Picture of Arjan Olsder
Arjan Olsder

Gaat Apple fabrikant Foxconn Sharp kopen?

Het ooit grote sharp heeft enorme schulden. Als gevolg hiervan worden AV en witgoedproducten onder de merknaam Sharp tegenwoordig geproduceerd en verkocht door het Slowaakse Universal Media Corporation en het Turkse Vestel. Nu lijkt het erop dat het Chinese Foxconn interesse heeft in het merk.

Het Japanse Sharp heeft al een bod ontvangen van een investeerdersgroep genaamd Innovation Network Corp. Die wilden 3 miljard Yen op tafel leggen om Sharp van de ondergang te redden. Foxconn heeft nu 625 miljard Yen geboden en aangeboden om alle uitstaande schulden over te nemen. Op dit moment heeft Sharp een schuld van 510 miljard Yen aan diverse Japanse banken.

Waarom wil Foxconn Sharp zo graag overnemen? Simpel! Hoewel we in heel veel hardware displays tegenkomen, zijn er maar enkele fabrikanten die displays kunnen maken. Dit is de reden dat je weinig c-merken ziet op de TV en monitormarkt. Die moeten hun displays bij de A-merken inkopen of genoegen nemen met hele slechte kwaliteit uit vage fabrieken in China. Sharp is één van de bedrijven die in staat is om zelf displays te bouwen. Deze displays staan bekend om hun goede kwaliteit.

Foxconn is al jaren de grootste fabrikant van elektronica ter wereld. Ze produceren voor Apple, maar ook voor een berg andere A-merken. Displays maken kunnen ze tot nu toe nog niet. Met de aankoop van Sharp zou het plaatje compleet zijn. Daarnaast wil Foxconn het merk Sharp in stand houden. Het levert Foxconn dus ook een bekend merk op waaronder het eigen elektronica kan produceren en verkopen. Bovendien heeft Sharp een wereldwijd netwerk van distributeurs en dealers. Fixconn krijgt dus direct toegang tot de winkelschappen. Sharp zou onder de vlag van Foxconn weleens een hele sterke partij kunnen worden maar… er bestaat altijd nog zoiets als trots bij de Japanse eigenaren…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.