Review: Dragon Age Inquisition (PS4)

• gigantisch veel te doen
  • graphics zeer mooi
  • diepgaand verhaal inlc. sidequests

• in het begin overweldigend
  • combat in begin niet boeiend

Zo dus jij wilt even snel Dragon Age uitspelen? Kan niet! Bereid je voor op een tijdverslindende game want wat is Dragon Age gigantisch groot en prachtig!

Bioware is Bioware en dat zijn ze met een goede reden. Mooie verhaallijnen, goede quests en veel diepgang. Hou je van Lore? Dan zit je helemaal gebeiteld want daar wordt je mee om je oren geslagen. Deze game is zo gigantisch groot dat ik alleen al meer dan 10 uur in het eerste gebied heb doorgebracht en nog niet klaar ben. Maar goed, laat ik niet alles verklappen in de intro.

Verhaal

Laten we braafjes beginnen bij de verhaallijn. Het speelt zich allemaal af na Dragon Age II. Er is een grote samenkomst van alle belangrijke hotemetotems om de vrede te bekrachtigen. Ineens is daar een mooi groot groen gat in de lucht die de hel op aarde loslaat en de hele bijeenkomst aan gort blaast. Daar kom jij in beeld. Als enige overleef je het en wordt je opgevangen door de resterende troepen die het geluk hadden niet in de impact van de verwoesting te zitten. Eerst word je verdacht van de aanslag. Waarom? Nou de groende gloed aan je hand is wellicht een voorzichtige indicatie dat je er op z’n  minst iets mee te maken hebt! gelukkig voor jou wordt je al snel tot held bekroond omdat je de op z’n minst de Breach een halt toegeroepen hebt. Dan richten jij en je companen de eeuwenoude Inquisitie op om de Breach eens fijn dicht te timmeren. Maar ja, alle belangrijke personen die de balans in de wereld bewaakte zijn omgekomen in de knal en de partije zijn verdeeld. De Chantry, de kerkelijke instelling, wijst nog steeds naar je als schuldige, de tempeliers en de mages zijn met elkaar in oorlog, kortom chaos alom. Aan jou de taak om de Inqisitie van de grond af aan op te bouwen en voorzichtig meer macht en invloed te vergaren om partijen achter je te krijgen. Dat is de beginsituatie.

Ik moet zeggen dat de hele main questline erg goed in elkaar zit en je toch flink wat moeilijke beslissingen moet maken. Zo kies je een kant in de oorlog tussen de tempeliers en de mages en meer. Het plot is naar mijn mening meer dan voldoende. Ik heb gelezen dat de meningen daarover redelijk verdeeld zijn maar ik vind het plot geheel passend. Meestal hebben de side quests geen bal te maken met de hoofdlijn maar ik moet zeggen dat zelfs deze quests goed verzonnen zijn om niet ineens midden in een oorlog op konijnenjact te gaan of zo. De missies zijn goed verzonnen dat je wel dicht bij het verhaal blijft!

thumbnail_2_635d5e75_v3

Heb je even? Wat kun je gigantisch veel doen zeg. Ik was de eerste 10 uur redelijk verdwaald. Shards hier, quest daar, locatie zus, sterren zo enz. Als je eenmaal de wijde wereld in gaat dan moet je goed voor ogen hebben wat je wil doen in dat gebied. Je komt zeer veel dingen tegen die je denkt even te gaan doen. Niet dus, Je eerste gebied is de Hinterlands, een gebied dat voor mijn gevoel even groot is als de helft van de map van GTA V. Je komt zo ontzettend veel tegen en ik ken mezelf, ik wil allen doen. Met als gevolg dat ik onderhand level 8 ben en me dan eens realiseer dat ik misschien eens verder moet met de mijn questline. De gevechten in het begin zijn veelal rechttoe rechtaan, ongeveer 1/3 van het verhaal moet je toch echt bepaalde strategieën gaan gebruiken om packs met vijanden te kunnen verslaan, of je moet een dik level verschil hebben natuurlijk. Je moet de R2 ingedrukt houden om je standaard klappen uit te delen. Beetje jammer want dit wil je altijd, beter had ik gevonden dat je karakter, eenmaal in gevecht, zelf zijn eigen basisaanvallen doet en ik me kan focussen op de speciale aanvallen die mana/ stamina kosten. Nu moet je constant R2 ingedrukt houden en andere knoppen rammen.

Je kunt de tijd stil zetten om commands aan je groep te geven en je kunt tijdens de gevechten met 1 druk op de knop overspringen naar een andere member van je groep. Dit is flexibel gedaan en kan handig zijn als je gevaar snel wilt beslechten. Tijdens het spelen heb ik traditiegetrouw een warior aangemaakt die dient als een soort tank. De aandacht op zich vestigen en alle aanvallen overleven met defensieve abilities.  Leuk om dit soort rollen te zien. Je hebt trouwens 3 klasses, de warrior, rogue en mage. De warrior kan dus een tank worden met schild en al of dikke schade aan gaan richten met een groot zwaard of bijl. De rogue kan met zijn daggers de mêlee combat opzoeken of van een afstand met pijl en boog schieten, dan tenslotte de mage die ijs, bliksem of vuur spells kan leren en ook kan dienen als een soort “healer” door barriers op te werpen en je gevallen members tot leven kan wekken. Het woord healer staat tussen haakjes aangezien je door de mage geen leven erbij kan krijgen. Dit kan nu alleen maar door potions, 8 stuks die je hele groep kan gebruiken. Je hebt veelal wel kampen dichtbij om je voorraad aan te vullen om de strijd weer op te zoeken.

