Review: Batman: Arkham Knight (Xbox One)

• Zeer goed verhaal
  • Goed uitgewerkte karakters
  • Eindelijk de originele Batman stem terug
  • Batmobiel is eindelijk echt speelbaar

Het begon jaren geleden met Batman Arkham Asylum. De eerste Batman game van Rocksteady Studios waarin de ontwikkelaar liet zien dat een superhero game meer is dan lopen en springen. We werden in een open wereld geplaatst die in elke nieuwe Batman game groeide. Met Arkham Knight voegt Rocksteady zoveel toe aan de game dat het de vraag is of dit nog te overtreffen is.

Oké, je hebt het vast wel gehoord op andere websites. De PC release van Batman Arkham Knight heeft enorme problemen en lijkt vol bugs te zitten. Ook de Xbox One release die wij hebben getest bracht ons geen vlekkeloze ervaring, maar dat probleem beperkte zich tot het menu. Hoewel de Xbox tijdens het downloaden aangaf dat de game al speelbaar was, kwam het menu niet tevoorschijn. We moesten echt wachten tot de hele game binnen was. Nouja, daar valt nog prima mee te leven.

Hoewel we Batman van de meest recente films kennen als The Dark Knight, is de Arkham Knight geen verwijzing naar Batman zelf. Het is een verwijzing naar een superschurk die samenwerkt met de Scarecrow. De verhaallijn van de Arkham Knight is samen met DC Comics ontwikkeld voor de game. De Arkham Knight verscheen dit jaar dan ook voor het eerst in de comic Batman: Arkham Knight die in februari in de Amerikaanse stripschappen belandde. Voor deze gameserie is het introduceren van een superschurk ook compleet nieuw, maar het heeft ook een enorm voordeel. De ontwikkelaars van de game hebben meer ruimte gekregen om het Arkham Knight karakter zo neer te zetten dat het past binnen de uitdagingen die ze Batman wilden geven.

Ook Arkham Knight compagnon Scarecrow is een bijzonder creepy verschijning in Arkham Knight. Dit vooral door de monotone stem van John Noble die het karakter echt kracht bij zet terwijl Mark Hamill wederom de stem van The Joker mag inspreken. Hoewel Roger Craig Smith de stem van Batman mocht vertolken in Arkham Origins, heeft Rocksteady voor Armham Knight toch weer voor Kevin Conroy gekozen. Kevin Conroy vertolkte de stem in eerdere Arkham games, maar ook in vele TV series en films van Batman. Daarmee hebben we de authentieke Batman terug gekregen.

De open wereld van Arkham Knight is wederom overdonderend. Vooral in deze eerste, echte next-gen Arkham ervaring. Opnieuw lijken de inwoners van de stad te zijn geëvacueerd in verband met een uitbraak van gespuis. Het is donker, maar de duistere stad is prachtig verlicht en vol details. We mogen de drie eilanden van Gotham City verkennen en deze lijken alle belangrijke landmarks uit het leven van Batman te bevatten. Van de Ace Chemicals fabrieken tot Chinatown en de Wayne Tower. De batcave is afwezig. Je speelt het spel van begin tot eind in de stad.

Nieuw in Arkham Knight is de actieve rol van voertuigen. Vooral de Batmobiel die nu echt speelbaar is geworden. Met het grootste gemak maak je kilometers in de straten van Gotham. Bovendien kun je de Batmobiel goed gebruiken om achter criminelen aan te gaan. Je kunt ze zelfs overrijden.

Wil je als Batman nog minder risico nemen, dan is de Batmobiel ook op afstand te bedienen. Deze optie gebruik je vooral in puzzels en andere lastige uitdaging waarbij het goed uitkomt dat de actie van twee kanten komt. Bijvoorbeeld om schakelaars om te zetten. Wil je echt zwaar geschut inzetten, dan is de Batmobiel ook als tank te gebruiken. Hiervoor krijg je een enorm kanon. Criminelen aan gort schieten is er natuurlijk niet bij. De Batman neemt immers geen levens. Aardig detail is dat Batman hier en daar wel opmerkingen krijgt dat het werken met grof geschut niet echt zijn stijl is ;-).

Vechten met de Batmobiel verschilt niet heel erg met het knokken wat Batman op straat doet. De Batmobiel zal vooral vechten tegen drones en je krijgt aan de lopende band markeringen te zien van waar je aanvallen mag verwachten. Dit houdt de snelheid erin en maakt de gevechten met de Batmobiel bijna net zo leuk als de gevechten die ik met Batman zelf uitvoer.

De gevechten met Batman zelf zijn ook flink aangepakt en lopen nog soepeler op de Xbox One. Er zijn vele nieuwe moves die de gevechten veel interessanter maken om te zien. Het is nu ook mogelijk om wapens van criminelen af te pakken wanneer deze vallen. Zo kan Batman nu zelf ook klappen met knuppels uitdelen. Tenslotte is er nog de multi-takedown move. In het verleden kon je maximaal één tegenstander met een takedown move uitschakelen. Nu ligt het maximum op vijf en de animaties zijn buitengewoon goed.

Strategisch gezien zijn de gevechten ook een stuk interessanter geworden. Criminelen hebben een breder wapenassortiment met onder meer drones en landmijnen. Hierdoor ben ik meer aan het scouten voor ik een gevecht begin. Een goede voorbereiding is nu echt het halve werk.

Wil je hulp tijdens gevechten, ook dan heeft Arkham Knight je wat te bieden. Er zijn gastrollen voor Robin, Nihtwing en Catwomen die aan jouw zijde vechten. Dit zijn AI karakters waarmee je ondermeer nieuwe takedown moves kunt uitvoeren.

De verhaallijn van Batman: Arkham Knight is in 12 uurtjes te spelen. Mits je echt alle sidequests links laat liggen en dat is zonde. De game bevat echt een enorme berg aan uitdagingen en extra verhaallijnen die gewoon heerlijk zijn om te volgen. Bovendien kom je zo ook nog in aanraking met de andere bekende superschurken als de Pinguin en The Riddler.

Game na game bouwde Rocksteady de mogelijkheden en verhaallijnen van Batman en Gotham City uit. Batman: Arkham Knight is de grootste Batman game tot nu toe. De grootste open wereld. De grootste hoeveelheid schurken om in elkaar te meppen. De mogelijkheid om met de Batmobiel de straten veilig te maken en een enorm arsenaal aan wapens en puzzels. Dit op een verhaallijn die tot het einde de spanning weet op te bouwen en we weten allemaal dat dit gewoon een hit moet worden.