In haar laatste kwartaal rapportage heeft Samsung aangegeven dat de mobiele markt zeer lastig begint te worden. Ook heeft Samsung aangegeven de prijs van haar vlaggenschip toestellen aan te willen passen.

De aanpassing is erop gericht om het verkooptrend vast te houden. Na de release noteert Samsung traditioneel vele verkopen die relatief lang aanhouden. Nu de verkopen langzaam afnemen (er komen nieuwe modellen aan), zou een prijsverlaging de verkopen weer even kunnen opkrikken. Gartner registreerde in het eerste kwartaal al een flinke afname in verkopen en marktaandeel voor Samsung. Dit mede door de onverwachte populariteit van de S6 Edge en de enorme moeite die het kost om de schermen te produceren.

Sales van smartphones waren in het verleden goed voor 2/3 van de omzet van Samsung. Over de laatste kwartalen nemen de sales af. Samsung heeft veel last van Chinese merken als Huawei, Xiaomi, OnePlus en Doogee die de markt binnenkomen. Deze merken hebben (met uitzondering van Huawei) weliswaar een matig servicetraject hier in Europa, maar leveren prima specs tegen een zeer lage prijs. Vooral in het lage en middensegment heeft Samsung het hierdoor moeilijk. Overigens is Samsung niet de enige traditionele fabrikant die het moeilijk heeft in dit segment.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.