GadgetGear.nl

Review: Need for Speed


Jack Spoor beoordeelde namens GadgetGear de Need for Speed met 3.5 sterren.

The Good
  • - Goede Singleplayer
  • - Grafisch top
  • - Grote open wereld
  • - Veel variatie
  • - Grote keuze auto's
  • - Veel aanpassingsmogelijkheden

The Bad
  • - Multiplayer voegt weinig toe
  • - Slordigheidsfoutjes multiplayer
  • - Irritatie door tegemoetkomende multiplayer race tijdens singleplayer
  • - Maximaal slechts 30 FPS

Afgelopen week hebben we ons op de redactie onszelf erg goed kunnen vermaken met de reboot van Need for Speed. Hier check je onze bevindingen over de weg die EA deze keer inslaat met Need for Speed.

De laatste tijd worden er nogal wat games uitgebracht onder de “orginele” titel, een reboot. Dit geld ook voor de nieuwste Need for Speed waarin EA terug wil naar het tuner genre en dat doen ze op zich heel goed in deze nieuwe Need for Speed. Populaire titels als Underground en Most Wanted waren erg geliefd vanwege tuning, visueel, maar ook onder de motorkap. Daarbij telde een stukje verhaallijn ook erg mee, het gaf de game een doel, je maakte deel uit van een groter geheel of was daar zelfs het middelpunt van.

Need for Speed™_20151113220343

The Need for Speed

Ghost Games heeft een goede zet gedaan door jouw als gamer in het middelpunt van het spel te zetten. Jij bent de “new guy in town” en je hebt indruk gemaakt op de crew bestaande uit vijf leden. Elk crewlid kent zijn eigen lijn met missies, ieder wil dat je meerijdt met zijn stijl. De game speelt zich af in Ventura Bay, een stad welke zijn eigen straat racing scene kent. De game kent 5 iconen uit de racing wereld die deze nacht, waarin de game zich afspeelt, toevallig allemaal aanwezig zijn in Ventura Bay. Elk crewlid heeft zo zijn favoriete icoon en wil deze natuurlijk ontzettend graag ontmoeten.

Ghost Games heeft de game opgedeeld in vijf stijlen, Speed, Style, Build, Crew en Outlaw. Elk crewlid hoort bij een bepaalde stijl en aan elke stijl is één van de iconen gekoppeld.

Persoonlijk vind ik het ontzettend gaaf dat voor deze cut-scenes echte acteurs zijn gebruik, scenes in de garage gaan zelfs vloeiend over naar in-game beelden naar. Een goed voorbeeld daarvan is een scene in de garage waarbij de camera wegdraait richting jouw auto en vloeiend overgaat in de virtuele wereld.

De auto’s

Wat betreft auto’s is er een breed assortiment van klassiekers tot Amerikaanse muscle cars, Japanse tuners en exotische racers. Zo vindt je een oude Mustang uit 65, een Nissan Skyline, een klassieke 911, maar ook de nieuwste Nissan GTR, enkele Types van Lamborghini, een Ferrari F40 en veel meer.

In jouw garage kan je maximaal vijf verschillende auto’s kwijt. Voor zover ik mij kan herinneren is dat al uniek binnen de Need for Speed franchise. Aangezien Ghost Games de game in vijf verschillende stijlen verdeeld zal dit ook de achterliggende gedachte zijn geweest voor deze keus. Zo kan je voor elke stijl een eigen unieke auto bouwen.

Het is erg lastig om je garage vol te krijgen voor het uitspelen van de game. Dit doordat je eigenlijk niet genoeg geld verdiend met de races uit de single player. Dat motiveert om door te gaan in de online multiplayer samen met vrienden.

Need for Speed™_20151116204708

Races en stijlen

In Need for Speed zien we verschillende stijlen en races, driften, circuit races, sprints, en gymkhana. Elk lid van de crew die je ontmoet wil je graag meenemen in zijn of haar eigen stijl. Zo is Robyn een dame die niets liever doet dan rijden in een groep en Spike kan het niet snel genoeg gaan in een auto.
De moeilijkheidsgraad van de races hangt eigenlijk volledig af van in welke auto je rijdt en welke upgrades je tot op dat moment heb kunnen kopen. Als je snel doorspaart voor een Lamborghini, zal je de races tot tegen het einde met het grootste gemak uitrijden. Wanneer je door blijft rijden in een wat goedkopere auto en volledig inzet om het verdienen van de prestatie upgrades dan zal het toch iets uitdagender zijn om de game uit te spelen. Toch heb ik geen moeite gehad om de races uit te rijden, op het moment van schrijven heb ik de game volledig uitgespeeld.

Wat wel ontzettend leuk is aan de game, de verhaallijn houdt je tot op het eind gedreven om door te spelen. De races zijn daarbij afwisselend en bieden variaties zoals het afleggen van een drift track onder een bepaalde tijd en met een minimale score op jouw tijd te laten gelden. Ook bieden de vele locaties en verschillende delen in Ventura Bay een afwisselende scene met voor ieder wat wils.

Upgrades en Tuning

Er is ontzettend veel aandacht besteed aan de upgrades en het customizen van onderdelen en het uiterlijk van auto’s. Daarbij is de manier van customizen misschien wel het beste wat we tot nu toe hebben gezien in de Need for Speed serie.

