• Sterk verhaal
  • Hoge replaywaarde
  • Heerlijke Sfeer
  • Grafisch goed

• Korte verhaallijn

De game Thief is alweer even uit, en bij Entert1 hebben we ons al even kunnen vermaken met deze game. Het is een game vol mysterie en sfeer, dat is een ding dat zeker is.

Zelf ben ik geen ontzettend groot fan van stealth games, ik hou meer van een directe aanpak. Het is leuk dat je in de game Thief zelf je eigen weg kan kiezen, hoe je een missie uit voert, vermoord je iemand, sla je hem bewusteloos of sluip je aan hem voorbij. Er zit toch een flinke uitdaging in de game en hoe je het ook aanpakt het is lastig om overal voorbij te sluipen zonder gezien te worden. Of wanneer je voor een directe aanpak gaat, ben je nog steeds gelimiteerd aan het aantal pijlen dat er in je quiver kunnen. Dodelijke pijlen liggen ook niet overal voor het oprapen waardoor je toch meer wordt geforceerd om door de game heen te sluipen. Eén guard kan je nog wel 1 op 1 aan, maar een tweede wordt toch al knap lastig, wanneer ze beiden met hun zwaarden op je in staan te hakken.

Shipping-ThiefGame-2014-03-25-13-03-05-75

Het Verhaal

De game start met een proloog, een dramatische gebeurtenis die er voor zorgt dat Garett de meesterdief pas weer na een jaar terug keert naar de stad. Zonder enige herinneringen van dat jaar probeert hij de puzzelstukjes bij elkaar te zoeken. Het verhaal van de game is dan ook één groot mysterie . Iets wat Garett zich nog al te goed kan herinneren, is stelen wat er te stelen valt. Wat betreft het verhaal zullen we niet verder in gaan op details, we willen natuurlijk niets voor jullie verklappen.

Shipping-ThiefGame-2014-03-25-13-07-09-48

De Sfeer

De game heeft een ontzettend goede sfeer, de donkere straten met het maanlicht, de kaarsen in de woningen van jouw slachtoffers en ook alle geluiden daaromheen. Het is leuk om de guards te horen praten over een mogelijke bedreiging terwijl jij, de bedreiging, vlak achter hen langs kruipt. Ook op straat is goed te zien dat het gaat om een vervallen stad, soms hoor je ruzies vanuit huizen of mensen luid praten over gebeurtenissen in de stad. Dit geeft echt het gevoel dat je rond loopt in een oude stad, waar iedereen elkaar gewoon kon horen praten zonder die stenen muren.

Shipping-ThiefGame-2014-03-25-13-06-26-48

Wat betreft de gameplay ligt de nadruk op het stealth spelen, het meeste voordeel haal je uit het niet ontdekt worden. Hier en daar een guard bewusteloos slaan en zijn lichaam verbergen zodat het pad vrij komt. Mocht je totaal ongezien en ongemerkt door het spel willen komen, dan is dit een mogelijkheid maar wel erg lastig. Aan de andere kant, met veel geweld je door een level bewegen lijkt ook een onmogelijke taak. Je moet de schaduwen en donkere plaatsen goed gebruiken om verborgen te blijven. Stap je iets te ver in het licht, dan heeft de gemiddelde guard je al gauw door. Je kan kaarsen doven met je handen en fakkels en vuurkorven met je water pijlen, om zo donkere plekken te creëren zodat jij ongezien langs kan lopen.

Over pijlen gesproken, er zitten er een heel aantal soorten in de game, en allen hebben zo hun eigen doel en toepassing. Het aantal pijlen dat je tegelijk in je quiver kan dragen is beperkt, dus zeker wanneer je nog geen upgrades tot je beschikking hebt zal je voorzichtig om moeten gaan met de pijlen die je hebt. Pijlen liggen niet overal voor het oprapen en zal je dus regelmatig moeten aanvullen bij de vendor.

