenis.

• Steve Jobs was geen aardige man.
  • Weinig actie.

Een biografie in 3 scenes uit het leven van Steve Jobs, de directeur van Apple. Geregisseerd door de gerenommeerde Danny Boyle met in de hoofdrollen Michael Fassbender (Jobs), Kate Winslet (Joanna Hoffman), Steth Rogen (Steve Wozniak) en Jeff Daniels (John Sculley). Telkens voor aanvang van verschillende presentaties op uiteenlopende tijden treffen we Jobs aan in de kleedkamer bijgestaan door zijn persoonlijk assistente Joanna.

In de hectiek van zo’n moment wil iedereen die nog een beetje dichtbij hem kan komen ook zijn of haar invloed doen gelden. Zo is daar zijn ex vrouw Chrisann die om geld komt vragen voor haar en haar dochter. Steve Wozniak komt langs om te vragen of hij in zijn speech toch vooral even het hele team van Apple 2 wil noemen en dan hebben we ook nog de oud directeur van Pepsi cola John Sculley die ervoor probeert te zorgen dat Steve in zijn uitspraken niet teveel aandeelhouders voor het hoofd stoot.

steve_jobs_01 20-fall-preview-movies-steve-jobs-michael-stuhlbarg-michael-fassbender-kate-winslet-w750-h560-2x

Op het eerste gezicht lijkt een aanpak als deze een saaie film op te leveren. Immers veel van het leven van Jobs is al bekend en kan desgewenst zo opgevraagd worden. Maar door Steve te plaatsen in het middelpunt van zijn eigen universum en er dan ook nog zo dicht mogelijk bovenop te zitten geeft toch een andere beklemmende blik op zijn leefwereld. Zoals hij zelf aangeeft in de film, ‘Ik bespeel geen enkel instrument maar ben de dirigent van het orkest’, waarmee meteen de kern van de film weergegeven is. Hoe en waarom hij dat op deze manier leiding geeft wordt niet altijd duidelijk, we zien alleen de theater locatie waar steeds die presentatie plaats heeft. De kijker wordt gestuurd door korte flashbacks en bijgevoegde beeldtrucjes die onmiskenbaar de invloed van Danny Boyle verraden. Dankzij die aanpak is de film voor een groot publiek toegankelijk want je zit er als kijker regelmatig wat bedremmeld bij als er zoveel computertermen door de tekst heen vliegen. Die menselijke touch wordt versterkt door het kille spel van Fassbender die hiervoor terecht een nominatie voor een Oscar in de wacht sleepte. Hij weet het karakter van de bijna megalomane Jobs mooi vorm te geven met enkele verstilde momenten waarin een glimpje mens achter de horizon tevoorschijn komt. Als mens zullen we Jobs waarschijnlijk niet missen, als vrije denker wel.

Op de Blu-ray versie zijn een paar extra’s toegevoegd. *Inside Jobs: The Making Of Steve Jobs *Commentaar van regisseur Danny Boyle *Commentaar van schrijver Aaron Sorkin en editor Elliot Graham.

Steve Jobs is verkrijgbaar bij o.a. Bol.com en Media Markt. Met dank aan TrippleP voor het recensie exemplaar.