Het aanpassen van het uiterlijk van de auto kan eenvoudig met een volledige bodykit, echter kan je ook kiezen om onderdeel voor onderdeel aan te passen naar hoe jij dat wil. Wel vind ik de keuze uit bijvoorbeeld het assortiment spoilers wat beperkt, al is het assortiment per auto vaak wel erg uiteenlopend.
Verder zijn er veel presets aan decals en en stickers te vinden en ook het kiezen van een laklaag kan een serieuze taak zijn door de veleopties.

Het upgraden van de motor en andere mechanische onderdelen in Need for Speed is heel erg uitgebreid. Zo kan je de losse motor onderdelen vervangen, denk aan nokkenassen, luchtfilters en een volledig nieuw motorblok. Maar ook een nieuwe ophanging en banden voor grip of juist om te driften.

Des te verder je de onderdelen van de auto upgrade hoe meer mogelijkheden je krijgt om de verschillende onderdelen af te stellen op jouw favorieten rijstijl. Hoe verder je de auto tuned op driften, des te makkelijk je de auto in een slip krijgt en kan controleren in een bocht. Tune je de auto volop voor Grip dan voelt de handling een stuk meer aan als een racing sim waarbij je de perfecte lijn zal moeten volgen om de beste tijden te halen.

Multiplayer / Online

Tijdens het spelen van Need for Speed ben je eigenlijk continu online, dit brengt ook zo zijn voor en nadelen met zich mee. Nadelen in het opzicht dat veel van de missies eigen singleplayer zijn, je kan niet samen een missie event startten. Ook kom je regelmatig op de route een tegemoet komende race tegen wat vaak roet in het eten gooit wanneer je net een drift uitvoert met een hoog aantal punten in de bocht, dit zorgt voor de nodige frustratie. Daarbij draagt de multiplayer modus en het altijd online zijn ook niet heel veel bij aan de game. Zo kan je enkel mensen voor races uitnodigen in jouw crew en is het vaak nogal lastig om jouw vrienden uit te nodigen tot jouw crew. Vaak zijn de groepen al vol en is er geen ruimte, je zal de game dan moeten herstarten en jouw vrienden uitnodigen wanneer je een nieuwe groep kan zoeken waar jij en je crew wel in passen.
Verder vindt je nog een heel aantal slordigheidsfoutjes, wanneer je de garage verlaat dan knal je regelmatig op jouw voorganger die daar nog stil staat. Het is jammer dat daar in een online game als Need for Speed geen rekening mee is gehouden.

Need for Speed™_20151116211312

De leuke kanten aan het altijd online zijn er natuurlijk ook, zo kan je samen met jouw vrienden deel nemen aan crew races tot wel 8 mensen. Het uitnodigen voor zo’n race is ook simpel en gaat vrij rap, weinig laat en wachttijden dus. Ook kom je elkaar en andere racers regelmatig tegen en komt het vaker voor dat je buiten de races met een groepje gewoon de stad rond cruised.

Het komt erop neer dat Need for Speed de potentie in de online functie lang niet volledig benut, en eigenlijk redelijk slordig heeft afgewerkt. En met de focus op singleplayer had een offline modus ook wel prettig geweest.

Need for Speed™_20151116211236

Collectibles

Er zijn drie verschillende collectibles die je kan verzamelen in Need for Speed, enkele gratis upgrade parts, spots waar je een foto moet maken met jouw auto en als laatste waar je een donut moet draaien met jouw auto. Eigenlijk worden alle spots netjes weergeven op de minimap wanneer je langsrijdt maar enkel op de grote wereldkaart wanneer je ze ook echt behaald hebt. Dat laatste is wel vrij onhandig maar dit maakt de uitdaging om alle collectibles te vinden wel wat groter. Het had leuk geweest dat wanneer je een collectible ontdekt, deze zou worden weergegeven op de kaart en vervolgens een vinkje zou krijgen wanneer je deze ook echt zou hebben gedaan.

Op de Playstation 4 was de Platina trophy ook zeer makkelijk te behalen, misschien een goede tip voor alle mensen die graag makkelijke trophies binnen halen! Of dit verder een voor- of nadeel aan de game is laat ik aan jouw over.

Need for Speed™_20151113220858

Conclusie

Ik heb ontzettend veel plezier gehad met Need for Speed, de game speelt lekker weg en de singleplayer is nog erg leuk ook. Er is een vrij brede keuze in auto’s en aanpassingen, zowel visueel als onder de motorkap. Ik kan oprecht zeggen dat ik blij ben dat dit weer in de game te vinden is.
De races spelen lekker en je wordt vrijgelaten in het rijden van jouw stijl, echter is de moeilijkheidsgraad wel wat aan de lage kant.
Grafisch ziet de game er echt top uit, fps drops kom je eigenlijk niet tegen al is de max van 30 FPS een beetje ouderwets en niet meer van deze tijd.

Op de multiplayer slaat EA en Ghost Games de plank mis, het voelt slordig en onafgemaakt. Je bent altijd online maar mensen binnen dezelfde game worden niet echt bij de gameplay betrokken, behalve in negatieve zin wanneer je ze tegenkomt tijdens missies en crashed. De interactieve kant en het spontaan rondrijden met een groep is dan wel weer ontzettend tof.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.