Review: Garmin Virb Elite actie camera

• waterdicht
  • ingebouwd accu zuinig display
  • sensoren
  • desktop software

• bevestigingssysteem
  • menu structuur

Het lijkt wel of er wekelijks een nieuwe actie camera bij komt. En allemaal willen ze natuurlijk een stukje van de GoPro taart. Garmin heeft een rijke traditie met outdoor producten en beschikt over veel verkooppunten. Een goede actie camera zal geen windeieren leggen, moeten ze bij Garmin gedacht hebben. Hoe goed is de nieuwe Virb?

Garmin heeft met diverse GPS apparaten en sinds kort ook sportbanden, veel ervaring met sensoren in robuuste apparaten. Lenzen en beeldsensoren zijn ruimschoots op de markt beschikbaar. Het was dus een kwestie van wachten tot Garmin met een eigen actie camera zou komen. De Virb is de camera die het voor Garmin moet gaan doen. Garmin is niet het zoveelste merk met een camera, maar zorgt dat de camera naadloos samenwerkt met andere producten van Garmin.

VIRBelite009Ontwerp
Het ontwerp van de Garmin Virb is zonder twijfel uniek. Kleur, vorm, functionaliteit en bevestiging wijken behoorlijk af van wat inmiddels zo’n beetje gemeengoed is. De Vholdr (Contour) heeft de standaard gezet voor de buisvormige actie camera’s en GoPro voor de vierkante blokjes. Drift kwam met een vormgeving met een geïntegreerd beeldschermpje waar de Garmin iets van weg heeft. De lens is echter niet roteerbaar zoals bij de Drift. In de instellingen is het beeld te kantelen, maar het blijft noodzaak om de oriëntatie bij het bevestigen goed te bepalen. Het kogelgewrichtje in de beugel maakt dit mogelijk. De bevestigingsmogelijkheden van de camera maken de camera minder geschikt voor toepassing op plaatsen waar veel centrifugale krachten zijn. Door de beugel waar de camera in klikt, ontstaat er een relatief grote afstand van het centrum van de camera tot het bevestigingspunt. Aan de zijkant van een helm voel je het gewicht duidelijk. Dit terwijl de camera zelf niet zwaarder is dan een GoPro. De bevestiging is perfect voor op een stuur of dashboard. Bovenop een helm is ook mogelijk, maar zie je er nog meer als een Teletubby uit dan met een Gopro.

De behuizing is oerdegelijk en waterdicht tot één meter onder water, voor 30 minuten. Voor gebruik in regen, op het strand, in de woestijn of tropische regenwouden is de behuizing ideaal. Geen gedoe met extra omhulsels. Voor duikers is er nog een speciale behuizing. Deze is niet alleen nodig voor het bereiken van grotere dieptes, maar ook voor de lenscorrectie. De beelden uit de Virb zijn uitstekend. Garmin claimt heel wat hoogstandjes uit te halen in beeldcorrectie. Zo is het fisheye effect van de Virb uiterst gering. Wat het ook is wat Garmin doet, het resultaat is prima. De elektronische beeldstabilisatie voegt daar nog een extra factor voor een goed resultaat aan toe.

Garmin-VIRB-Elite-Ultimate-Mount-Bundle-ADe accu zou goed moeten zijn voor uitzonderlijke prestaties, maar onderscheid zich niet bijzonder veel van de meeste concurrenten. Twee en haf uur filmen of standby zetten en de accu is leeg. Dat is met de meeste actie camera’s zo. Enkel GoPro is nog dramatischer qua accu duur. De prestatie van de Garmin is echter relatief wel veel beter dan de concurrentie. Heel wat elektronica wordt immers aangestuurd. Zo zijn er diverse sensoren zoals barometer, gps en g-krachten. Maar bovenal heeft de Virb een uniek beeldschermpje dat heel weinig energie gebruikt. Op dit display zijn de menu functie prachtig in kleuren af te lezen, maar is ook het beeld te bekijken. Nou moet je niet te veel verwachten van de lichtopbrengst van dit scherm. Het is een onverlicht scherm dat prima help de kadering te bepalen en geschikt is voor terugkijken van opnames. Het lijkt echter meer op een kleuren rekenmachine schermpje dan een mini telefoon scherm. Het hebben van een schermpje is wel een plus en de technologie zorgt dat het niet de accu leegslurpt.

Sensoren
De Virb Elite zit ramvol met sensoren om allerlei gegevens vast te leggen. Het GPS systeem registreert niet enkel de coördinaten, maar ook de hoogte. Natuurlijk meet de GPS module ook de snelheid. Een aparte sensor meet de versnelling en G krachten. Al deze informatie zit in het video bestand opgeslagen. Met de desktop software van Garmin zijn diverse overlays te selecteren waarmee meters in beeld komen met de geregistreerde informatie. De G sensoren zijn al uniek, maar de registratie van de hartslag bij het videobeeld is helemaal uniek. De hartslag info moet dan wel van een ANT+ hartslagband komen, bij voorkeur die van Garmin. De snelheid in beeld bij een afdaling is al cool, maar de hartslag toont of je ook cool bent.

zumo590lm_hr_2568-201De Virb Elite communiceert via wifi met de Virb app. De App was nog niet beschikbaar toen wij de review unit mochten lenen. De screenshots zien er aardig uit, maar zijn redelijk basaal. De ervaring die wij met alle andere camera’s hebben, is dat een wifi app connectie alleen handig is om de beelduitsnede te bepalen en wat opnames te bekijken. Daar is de app niet voor nodig omdat de Virb al een beperkt beeldschermpje heeft wat de klus prima klaart. Voor de start/knop bediening is de app niet nodig. Garmin maakt het overigens mogelijk om de Virb te pairen met een Garmin toestel zoals fenix, Oregon en Edge als afstandbediening. De koppeling met de Zumo routeplanner voor motorrijders is uniek en maakt deze combi de ideale set voor elke motorrijder.

Gebruik
De Garmin Virb Elite is een robuuste camera die prima beelden levert. De stabilisatie en ingebouwde keuze uit drie beelduitsnedes, zorgen voor gemakkelijk goed beeld vastleggen. De schuifknop om opnames te starten werkt prima. Het beeldschermpje is handig en zuinig maar blinkt niet uit. De bediening van het menu is even wennen. De knoppen voor navigatie door de menu’s werken niet geheel intuitief. De hoeveelheid keuzes en opties staat bijna haaks op het primaire gebruiksgemak.

De Virb Elite is een prima actie camera die vooral uitblinkt wanneer je hem gebruikt met andere Garmin spullen voor bijvoorbeeld hartslag meting en start/stop bediening. Het ontwerp is eigenzinnig. De montagemogelijkheden beperken de gebruiksmogelijkheden. Garmin zal nog eens goed moeten nadenken over wat handiger montageoplossingen die bijvoorbeeld de camera dichter op het oppervlak bevestigt. Voor bevestiging op moter/fiets/dashboard is de camera perfect. De Garmin Virb Elite is vooral aan te raden voor wie al Garmin apparatuur gebruikt.

Naast de Virb Elite (349 Euro) is er een goedkopere versie; de Virb (259 Euro). Deze budget versie heeft geen GPS, wifi, hoogte- en versnellingsmeter.