Review: Cosmos: a spacetime odyssey (Blu-Ray)

Met al het nieuws over mooie TV’s op de IFA deze week, heb ik me in hier in Nederland teruggetrokken achter een 4K TV om te genieten van Cosmos: a spacetime odyssey. Een prachtige serie over het universum. Een serie die me doet realiseren waarom ik zo’n enorme TV voor mijn neus heb hangen.

Cosmos: a spacetime odyssey is een dertiendelige TV serie van National Geographic. Hierin neemt astrofysicus Dr. Neil deGrasse Tyson ons mee in zijn verhaal over de wetten van de natuur en de impact hiervan op de kosmos om ons heen. De hele serie bevat zo’n 680 minuten aan beeldmateriaal. Zonder de extra’s.

Overigens is Cosmos: a spacetime odyssey niet helemaal origineel. De serie werd voor het eerst gemaakt in de jaren tachtig. Toen gepresenteerd door Carl Sagan. Neil wordt bijgestaan door Ann Druyan en Steve Soter, twee medewerkers van de originele serie. Daarnaast is Bill Pope verantwoordelijk voor de cinematografie en dat maakt het verschil met deze andere ruimtedocu’s. Cosmos: a spacetime odyssey is namelijk bloedmooi geworden.

Naast de dertien prachtige afleveringen van Cosmos: a spacetime odyssey, bevat de Blu-Ray een stapel leuke extra’s. De belangrijkste hiervan is Celebrating Carl Sagan waarin uitgebreid wordt stilgestaan bij de originele serie uit de jaren tachtig. In Cosmos: a spacetime odyssey – The Voyage Continues wordt nog even duidelijk gemaakt dat we nog lang niet alles weten wanneer we de dertien afleveringen hebben gezien. Bijzonder is de interactieve kosmische kalender die op de schijf is gezet.

Een wat korte review over een enorm verhaal. Maar dat kan ook niet anders. Als ik over de inhoud zou schrijven, zou ik me verplicht voelen om al snel over alle aspecten die langskomen te schrijven en daarmee zou ik veel te veel verwondering wegnemen. Heb je een mooi scherm aan de muur hangen en heb je enigszins interesse in de wereld om je heen, haal deze box dan gewoon in huis.