Review: Invasion Day (DVD)

• Sterk verhaal
  • Goede, verse cast

In vele landen heet de film Dragon Day en ligt hij met nogal een heftige cover in de winkels. Hier in Nederland gaat dezelfde film echter de schappen in onder de titel Invasion Day en suggereert de cover heftige actie rondom het Witte Huis. Dat Witte Huis en de helikopters zien helemaal niet terug in de film, laat staan typische oorlogsbeelden. In plaats daarvan gaat het over hackers en misschien wel de meest realistische oorlogsdreiging die we op dit moment kennen.

Je merkt, ik ben niet tevreden over de cover die op de cover is gedrukt omdat deze ten onrechte een flinke actiefilm suggereert terwijl bij de invasie waar we het in de film over hebben, geen soldaat te zien is. In plaats daarvan draait het allemaal om voormalig NSA hacker Duke Evans (Ethan Flower).

Niet al te lang na zijn ontslag, bezoekt hij met zijn familie het vakantiehuisje van zijn familie. Die trip begint al slecht als zijn vader hem niet op de hoogte heef gebracht over een nieuwe huurder in het huisje. Terwijl hij zich hier druk over maakt, gebeurt er nog veel meer. Vliegtuigen storten zomaar uit de lucht naar beneden en alle moderne techniek lijkt niet meer te werken. De Verenigde Staten worden aangevallen, maar door wie? Het blijkt dat de VS de nodige schulden open heeft staan in het Oosten.

Invasion Day vertelt niet per se het verhaal van een oorlog of een echte invasie. Invasion Day vertelt het verhaal van hoe mensen reageren als vaste waarden in de maatschappij veranderen. Ben je trots op jouw land en vlag, of geef je toe aan degene die je voedsel biedt. Wat heeft de meeste waarde op het moment dat niets het meer doet? Is dat geld, of gewoon water? Wanneer worden mensen gek? En hoe houd je een enorm land als de VS onder controle als je het net bent binnengevallen…

Ethan Flower heeft al heel wat bijrolletjes gespeeld, en mag nu eindelijk eens laten zien wat hij als acteur te bieden heeft. Als voormalig hacker in dienst van de NSA zet hij een overtuigende rol neer, al merken we al vroeg in de film dat hij ook over enorme survival skills beschikt. Het is natuurlijk niet bekend in hoeverre de NSA dergelijke trainingen aan haar ICT personeel geeft ;-).

Toch kan dat detail de pret niet drukken. Ethan wordt door meerdere acteurs bijgestaan die vooral kleinere rollen toebedeelt hebben gekregen. Dit maakt de hele film lekker vers omdat je geen relaties tot andere karakters van de cast trekt.

Qua script is het geheel ook lekker in elkaar gedraaid. Er zijn weinig tot geen momenten waarop je echt gaat twijfelen aan de mogelijkheid dat een situatie als deze echt kan voorkomen. Het enige smetje op de hele film is eigenlijk de ondertiteling die bij technische termen soms wat te generaliserend is. Zo wordt ‘Wireless’ al snel naar ‘Wi-Fi’ vertaald in plaats van ‘Draadloos’. Toch doet ook dat de film weinig kwaad.

Ik pikte Invasion Day er op basis van de naam en cover uit. Inderdaad, ik ben niet iemand die over een film leest voordat hij gaat kijken. Het was dan ook verrassend dat de film helemaal niet in Washington plaatsvond, laat staan dat er veel oorlogsgeweld in zit. In plaats daarvan mocht ik genieten van een prachtig stuk dramatiek. Invasion Day was 91 minuten lang genieten.