Review: Pokémon Rumble World (3DS)

• Lekker snel
  • Mii friends

• Geen verhaal
  • Easy
  • Geen uitdaging

Ben je fan van de Pokémon games en wil je eens wat anders zien dan de bekende RPG’s, dan zit je goed bij de light beat-em-up game van Nintendo.

Sinds april 2015 is deze Pokémon game grrrrratis te verkrijgen via de Nintendo eShop en prima te spelen zonder over te gaan tot de mogelijke minitransacties. Wat het is en hoe het werkt, dat lees je hier!

Pokemon

Voor iedereen die de afgelopen decennia onder een rots heeft geleefd kunnen we zeggen dat sinds de eerste Pokémon games op de Gameboy de franchise van de Pokémon Company niet meer weg te slaan is bij Nintendo. Meestal uit de game zich als een RPG waar je als jonge avonturier de wijde Pokémon wereld ingaat om zoveel mogelijk van deze kleine diertjes op te sporen, te vangen en te trainen tot lief uitziende killing machines… Misschien is dat iets overdreven, maar de lieverdjes kun je door voldoende te trainen (gevechten te winnen) evolueren tot grotere en sterkere versies waar je uiteindelijk de Pokémon League mee kunt winnen. Je wint dan de game en kunt deze verder uitspelen door daarnaast alle Pokemon te vangen. Gotta Catch ém all!

Het verhaal

In Pokémon Rumble World is het alles behalve een RPG, toch is ‘Gotta Catch ‘em all’ hier ook de lijfspreuk. Het eerste dat opvalt in Rumble is dat we Ash of de andere karakters kwijt zijn. Het personage (waar de TV serie om draait) en zijn vriendjes zijn geen karakters is deze game. Je bent gewoon jezelf, dat klinkt logisch, maar ik bedoel je eigen Mii Personage. Deze karikatuur van jezelf heb je ooit aangemaakt op je Wii of je DS en zie je in veel spellen terug.

pokemon king

Ook in Rumble ben je dus jezelf wanneer je de game start in Toy wereld. Hier woont een koning die jou graag inhuurt om meer pokemon te vangen dan zijn plaaggeest de tovenaar. Deze wizard heeft maar liefst 11 verschillende pokemon gevangen en jij moet er meer gaan vangen om de koning in zijn nopjes te zien. Je mag verschillende werelddelen bezoeken die je enkel kunt bereiken met een hete luchtbalon.

De Gameplay

Zoals je al las is het geen RPG. Dat is behoorlijk vreemd voor de meeste Pokémon fans, maar best verfrissend. Je heb twee modi waar het omdraait. De eerste is in de achtertuin van het kasteel van de koning. Hier kan je jouw beestjes beheren, luchtballonnen kopen en je vrienden ontmoeten. Er zijn verschillende luchtballonnen te koop die je ook naar verschillende werelddelen kunnen brengen. Zo heb je bijvoorbeeld de Ember Balloon die je naar een vuurwereld brengt, waar je logischerwijs voornamelijk Fire Pokémon tegenkomt.HNI_0047

Wanneer je op automatische piloot naar de wereld bent toegevlogen krijg je de controle over je Pokémon, je Mii karakter doet (later) niet meer mee. Je loopt over een voorgeprepareerde baan die je uiteindelijk door wat molshopen lijdt naar de eindbaas. In je weg heir naar toe word je aangevallen door groepjes pokemon die je vaak met een enkele aanval (butten a drukken) al om krijgt. Je krijgt voor ieder gevallen beestje een muntje en soms blijft de Pokémon in kwestie liggen en kan je deze vangen (er tegen aan lopen). Probeer zoveel mogelijk Pokémon te verzamelen via de gameplay en door speciale voorwerpen te bepaalde levels. Je kunt legendarische en Mega  Pokémon verzamelen tot je Adventure Rank tot ongekende hoogte stijgt.

pokemon-rumble-world

Mii-Personage

In Rumble World verschijnen er ook Mii-personages van bevriende spelers, waardoor je met je maatjes en hun Pokémon op avontuur kunnen gaan. Je activeert dit door je 3DS met internet te verbinden en StreetPass in te schakelen. Hierdoor kunnen zowel Mii-personages uit je omgeving als die op afstand de spellen van andere spelers bezoeken en elkaar helpen tijdens volgende gevechten.

Banner Pokemon rumble world

Minitransacties

In de game kun je coins kopen, de Pokémon Diamonds. Op deze manier kun je zonder in game coins te verzamelen sneller alle luchtballonnen kopen en wat extra unlocken. Zou je ongeveer € 30,- besteden aan de diamantjes, dan unlock je de gehele game.  Er komen wat spelelementen vrij die in mijn ogen niet noodzakelijk zijn om te genieten van de game.

HNI_0046

Pokémon Rumble World is een gratis te downloaden beat-em-up game die erg gemakkelijk is. Er zit wel een bekende verslavingsfactor op van het verzamelen van alle mini monsters. Zonder te veel moeite of tactische ingrepen loop je fluitend door de eerste vier werelden door. Hierdoor is het niet echt een game om uren achter elkaar te spelen zoals je dit wel gewend was bij de authentieke Pokémon games. Al met al is dit wel een leuke game om zo nu en dan te spelen, wat nieuwe Pokémon te vangen en eens met vrienden al babbelend door de game te lopen. Het fijne is dat de microtransacties niet echt een verplicht onderdeel van de game zijn om het leuk genoeg te spelen. Er zit geen verhaal in de game (flinterdun) en draagt dus niet bij tot de nieuwsgierigheid van de gamer. Zie deze game dan ook als een leuke extra van je Game Freak vrienden die Pokémon mogelijk hebben gemaakt.

HNI_0076

Pluspunten:

• Gratis