20140226135844-thief

Leuk is dan wel weer dat je aan het eind van elke chapter een statistiek te zien krijgt hoe je het hebt gedaan. Hoe vaak ben je gezien, hoeveel guards heb je neergemept, gedood of ben je stilletjes langs iedereen voorbij gelopen. Door de chapters op een bepaalde speelstijl uit te spelen unlock je dan ook weer de Thief challanges. Door het uitspelen van een chapter op een andere speelstijl zal je een andere Thief challange vrij spelen.

De Thief challenges kan je in het hoofd menu vinden onder Challange Modes, er zijn drie verschillende modi die je kan spelen. Er is Chain & Gain, Special Loot Hunt en Chain & Gain Limited. Beide Chain & Gain modes hebben hetzelfde principe, zoveel mogelijk loot verzamelen, bij de standaard versie krijg je wat extra tijd voor elk waardevolle item dat je verzameld, bij de limited versie krijg je één vaste tijd waarin je zo veel mogelijk moet verzamelen. Met de Special Loot Hunt modes is er een speciaal item dat je moet vinden voordat de timer af loopt. Dit item kan je vinden door het gebruik van Hot & Cold indicatoren. Wanneer je het speciale item vindt, zal het volgende item spawnen en krijg je extra tijd om het volgende item te zoeken. Uiteindelijk gaat het erom dat je een bepaalde score neerzet die op het leaderboard komt te staan, zo kan je strijden tegen vrienden of andere master thiefs!

Shipping-ThiefGame-2014-03-25-13-09-23-50

Dan waar ik nog niet over gesproken heb is het stelen. Je bent immers Garett de meester dief en elk glimmend object stop je natuurlijk maar al te graag in je zakken. Zo kan je kasten en lades openen en soms zelfs kluizen ondekken en zo de kostbaarste spullen mee nemen. Daarnaast is het ook mogelijk om kostbare schilderijen zo uit hun lijst te halen. Voor de objecten die je vindt krijg je geld, en dit geld kan je weer stoppen in upgrades, pijlen en trinkets voor Garett.

thief-sc-3

Upgrades

Er is veel te upgraden in de game, het is jammer dat hier niet echt duidelijkheid over ontstaat door middel van bijvoorbeeld een tutorial. Zo kan je gedurende de game Focus Points verkrijgen door het uitspelen van de chapters op bepaalde speelstijlen of bepaalde delen van het verhaal uit spelen. Deze Focus Point kan je besteden aan acht verschillende abilities, denk hierbij aan stealth of gevechtsverbeteringen of het reduceren van het gebruik van focus.

Shipping-ThiefGame-2014-03-25-13-07-41-71

Ook is er een vendor in de Stonemarket, één van de eerste plaatsen in het verhaal waar je na de proloog komt. Hier staat een vendor waar je naast de verschillende pijlen ook tools, upgrades en trinkets kan kopen. De tools zijn er om extra’s te kunnen unlocken in de game of om bepaalde doorwegen toegankelijk te maken. Zo is er de Wrench waarmee je luiken open kan schroeven waardoor je gemakkelijker ongezien door een level komt, of een mes waarmee je waardevolle doeken eenvoudig en snel uit hun lijst kan stelen. Met de upgrades kan je de bijvoorbeeld de capaciteit van je quiver vergroten of de precisie en kracht van je boog verbeteren. Als laatste zijn er dan de trinkets waarmee je jouw healthpool of focus kan vergroten, of de kosten van andere supplies kan reduceren.

Shipping-ThiefGame-2014-03-25-13-03-57-01

De goede verhaallijn was voor mij het sterkste punt van de game Thief, wel wat kort want met nog geen speeltijd van 14 uur is de verhaallijn al volledig te completen. Natuurlijk kan je de verschillende chapters wel opnieuw spelen om een andere speelstijl te proberen of alle resterende collectibles te vinden. Daarnaast lijken de challange modes mij ook een toegevoegde waarde wanneer je vrienden of bekende hebt die de game ook spelen. Zelf ben ik niet zo’n fan van games die stealth focused zijn maar toch wist Thief mij te boeien met zijn mysterieuze verhaal en onzettend goede sfeer.

Meer over Thief