Review: Mario & Luigi Paper Jam Bros (3DS)

• Vernieuwend
  • Vermakelijk
  • Luchtig

• Verhaal minimaal
  • Dunne karakters
  • Gemakkelijk

Een geweldige rpg kenmerkt zich vaak met een meeslepende storyline, diepgang in de karakterontwikkeling en geweldige gameplay. Hoe heeft AlphaDream dan Nintendo zo ver gekregen om Mario & Luigi Paper Jam Bros uit te geven? Lees dat hier!

Als rpg liefhebber uit de oertijd had ik hier direct mijn vraagtekens bij. Hoe krijg je deze Mario titel leuk genoeg als tactische role playing game? Het resultaat is misschien niet top-3-geweldig voor de ‘echte’ rpg gamers, maar op zijn minst zeker wel vermakelijk. Mario en Luigi brengen het tactische turn based genre terug dat langzaam lijkt te verdwijnen uit de game-industrie. Jammerlijk, daarom pakken we deze game met beide handen en hartstocht aan. Hoe dit alles in zijn werk ging? Dat lees je natuurlijk alleen hier.

paperjambrosfight

Het verhaal

De storyline is misschien wel de dunste van alle rpg’s ooit, maar gek genoeg maakt dit niet zo heel veel uit binnen deze game. Zeker niet als je fan bent van de dikke loodgieters of als je wat nieuwer van geboortejaar bent. Ben je een ervaren gamer, dan zal je al snel diepgang missen. Er zijn geen nieuwe karakters toegevoegd, de bad guys zijn bekend en er is niets nieuws achter de zon. Anyways, wat gebeurt er in dit avontuur?papermario_entert1_gadgetgear

Luigi en Toad ergeren zich kapot aan de tocht in de bibliotheek. Samen besluiten ze er wat aan te doen, dat lijkt redelijk te lukken tot het stel alles over hoop gooit en er een vreemd en magisch boek openslaat. Uit dit boek komen alle 2D karakters uit de Paper Mario serie tot leven in de 3D wereld van Mario & Luigi. Dit zorgt al direct voor wat kinderlijke chaos, wat grappige momenten en strijd tussen de paper en de 3D Bowser. Al met al komt het er op neer dat de tweedimensionale en de driedimensionale in één dimensie moeten samenwerken. 2D + 3D = 1D…

3DS_MarioAndLuigiPaperJamBros_01_mediaplayer_large

De Gameplay

In de game ben je vrij om rond te zwalken door het Mushroom Kingdom. Door een landkaartje op het onderste scherm zie je de mogelijke route en keuzes die je hebt. De game maakt je al spelenderwijs wegwijs in de nieuwe gameplay, die voor veel Mario-gamers echt anders is dan gebruikelijk. In het begin wordt alles uitgelegd door tutorials die je niet kunt uitzetten. Wanneer je gaming skills hoger liggen dan Snake, is de uitleg eerder irritant dan nodig. Het werkt gewoon veel lekkerder als een gamer zelf de tips and tricks leert in de game. Ook zijn de dialogen in het spel niet belangrijk of interessant genoeg voor de game zelf, dat maakt je vinger nogal eens naar een doorspoelknop zoeken. Natuurlijk zijn sommige gesprekken lollig, maar de hilariteit is op je vingers te tellen.

3DS_MarioAndLuigiPaperJamBros_16_mediaplayer_large

De besturing in de game, zoals gebruikelijk bij een rpg, werkt door één karakter te laten rennen met de joystick terwijl de andere je achtervolgen. Dat gebeurt nu ook, maar wanneer er gesprongen moet worden (of gehamerd) dan heb je de B-button nodig om Luigi te laten springen. Doe je dit niet, dan staan je karakters vast. Ietsjes later in de game komt Paper Mario je versterken zodat je met drie karakters rondloopt en springt en hamert. Vreemd genoeg heb ik Paper luigi nog niet gezien, of die later in de game nog langskomt of vrij te spelen is weet ik nog niet, maar zal ik editen mocht hier verandering in komen.

De Gevechten

Wanneer je ingame een Goomba, of Koopa tegenkomt dan kan je deze opzoeken of ontwijken. Wanneer je te dichtbij loopt vallen ze je aan en opent er een nieuwe battle scherm. Je kunt zelf kiezen om je vijanden ingame aan te vallen door op ze te springen. De schade die je zou doen door te springen wordt als voorspong toegediend in het nieuwe battle screen. In de vechtmodus vecht je turn based. Dit is dus om beurten. Tijdens een gevecht kun je kiezen om aanvallen toe te dienen zoals een simpele sprong op het koppeke, een hamer op de knar of een duo/trio-aanval waarbij je samenwerkt met je broers. Je kunt in het gevecht ook kiezen om je levensbalk te herstellen of om een gevallen maatje tot leven te wekken.

3DS_MarioAndLuigiPaperJamBros_02_mediaplayer_large
Als een vijand aanvalt dan gebeurt dit langzaam. Ze nemen een aanloopje en jij ziet wie ze aanvallen. Wanneer je op tijd springt kun je de aanval ontwijken en zelfs schade toebrengen. Dit is in het begin even oefenen, maar daarna supersimpel en zorgt het voor een geweldig makkelijke gameplay. De uitdaging zit ‘m meer in de verschillende vijanden en de mogelijkheid om alle aanvallen perfect uit te voeren. De makers probeerden het lastig te maken door het niet geheel duidelijk te maken of een vijand zijn aanval richt tot Mario, Luigi of paper Mario, maar al gauw merk je dat je de buttons A B Y tegelijk kunt indrukken en iedereen tegelijkertijd kan ontwijken.

3DS_MarioAndLuigiPaperJamBros_03_mediaplayer_large

De conclusie

Mario & Luigi Paper Jam Bro’s is een grappige game die als rpg toch zeer geschikt voor een breed publiek. Doordat het verhaal flinterdun is en de karakters geen diepgang kennen, zal je de game niet uren achter elkaar spelen. Je pakt de game op, speelt een uurtje, lacht om de luchtige humor van de ontwikkelaar en je legt de game weer weg. Dit herhaal je een paar weken tot je opeens denkt: hé! Ik heb de game uitgespeeld 🙂 Missie volbracht, denk ik dan. De game is niet diep of ingewikkeld, maar het is leuk; toegankelijk genoeg om als RPG toch jongere gamers nieuwsgierig te maken. Mijn tip zou zijn om de game aan te schaffen, want de meeste Mario versie zoals Kart, Golf, Party en noem maar op kennen we al. Dit is iets nieuws! Ik hoop van harte dat storytelling van deze franchise door zal gaan zoals we die bijvoorbeeld kennen van Kindom Hearts, een RPG met Disney karakters. Die diepgang kunnen we gebruiken bij Nintendo’s loodgieters team.

3DS_MarioAndLuigiPaperJamBros_10_mediaplayer_large

Pluspunten:

• Vernieuwend