Review: The Incredible Adventures of Van Helsing Final Cut (PC)

• Online Co-op

• Game crashed nogal eens
  • Lange laadtijden
  • Lelijke in-game banner
  • Soms wat duister

Bereid je voor op het laatste deel van de gothic-noir steampunk action-RPG, gebaseerd op het verhaal van Bram Stoker’s Dracula.

Het vierde en laatste deel van The Incredible Adventures of Van Helsing is een onlangs verschenen op Steam. Dit betreft een combo versie van alle drie de delen, met als uitbreiding de Final Cut. Dit is de langverwachte end game, hoger maximum level en met vele andere extra’s. Voor wie nog nooit gehoord heeft van deze Steam successerie, schrijven we je hier even bij.

The Incredible Adventures of Van Helsing

The Incredible Adventures of Van Helsing is een actie RPG gamereeks die je mag vergelijken met Diablo en World of Warcraft, maar dan net even anders. De game zit propvol met felle en bizarre gevechten, grappige personages en een uniek verhaal gebaseerd op Bram Stoker’s favoriete vampire killer: Van Helsing. Eigenlijk de zoon van Van Helsing, maar het blijft in de familie. Het genre ‘Gothic Noir’ kun je een beetje vergelijken met het ‘Film Noir’ TV genre. Vaak sober, donker en zo nu en dan wat paranoia. Zo voelde ik me ook het eerste uur achter de pc.

VHFCReleaseDate_Screen06

Wat mij er doorheen duwde was het dynamische duo Van Helsing en zijn companion Katarina. De humor die de personages in deze sfeer uitspreken maakt het geheel een bijzonder grappige verlichting in de bloederige duistere wereld. Net zoals in Diablo en vergelijkbare games heb je diverse skills te upgraden en aanvallen te ontwikkelen. Er is veel loot op te rapen, toffe bosses om te bevechten, veel te kopen in de NPC shops en nog een beetje loot extra.

NeocoreGames

De Indie uitgever en ontwikkelaar NeocoreGames is opgericht in 2005. De Indies zijn bekend geworden door de Van Helsing games en hun titel Deathtrap. NeocoreGames ontwikkelde ook King Arthur – De Role Playing Wargame serie. Deze gepassioneerde groep developers bestaat uit professionals uit verschillende achtergronden, waaronder de game developers, grafische kunstenaars, programmeurs en acteurs. Samen werken ze aan spectaculaire titels en donkere producties.

VHFCReleaseDate_Screen02

De game

The Final Cut is een nieuw bewerkte versie van de eerste drie delen en is voorzien van een spectaculaire end game. De game beschikt over meer dan 50 uur gameplay in alleen de story mode. Omdat we vooral de capaign gespeeld hebben ligt de focus hier op in deze review. Je speelt in deze game, in tegenstelling van wat je verwachte, niet met Van Helsing zelf. Nee, je speelt met de zoon van de beroemde jager. In een verhaal wat afwisselend spannend en freaky is wordt afgewisseld met wrange humor en pittige dialogen. Van Helsing is een uit de kluiten gewassen held die je in zes verschillende classes kunt hijsen. In Final Cut kunnen spelers de campaign doorslaan als Protector , Bounty Hunter, Elementalist , Umbralist , Phlogistoneer en Constructor . Er is tot level 100 te levelen, enorm veel te unlocken, daily quests die wisselen en noem maar op.

De skill tree is terug in de game. Dat betekent vooral dat je niet alles in 1 keer kunt unlocken, maar dat je per bepaald level, bepaalde skills kunt unlocken. Iets wat bijdraagt aan het langer met plezier spelen aan deze game. De makers hebben gekozen om van vijf categorieën, naar drie te switchen. De reden is vooral geweest om de categorieën meer uitgebalanceerd te maken zodat je drie ongeveer gelijk overhoudt en niet een kansloze vijfde categorie die je toch nooit nodig hebt.

VHFCReleaseDate_Screen04

Houd je van ARPG’s en van Steampunk dan heb je het spel al gekocht. Vind je Diablo supertof en heb je nog geen vervanger dan is Van Helsing echt een aanrader. Ben je normaal meer iemand die puur voor storyline gaat, dan is dit wederom jouw game. Voor alle fantasy fans zou ik zeggen; koop deze interessante mix van magic en steampunk, geniet van Sjors & Sjimmie (de hoofdpersonen) en slay vooral een hoop monsters, machines, mensen en ondoden.

Pluspunten:

• Gave voice acting
  • Geweldige story