Review: Under the Dome Seizoen 3 (Blu-Ray)

• Zeer vlotte vertelling
  • Behoorlijk spannend

• Het mysterie is er echt wel af dit derde seizoen

Wat gebeurt er wanneer een dorp hermetisch wordt afgesloten van de rest van de samenleving. Dit was het concept van Stephen King’s Under the Dome. Enkele jaren geleden paste Brian K. Vaughan het verhaal van Stephen King aan voor een TV debuut en nu hou ik het laatste deel alweer in de hand.

In twee ijzersterke seizoenen zagen we hoe het dorp Cherster’s Mill vocht om een manier te vinden zodat ze de mysterieuze koepel konden ontvluchten. In het tweede seizoen staat ook de komst van Melanie centraal. Dit meisje dat stierf met het mysterieuze ei keerde ineens terug in het dorp. Tig jaar later. We sloten af op het moment dat de dorpsbewoners het idee hadden via een mysterieuze tunnel hun vrijheid tegemoet te springen. Omdat Melanie zei dat het goed was…

De intro van de eerste aflevering vertelt ons dat drie weken verstreken zijn sinds de koepel over het dorp kwam te liggen, maar de eerste beelden die we zien zeggen iets heel anders. Die laten zien dat Chester’s Mill is bevrijdt. We zien hoe de bekende leden van de cast zich zelfs opmaken om te vieren dat ze een jaar vrij zijn. Junior lijkt zelfs een normale vent te zijn geworden.

Al snel krijg je aan alle kanten signalen dat er nog steeds iets goed mis is. Vooral wanneer we zien dat Julia en Junior nog door de grotten aan het lopen zijn en Big Jim gek wordt in het verlaten dorp. Al snel blijkt dat de dorpsbewoners gevangen zitten in een soort Matrix. Vanuit die Matrix hebben ze het idee een compleet jaar te hebben beleefd en velen hebben hun toekomst compleet anders opgebouwd dan je in eerste instantie zou verwachten. Wanneer de dorpsbewoners uit de situatie weten te ontsnappen zijn er ineens twee mensen bijgekomen. Bovendien blijkt het bedrijf van Barbie’s vader de ingang van de koepel te hebben gevonden en met een eigen agenda in het dorp te werken.

In de dertien afleveringen die dit derde seizoen telt gebeurt echt enorm veel. Hoe dichter we het einde van het seizoen naderen, hoe sneller het verhaal zich lijkt te ontvouwen. Het einde van de serie komt duidelijk een stuk eerder dan de schrijvers van de serie zelf voor ogen hielden. Ze proberen alle losse eindjes keurig aan elkaar te knopen en stiekem toch nog de mogelijkheid tot een reboot open te houden.

het gevolg is dat de serie echt veel meer in een alien invasion-achtig plot verzandt en het mysterie na de eerste paar afleveringen er eigenlijk wel af is. Het hele seizoen voelt echt anders dan de twee voorgaande seizoenen. Toch klinkt dit negatiever dan het is. In dit seizoen staan vertrouwen en invloed op gespannen voet. Het is steeds weer onduidelijk aan welke kant bepaalde karakters staan en dit geeft het hele seizoen toch weer een hoop spanning.

Fans zullen niet teleurgesteld worden wanneer het om de extra’s gaat. De vier schijfjes zijn afgeladen met bonusmateriaal met als special guest de hond Indy. Dit heeft Paramount echt heel netjes gedaan.

Het derde seizoen van Under the Dome bevat veel minder mysterie dan de eerste twee, maar spanning en actie zijn wel weer volop aanwezig. Bovendien is het slotstuk erg leuk om te kijken en krijg je toch een beetje hoop dat de serie over enkele jaren weer wordt opgepakt.

Under the Dome Seizoen 3 is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com.