In het verleden vochten merken als Samsung, Nokia en Apple om de eerste plek als het ging om smartphoneverkopen in China. De laatste jaren zijn bedrijven als huawei en OnePlus in opkomst, maar de grootste speler blijkt Xiaomi.

Deze ontwikkeling is opvallend omdat diverse Chinese merken juist hun best doen om naast de eigen markt ook Europa en de VS te bedienen. Denk aan Huawei en dochteronderneming Honor die hier in Europa enorm actief zijn. Kennelijk lukt het die merken niet om de toppositie in de eigen markt te veroveren.

Tegelijkertijd is het opvallend dat Xiaomi haar lokale bekendheid niet gebruikt om ook in het buitenland door te breken al zijn de Xiaomi toestellen wel via Chinese handelssites te importeren.

Marktonderzoeker Canalys becijferde dat Xiaomi verantwoordelijk is voor 15,9% van de binnenlandse smartphoneverkopen. Dat is net iets meer dan Huawei die 15,7% van de binnenlandse verkopen op haar rekening weet bij te schrijven. Apple neemt de derde plek in met 12,2%.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.