Review: Fossil Fighters Frontier (3DS)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 3 sterren.

• De game ziet er prachtig uit

• Het beitelen begint al snel te vervelen
  • Gevechten zijn niet heel uitdagend

Hoor je Pokémon, denk je vast aan het vinden en opvoeden van allerlei wezens om ze daarna te gebruiken in gevechten. Fossil Fighters Frontier doet net zoiets, maar dan met fossielen van dinosaurussen en hippe strandbuggies.

In Fossil Fighters Frontier ben jij aangesteld als Warden. Als Warden bezoek je locaties (Fossil Parks) waar fossielen te vinden zijn. Het is jouw taak deze veilig te stellen en compleet te maken. Gelukkig heb je dan ook het onderste display van de 3DS om de fossielen netjes uit gesteente te beitelen. Om jouw taak wat gemakkelijker te maken ben je uitgerust met een buggy. Hiermee race je snel van de ene naar de andere locatie.

Hoewel het uitbeitelen van botten in eerste instantie best een aardige minigame is, begint dit al snel te vervelen. Ik pak dan ook regelmatig de zwaarste gereedschappen en ga zo grof mogelijk te werk. Dat scheelt tijd, dus kan ik snel weer de weg op om echte spanning te zoeken. Ieder fossiel bestaat trouwens uit vier onderdelen en ze lijken allemaal gebaseerd op echte dino’s. Maar dan een stuk kleurrijker.

Al snel leer je dat je fossielen kunt gebruiken om dino’s tot leven te wekken en dat het compleet maken van een skelet leidt tot een veel sterkere dino. Deze dino’s heten Vivosaurs. Met een klein half uurtje spelen mag je zelfs al het eerste gevecht in. Je staat dan voor een ontsnapte Vivosaur. Dat gebeurt weleens. Jouw twee vers gevonden Vivosaurs mogen deze wilde Dino overmeesteren.

In de gebieden waar je de baas over bent zal je ook al snel tegen het nodige gespuis aanlopen. Ook hier moet jij als Warden korte metten mee maken. Zorg dus dat je het battle systeem snel in de vingers hebt, want dit is echt waar het spel om draait.

De gevechten tussen de Vivosaurs zijn ware spektakels. Het ziet er gelikt uit en ook de geluidseffecten zijn prachtig. Toch is het vechten zelf niet heel spannend. Gewoon op de juiste momenten de juiste acties kiezen. Of niet en dan net even wat langer doorvechten. Verliezen doe je namelijk niet zo snel zolang je maar op de knoppen blijft rammen. Voor kleinere gevechten is er zelfs een automatische piloot die je aan kunt zetten.

Ook de Fossil Parks zien er prachtig uit. De ontwikkelaars hebben hier echt hun best op gedaan. De verhaallijn in de game is wat minder creatief. We zien vrij standaard karakters in het team van jouw speler zoals het meisje in het schooluniformpje en de wat stevigere jongen die duidelijk onhandig is. Met dit team huppel je al snel van de ene opdracht naar de andere.

Hoewel Fossil Fighters Frontier de moeilijkheid tijdens de game met sprongen omhoog gooit, is de game niet heel inspirerend. De game leent veel ideeën van de Pokémon serie, maar voegt daar weinig andere creatieve elementen aan toe. In de basis is het idee van Fossil Fighters Frontier prima bedacht, maar de ontwikkelaar haalt niet het onderste uit de kan om je te blijven boeien.