Review: Uncharted: The Nathan Drake Collection (PS4)

• Extreem mooi afgewerkte versies van het origineel
  • Veel gameplay voor weinig geld

Wat ooit begon als alternatief voor Lara Croft, is in de laatste jaren uitgegroeid tot één van de beste action-adventure series op de Playstation 4 met een eigen aanhang. Naast de Indiana Jones-achtige avonturen van Nathan Drake zitten de uncharted games ook vol humor en sterke oneliners. Voor iedereen die alle delen nog eens in hogere kwaliteit zou willen beleven heeft Sony nu de Uncharted: The Nathan Drake Collection.

Uncharted: Drake’s Fortune

Drake’s Fortune verscheen acht jaar geleden op de PS3. We ontmoeten Drake op een bootje terwijl hij een grafkist uit het water heeft gevist. Een jonge reporter is aanwezig om het geheel in beeld te brengen wanneer plots piraten aan de horizon verschijnen. Niet de ouderwetse, maar die nieuwe met snelle bootjes. Het begin van een verhaal over een reporter met een hekel aan de persoon Drake die langzaamaan toch wat voor de held begint te voelen. Verder kent het verhaal ook andere vrij standaard momenten zoals een oude kennis die opduikt en de grootste schat ooit die gevonden moet worden. Het waren vooral de cut-scenes en dialogen die deze eerste uncharted onsterfelijk maakten.

Ontwikkelaar Bluepoint heeft de game inmiddels herschreven voor de PS 4 en daarmee gelijk een aantal textures aangepakt. Daarnaast draait de game nu keurig op 60 frames per seconde wat ook nog eens ten goede van de gameplay komt. Het verhaal, en belangrijker nog, de stemmen zijn origineel gebleven. Waarom dit belangrijk is? Dit was de eerste game van Sony waar de Nederlandse stemacteurs niet klonken alsof ze net uit een opname van GTST kwamen. Dialogen van filmkwaliteit. Dialogen waar ik als volwassene ook van kan genieten.

Uncharted 2: Among Thieves

In Uncharted 2: Among Thieves zitten we ongeveer een jaar na de avonturen in Uncharted: Drake’s Fortune. We vinden Drake wederom tussen de dieven. Ditmaal met als missie om de verloren schatten van Marco Polo te vinden. Uncharted 2: Among Thieves is letterlijk een game die je de hele wereld rond brengt.

Ook hier is Bluepoint weer bezig geweest met de graphics en daar verdienen ze absoluut credits voor. De omgevingen in Uncharted 2: Among Thieves zijn werkelijk prachtig. Van de drie games is Uncharted 2: Among Thieves ongetwijfeld dé titel waar het meeste werk in heeft gezeten. Ook Uncharted 2: Among Thieves draait keurig op 60 frames per seconde.

Uncharted 3: Drake’s Deception

En dan is er nog die derde en laatste Drake die in 2011 op de PS3 verscheen; Uncharted 3: Drake’s Deception. In deze game wilde de originele ontwikkelaar, Naughty Dog, de grenzen van Drake opzoeken en dat bracht veel spektakel. Van levels op een zinkend cruiseschip tot het proberen te overleven van een vliegtuigscrash. Je was opnieuw opzoek naar een verloren stad met haar schatten, maar Uncharted 3: Drake’s Deception bracht meer spektakel dan ooit tevoren.

Ook hier heeft Bluepoint de focus gelegd op het verbeteren van de graphics en de framerate. Ook begin je bij het spelen van dit derde deel te merken dat de ontwikkelaar echt haar best heeft gedaan om de gameplay van alle drie de delen zo goed mogelijk glad te trekken waardoor je in één vloeiende ervaring van de ene Uncharted in de andere belandt. Heerlijk.

Hoewel de games in eerste instantie vooral een 2015 make-over hebben gekregen, heeft Bluepoint wel degelijk haar best gedaan om nog net iets meer toe te voegen. Dit zien we terug in de Speed Run die een timer in het scherm plaatst. Ervaren spelers kunnen hiermee laten zien hoe snel ze door een level heen kunnen. Hier staat tegenover dat Bluepont alle multiplayer functies eruit heeft verwijderd.

Grafisch hebben alle drie de Uncharted games een prima facelift ondergaan. Hoewel de games nog niet het maximale van de PS4 vragen, zien ze er beter uit dan ooit tevoren. Bijkomend voordeel is dat de gameplay door de hogere framerate enorm soepel loopt.

Uncharted: The Nathan Drake Collection verschijnt alleen op de PS4 en is onder anderen verkrijgbaar via Bol.com. Bovendien is er ook een hardwarebundel met PS4 van deze game en een special edition met de nodige goodies.