Dragon-Age-Inquisition-Combat-1024x565

Crafting, wapens en armor

Je vind veel items om jezelf en je team te blijven voorzien van upgrades. Je hebt ze in verschillende soorten en maten, van gewoon, naar rare tot epic. De kleur geeft de zeldzaamheid aan. Je vind ook blauwdrukken om je eigen gear te maken. Deze zijn redelijk krachtig maar vergen wel het één en ander aan middelen. In de wijde wereld vind je allerlei metalen, huiden van dieren en bloemen als je maar wil zoeken. Je hebt een scanfunctie die binnen een straal van enkele meters aangeeft of er dingen zijn om te verzamelen. Het object ligt dan op en je kunt het pakken. Je kan er flink zoet mee zijn dus houd voor jezelf in de smiezen wanneer je genoeg hebt van iets.

Het leuke van materiaal maken is dat je zelf kan kiezen welke stats je er op wilt hebben. Zo heeft iron andere stats dan bijvoorbeeld drakonstone. Zo kun je gebruik maken van de unieke eigenschappen van de materialen om voor jou de optimale gear te maken. Je kunt gear ook vaak upgraden door er een item op te zetten zoals een kling op een zwaard die je meer kracht geeft enz. Je kunt deze er bij de smit weer afhalen om op een ander wapen te zetten.

dragon-age-inquisition-32-1024x576

Skill Tree

Je hebt al eerder gelezen over de verschillende mogelijkheden in een klasse zelf. Elk level dat je omhoog gaat kun je kiezen in de verschillende skill trees waar je verder in wilt leren. Hier mijn skill tree. Zoals je ziet ben ik gegaan als vanguard om te dienen als tank. Ik heb daarom ook skils gekozen om beter om te gaan met een schild. Je kunt echter in alle trees je punten stoppen, of dit zo slim is moet je jezelf afvragen. Verder in de game kun je je nog meer specialiseren. Over het algemeen is het erg overzichtelijk en helder wat de gekozen abilities doen. Er is ook wel vaak een geüpgrade versie van een skill die als klein logo er schuin boven staat. Je skill wordt dan vaak nog krachtiger, een mooie keuze als je niet met 6 verschillende skills op pad wilt gaan.

dragon-age-inquisition-skill-tree-640x640

Side quests

Zoals ik al eerder vertelde heb je gigantisch veel te doen als je eenmaal in een gebied bent, je kunt de lokale quests doen om de bevolking te helpen en zelf meer macht en invloed te verkrijgen. je kunt rifts dichten zodat de demonen daar niet meer uit de andere dimensie kunnen komen, je kunt landmarks toe-eigenen, sterrenbeelden tekenen, shards zoeken, grotten ingaan om daar bazen en dikke loot uit te trekken, nieuwe kampen opzetten voor je Inquisitie en dan ben ik nog wel wat vergeten.

Maar pas op dat je niet te ver avonturiert, je hebt dan grote kans om in gebieden te komen waar je nog lang niet moet zijn. Zo kreeg ik enkele uren in de game al een draak op mijn dak van level 12 omdat ik te ver 1 richting uit gelopen was. Hou dus wederom voor ogen wat je wilt doen in het gebied, je hebt genoeg kansen en nieuwe missies om daar weer terug te komen.

War Room

De naam alleen al, je hebt je eigen War Room! Je kunt er je drie leden van je War Counsel op missies sturen. Je hebt een spion, een legergeneraal en een ambassadeur. Je krijg missies voor je kiezen en aan jou de keus om de beste manier te kiezen. De één doet er minder lang over dan de ander en wie je stuurt heeft grote effect op het verhaal. Je ziet er ook bijstaan hoe de persoon het gaat afhandelen dus je kunt en weloverwogen keuze maken. Ook gebruik je hier je machtpunten om nieuwe gebieden en andere dingen te unlocken. Je invloedspunten gebruik je om speciale perks te kiezen bij 1 van de drie leden van je War Counsel. Je levelt je invloed als het ware door missies te doen, dit gaat echter niet snel dus je moet goed kiezen wat je belangrijk vind. Zo kun je bij je generaal meer xp verdienen per kill, bij je ambassadeur kun je kiezen voor korting bij winkeliers enz.

Graphics en geluid

De eerste Dragon Age game die de Frostbite 3 engine gebruikt en het ziet er oogstrelend uit. Echt zeer gelikte graphics, het water, de omgeving, de dieren, de gebouwen en de personen zelf zien er goed uit. Er is goed werk verricht en dat zie je. Het is niet makkelijk om een sandbox game te maken en het overal het er even goed uit te laten zien. Qua geluid ook echt puik gedaan, je hoort het zwaard zwaaien, je hoort je paard galloperen en ademen. Aan vele details zijn gedacht qua geluid hoe klein dit soms ook zo is!

Al met al een perfectie game om lekker in weg te dromen. Sluit jezelf weken op en geniet van de wereld van Dragon Age. Je verliest jezelf in de game, er is zoveel te doen en zoveel dingen vallen goed op hun plek.

De combat in het begin is nogal basis en wordt pas echt leuker op hoger level als je echt strategisch moet gaan spelen. Geluid is prima en de graphics zeker! Een hele dikke 9. Deze game is zeker je geld waard.

Check Dragon Age bij Bol.com.