Review: Paper Towns (DVD,Blu-ray)

Frank van den Berg beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

• Heerlijke warme jongeren film.
  • Geschikt voor families met pubers in het gezin.
  • Kijkt lekker weg en je leert er nog wat van.

• Ken je Ferris Bueller nog? Juist.

Net uit op DVD en Blu-ray, een heerlijke, goed gespeelde en tot nadenken stemmende feelgood jongerenfilm. Paper Towns is een benaming voor plekken op de landkaart, bedacht door de makers ervan om er zeker van te zijn dat hùn kaart niet nagemaakt zou worden. Een onechte stad of naam van een dorp, heel klein ergens tussenin de berg aan informatie op de kaart. Zoek maar op, het bestaat.

De film is gemaakt op basis van het boek van de schrijver John Green die ook verantwoordelijk was voor ‘The Fault in our Stars’, de coming of age film die vorig jaar hoge ogen gooide. Het helpt de film enorm dat de scenario schrijver ook meewerkte aan deze prent. Er zit vaart in, een leuke voice-over en vriendschap tussen èchte jongeren. Lekker om naar te kijken en het verhaal neemt je dan ook meteen mee op reis. Cara Delvingne als Margot en Nat Wolff als Quentin zijn buren in een rustige buitenwijk van Orlando (Florida). Dezelfde leeftijd, zelfde school. Ze trekken veel met elkaar op tot het moment dat leeftijd er niet meer zo toe doet. Zij krijgt andere interesses, hij leert hard en heeft een goed stel hersens. Je zou het een nerd kunnen noemen. Wat de anderen op school van Margot vinden neemt bijna heroïsche vormen aan en de geruchtenstroom blijft gestaag op gang. Margot en Quentin spreken elkaar een hele poos niet meer, zo lang zelfs dat Quentin de hoop opgeeft dat het tussen hun ooit echt wat wordt. En dan komt het. Midden in de nacht klopt Margot op zijn raam en samen gaan ze op jacht naar een paar mensen die Margot heftig hebben gekwetst. Na een wilde, avontuurlijke nacht, waarin Margot Quentin op het hart drukt wat vaker uit zijn comefortzone te kruipen ziet hij haar voorlopig niet meer. Waar is ze? Op school weet niemand het. Zijn vrienden vragen zich het ook af. Bevriende meiden ook. Het dwingt hem op onderzoek te gaan dat uiteindelijk leidt tot een onvervalste roadtrip. Wat er verder allemaal gebeurd moet je echt zelf gaan bekijken, ik zou hier teveel weggeven.

dvdPTpackshot PT

Mening

Paper Towns is een fijne film die lekker wegkijkt en toch weer niet zó lekker dat ie niet probeert iets mee te geven. Voorzichtig maar duidelijk worden er een paar levenslessen doorheen geduwd die we vooral ter harte moeten nemen. Ikzelf ben er niet zo voor. Het is toch vooral de Amerikaanse way of living te denken dat als je iets ècht wilt je het ook zomaar zou kunnen. Daarom is het einde van deze film voor mij in ieder geval een prettige uitzondering. Er wordt ook in deze film weer goed gespeeld, met natuurlijk de grootste rollen voor de jongeren, volwassenen in deze film spelen slechts een bijrol. Geen toverkunsten met de camera en er is goed op de productie gelet. Ga deze film vooral kijken met je zoon of dochter als die een jaartje of 16 is dan hebben jullie allbei plezier, gegarandeerd. Extra’s. Op de dvd vinden we een stuk of wat extra’s die inzicht geven in het maakproces van de film en ons laat kennismaken met de hoofdrolspelers en de schrijvers. Ook staat er begeleidend commentaar op de schijf en dat is altijd de moeite waard om eens te bekijken.

Paper Towns levert een prima verhaal en dito cast. Kijk ‘m met je familie of met vrienden als je dat een beetje duf vindt. Er zit heel wat te lachen in en een paar dingen waar je over na kunt denken, en, ook niet onbelangrijk, èchte mensen. Ben je al wat ouder, alleen zonder kinderen, vies van een beetje Amerikaans sentiment of een combi van bovenstaande….niet kijken.