Review: Fury (Blu-Ray)

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• Goed acteerwerk
  • Goed verhaal

• Historisch lang niet altijd correct

Fury brengt ons, onder leiding van schrijver en regisseur David Ayer, terug naar de Tweede Wereldoorlog. We komen met beide voeten weer in de modder van het Europese slagveld te staan en wel in de eindstrijd van 1945 tussen de geallieerde (en dan met name de Amerikanen) en de Duitsers.

We stappen in bij Don ‘Wardaddy’ Collier (Brad Pitt). Don is tankcommandant en tot aanvang van de films is de ploeg als hecht team bij elkaar gebleven. De Shermantank heeft zelfs een koosnaampje, Fury, meegekregen. Wanneer je als team al jaren succes boekt op het slagveld is het natuurlijk wrang wanneer je een teamgenoot verliest. Wanneer groentje Norman (Logan Lerman) deze ‘vacature’ mag vervullen kun je er op rekenen dat dit de nodige spanningen oplevert. Zeker omdat de vaste bemanning in de jaren ook de nodige traumatische ervaringen heeft opgedaan.

Deze ervaringen hebben er ook toe geleid dat de ploeg moe is en dat reageren ze af. Vooral op de momenten dat de ploeg weer eens een dorp ontzet, uit de groep zich door als wilden te plunderen en te feesten. Je zou je af en toe bijna afvragen of het voor de dorpsbewoners die rustiger was onder de bezetter. Dit leidt ook tot een heftige ontgroening voor Norman wanneer de ploeg een SS’er gevangen heeft genomen. Het is aan Norman om de SS’er te executeren.

De laatste jaren verschijnen er vaker films die laten zien dat de Duitsers uiteindelijk mensen zijn die simpelweg de verkeerde leiders hebben gekozen. Uit angst, uit hoop. Wat de reden ook is, het zijn mensen. Het is dan ook heel interessant om te zien wat de oorlog met de ‘goede’ soldaten doet. David Ayer brengt dit op een prachtige en boeiende manier in beeld.

De Blu-Ray versie van Fury staat bol van de extra’s. Natuurlijk zit er een code bij om hem als digitale download voor je tablet of smartphone naar binnen te trekken. Daarnaast is er een hoop meking off materiaal. Hoewel de film niet altijd even historisch correct is, zitten hier best interessante stukjes tussen.

Met Fury vertelt regisseur David Ayer het donkere verhaal achter de helden die ervoor hebben gezorgd dat we nu alleen Duits hoeven te praten wanneer we echt bier bestellen. Historisch correct is hij niet, maar wel enorm leuk om te zien.