Review: The Hunger Games: Mockingjay Part 2 (3D Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Goed verhaal
  • Sterke cast
  • Mooie locaties
  • Veel extra's

• 3D versie valt tegen bij gebruik van de ondertitels

Regisseur Francis Lawrence besloot met het laatste deel van de verfilming van de Hunger Games boeken een ‘Harry Pootertje’ te doen. Het laatste deel werd over twee films gespreid. Deels om meer details uit het verhaal naar voren te brengen en deels om nog wat meer aan de serie te verdienen. Maar dat kunnen we hem natuurlijk niet kwalijk nemen.

In de eerste twee delen van de Hunger Games zagen we hoe Katniss Everdeen (Jennifer Lawrence) haar arme district verdedigde in de hongerspelen. Spelen waar jongeren tot de dood met elkaar moeten vechten en waarbij de winnaar een beroemdheid zou worden die de rest van zijn of haar leven in rijkdom doorbrengt. Helaas voor de organisatie heeft Katniss Everdeen een eigen willetje en was ze steeds het systeem te slim af.

In The Hunger Games: Mockingjay Part 1 werd al duidelijk dat ze het volk liet zien dat de kloof tussen arm en rijk veel te groot was geworden en dat de armen de positie waarin ze zitten simpelweg niet hoeven te accepteren. Toch bleef het verhaal in The Hunger Games: Mockingjay Part 1 nog wat op de vlakte. The Hunger Games: Mockingjay Part 2 moet dan ook de endgame zijn waar we allemaal op zitten te wachten.

En dat wachten dat duurt nog even. Wanneer je de film inzet is het eerst uur toch echt gereserveerd voor het verder opzetten van het verhaal. Ook nu weer krijgen we een hoop nieuwe gezichten voor onze kiezen waarvan velen al vrij vlot het loodje leggen. Maar na dat eerste uur gaat The Hunger Games: Mockingjay Part 2 dan ook eindelijk los. Krijgen we eindelijk de non-stop actie die we willen zien en zien we hoe Katniss ook nu weer de spil is in de strijd tegen het rijke Capitool. Dat is het moment dat je vergeet hoelang het verhaal nodig heeft gehad om op gang te komen. Het is regisseur Francis Lawrence allemaal vergeven. Het was een toppertje.

Opvallend is dat The Hunger Games: Mockingjay Part 2 de eerste film in de Hungergames series is die in 3D is uitgebracht. Voor ons als groot liefhebber van 3D natuurlijk een feestje. Toch beleefden we juist in de 3D ervaring de enige echte tegenvaller. De ondertitels zijn niet in 3D waardoor deze soms een vreemde vertekening veroorzaken. Zeker gezien het 3D effect in deze Hunger Games film behoorlijk sterk is. Wij keken de film af in 2D.

Wat wel een voordeel van de 3D Blu-Ray uitvoering is, is de enorme hoeveelheid extra’s. Dat begint al met alle schijfjes die je krijgt. Je krijgt de 3D Blu-Ray, de 2D Blu-Ray, een 2D Blu-Ray met extra’s en de DVD uitvoering. De extra’s zelf zijn er teveel om te beschrijven en zijn goed afgewerkt. Voor de fan van The Hunger Games is deze uitvoering echt een feestje.

De opbouw is dan wel wat lang, maar als The Hunger Games: Mockingjay Part 2 op gang komt is het dan ook echt genieten. Het is een waardig slotspektakel voor de filmreeks. Ook qua extra’s zit de film goed in elkaar. Het enige minpunt blijft de ondertiteling van de 3D film.

The Hunger Games: Mockingjay Part 2 is o.a. verkrijgbaar via Bol.com.