Review: Chef (DVD)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Goede cast
  • Heerlijke film om naar te kijken

• Extra's zijn aanwezig, maar niet bijzonder

Ze zijn er nauwelijks en dan heb ik het over feelgoodmovies waar je als man schaamteloos van mag genieten. Met Chef weet Sony Pictures dan ook een film neer te zetten waar we met het hele gezin van mogen genieten.

In Chef maken we kennis met topkok Carl Casper (Jon Favreau). Hij is de chef van een toprestaurant in Los Angeles en we maken kennis vlak voor een belangrijke bezoeker in het restaurant op zal duiken. Het gaat om een belangrijke foodblogger die de zaak kan maken of breken. Hoewel Carl dit moment probeert aan te grijpen om met een compleet nieuwe kaart te komen, wil eigenaar van de zaak Riva (Duston Hoffman) hier helemaal niets van weten en wat blijkt… de oude vertrouwde kaart is dé reden dat de foodblogger de zaak helemaal afkraakt. Reden genoeg voor Carl om de handdoek in de ring te gooien…

Maar wat moet je als chef zonder keuken? Carl’s ex Inez (Sofia Vergara van o.a. Modern Family) weet het wel. Start een foodtruck! Carl ziet dit in eerste instantie niet zitten maar een oude foodtruck is de start van een culinaire roadtrip om nooit meer te vergeten.

Duston Hoffman, Oliver Platt, Scarlett Johansson, Robert Downey Jr. Chef zit vol topacteurs en dat is misschien wat vreemd voor een film die nooit een enorme bioscooprelease heeft gehad. Of in ieder geval een vrijwel geruisloze. Zoals ik al opende, blijkt Chef al snel een feelgoodmovie waar je ook als man schaamteloos naar mag kijken. Chef gaat namelijk over de moderne man en die presteert optimaal achter de grill. Toch?

Chef is een film die zich prima leent voor de nodige culinaire extra’s. Denk aan recepten voor de prachtige gerechten waar je in de film over hoort. Toch moet je het helaas doen met audio commentaren, verwijderde scènes en een kleine special over de foodtruck. De foodtruck die een vast onderdeel is van de Amerikaanse traditie in fastfood maar gelukkig ook hier in Nederland steeds vaker gezien wordt. Voor een film zijn de extra’s prima en leuk, maar met iets meer inspiratie had Sony Pictures er echt iets bijzonders van kunnen maken.

Ik geef het toe, het zal geen jaar duren. En dan doel ik op het moment dat ik Chef voor een tweede keer in de DVD speler schuif. Deze film is gewoon te leuk om niet op DVD te hebben.

Koop Chef nu bij Bol.com.