Review: The Snitch Cartel (DVD)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Goed gefilmd verhaal.
  • Mooie vrouwen.
  • Actie is goed.

• Soms een tikje langdradig.

Met Manolo Cardona, Tom Sizemore en Juana Acosta, geregisseerd door Carlos Moreno. Colombiaanse film over het leven van Andres Lopez die in de jaren ‘90 van de vorige eeuw zijn geld vergaarde met drugs smokkel. Door zijn aangifte bij de Amerikaanse DEA zijn meerdere kopstukken uit de Cartel Norte del Valle opgepakt en is het ná het oprollen van het Medellin Cartel van Pablo Escobar het tweede grootste succes van de overheid op illigale drugshandel.

In de film heet de hoofdpersoon El Fresita een bijnaam voor Martin Gonzáles, en we zien hem als een klein jongetje met zijn vriendje een mooi meisje uit de buurt begluren. Het is Sofia en Fresita verklaard haar de liefde. Tegelijkertijd leren ze van de vader van zijn vriendje hoe je drugs het beste kunt versnijden en zo rollen ze de drugshandel in. Sofia ziet Fresita na een aantal jaren nog steeds niet staan maar als hij met al zijn overtuigingskracht en heel veel geld haar een huis en een dure auto aanbied valt ze natuurlijk als een blok voor deze man. Het gaat goed met de drugshandel en wel zo goed dat andere Cartels er een beetje moeite mee hebben. Er ontstaat een drugsoorlog en degene die overblijven staan voor een lastige taak de verslaafde in Amerika te blijven voorzien van hun drugs. Er valt nóg meer geld te verdienen dan voorheen, er duiken alleen steeds meer problemen op. Zo zijn er een paar drugsbaronnen die een deal met de overheid sluiten en de handel stil willen leggen in ruil voor behoud van bezittingen. Ook zijn er een paar overlopers die hun informatie in ruil voor strafvermindering aan de politie geven. Maar er moet nog steeds geld verdiend worden. Fresita ziet een lading coke voor de kust van Mexico verloren gaan door toedoen van een daar heersende Don Corleone en raakt op deze manier ver in de schulden. Vanaf dat moment gaat het snel bergafwaarts met deze jonge ondernemer. Zijn vriendin gaat bij hem weg en om hem heen vallen veel slachtoffers. Uiteindelijk besluit hij zich aan te geven en als mol terug te keren in het Cartel.

fresita The Snitch Cartel Sofia the Snitch Cartel

mening

The Snitch Cartel is een Colombiaanse film uit 2011 en  pas recentelijk uitgebracht op DVD, en dat heeft een reden. Sinds het succes van de Netflix serie ‘Narcos’ is de belangstelling voor dit genre gegroeid en omdat enkele van de makers van deze film ook bij dit project waren verbonden werd besloten The Snitch Cartel uit te brengen. Het is een aardige vertelling van naar het schijnt een waargebeurd verhaal met een hoop geweld en mooie vrouwen. Vooral het eerste half uur van de film zit bomvol adrenaline. Je hoopt als kijker dan meegesleept te worden in het verhaal dat tot op dat moment best spannend is. Het gebeurd niet helemaal en dat komt omdat je nergens ook maar een beetje sympathie kunt opbrengen voor de deelnemers van het Cartel. Ja, hooguit voor de vrouwen in de film, die worden beroerd behandelt en zijn slechts kijkvoer en mogen als er gefeest is de afwas doen. De beelden zijn mooi, er is op verschillende locaties gefilmd en het ziet er mooi uit. De slechterik in de film is een echte slechterik, inclusief zeer foute snor en bizar huisdier en voor de Amerikaanse markt is Tom Sizemore aangetrokken als DEA agent die criminelen overhaalt toch vooral hun verhaal te doen in ruil voor absolutie. Als je van ‘Narcos’ genoten hebt zul je The Snitch Cartel zeker weten te waarderen. Deze film is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com en Wehkamp. We danken Badass voor het recensie exemplaar.