Review: Exodus: Gods and Kings (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• Goede cast
  • Fantastische special effects

• Verhaal is wat langdradig

Bij velen start de laatste dag van het weekend met het woord van god, wij starten ermee. Deze vrijdag krijg je van ons de review van Exodus: Gods and Kings. Hoewel dit verhaal al vaker op film is gezet, lijkt dit de meest spectaculaire bewerking te zijn geworden.

Hij is de man achter sci-fi films als Blade Runner en Alien, maar ook de man achter Gladiator en Conquest of Paradise. Of het nou om het verleden of om de toekomst gaat, Ridley Scott is duidelijk een man van de spektakelfilms. Maar hoe maak je van de exodus (uittocht uit Egypte) een spektakel? Zeker wanneer je het verhaal ook nog eens beperkt tot het eerste deel van de daadwerkelijke uittocht? De ondertitel Gods and Kings is niet voor niets gekozen. Ridley Scott concentreert zich dan ook vooral op de strijd tussen Mozes en de Farao.

Dit deel van het bijbelverhaal kent drie hoofdproblemen. Ten eerste moet Mozes weten wat zijn doel is. Ten tweede moet Mozes aan de Farao ontkomen en ten derde moet Mozes de Rietzee oversteken. Alle drie blijken voer voor spektakel te zijn. Vooral de vormgeving van de Engel die als Wolk zijn best doet om Mozes te helpen is indrukwekkend. Net als het doorvallen van de Rietzee. Verder heeft Ridley Scott vooral gekozen om veel tijd voor drama in te ruimen.

Net als in Gladiator is de leider van Egypte erg bezorgd om zijn zoon en ziet daar geen waardige troonopvolger in. Mozes zou een veel betere kandidaat voor de positie zijn geweest. Natuurlijk is zijn zoon het daar niet mee eens en al snel start de strijd tussen de twee die leidt tot de verbanning van Mozes wanneer blijkt dat hij mogelijk de beloofde leider van de Egyptische slaven is.

Als extra’s is de Blu-Ray uitgave voorzien van een special over de historische feiten die in de film verwerkt zijn. Daarnaast is er een hoop materiaal dat de film niet heeft gehaald en zijn er commentaartracks van Ridley Scott en Jeffrey Caine.

Na Noah is Exodus: Gods and Kings de tweede grote bijbelverfilming die we op ons af krijgen. Ridley Scott heeft duidelijk zijn best gedaan om de film zo spectaculair mogelijk in elkaar te zetten, maar dat blijkt lastig. Er is enorm veel ruimte nodig om het verhaal te vertellen en om de nodige drama toe te voegen. Dit maakt Exodus: Gods and Kings wat langdradig en daarmee misschien iets te zware kost voor na een lange werkdag. Toch is Exodus: Gods and Kings een prachtige film om te zien.