Review: Final Fantasy XIII – Lightning Returns

Jack Spoor beoordeelde namens GadgetGear de met 3.5 sterren.

• nieuw gevechtssysteem
  • meer focus op Lightning
  • afsluiting verhaal

• doomsday clock
  • ik mis de final fantasy feel

Deze vette Final Fantasy game is alweer even uit en bij Entert1 hebben we de game natuurlijk ook gespeeld. Een nieuwe Final Fantasy wereld die toch een stuk afwijkt van de FF games zoals we deze kenden.

De grootste verandering in Lightning Returns is de battle-system, we zijn gewend om met tot drie karakters te spelen in een turn-based achtige omgeving. In deze game speel je slechts met één character, Lightning. Natuurlijk is dit niet de enige verandering, dat zou de game nogal saai maken maar meer hierover lees je verderop in deze review. Ook kan ik alvast verklappen dat je een beperkte (in-game) tijd heb om de game uit te spelen en dat je zeker oude bekenden tegen gaat komen uit Final Fantasy XIII en XIII-2.

Het verhaal

De wereld wordt overspoeld door ‘Chaos’ de materie die ervoor zorgt dat de wereld aan zijn eind komt. Lightning keert terug als de ‘Savior’ met de taak om zoveel mogelijk zielen te redden voor de nieuwe wereld. Dit doet zij niet geheel vrijwillig aangezien de god  Bhunivelze haar emoties heeft uitgeschakeld maar haar wel belooft heeft dat Serah terug zal keren naar het land van de levenden als zij in haar missie slaagt. Je staat er gelukkig niet alleen voor want Bhunivelze heeft ook Hope terug gehaald in zijn jeugdige vorm om Lightning te assisteren op haar missie.

Lightning_Returns__Final_Fantasy_XIII_13562491931929

Battle system

Ik vond het een goed plan om ons dan eerst maar even op het gevechtssysteem te richten, ik vind dit pesoonlijk een erg grote verandering voor een Final Fantasy game. In Lightning Returns zul je enkel als Lightning spelen, om zo de wereld te redden voordat de tijd op raakt. Om een gevecht te startten kan je door aan te vallen een voordeel behalen in het gevecht, bijvoorbeeld 10% minder hp van de tegenstander dit heet de preemptive strike . Dit werkt natuurlijk ook andersom wanneer een vijand jouw bijvoorbeeld van achteren benaderd.

Om het even heel simpel te maken, tijdens een gevecht kan je switchen tussen drie verschillende stances, ieder met zijn eigen abilities en gearset. Dit gevechtssysteem word  Style-Change Active Time Batlle genoemd en je zal de stances of stijlen moeten zien te managen. Ook heeft elk van deze stances zijn eigen energiebalk, elke ability kost een stukje van de energiebalk en wanneer deze op raakt switch je van stance. Elke stance regenereert zichzelf, ook wanneer je niet in die stance staat. Zo kan je de stances roteren en gebruik je elke stance. Als laatste heeft elke stance vier verschillende abilities, guard, (melee) attack en  twee magical of speciale abilities, deze zijn naar eigen inzicht aan te passen aan jouw gevechtsstijl.

d0138137d3d15bb48ec80131065cea9d

Het leuke aan Lightning als enige character in dit deel is dat de nadruk ontzettend op haar wordt gelegd. Ze komt nu veel duidelijker naar voren als hoofdpersoon en dat heeft wel degelijk een toegevoegde waarde aan de game. Zo kan je ook voor elke gevechts-stance een geheel eigen gearset equippen en andere abilities toekennen. Nog een verandering is dat de health van Lightning niet na elk gevecht automatisch weer zal regeneraten. Je zal een health-potion moeten nemen, wat te eten halen of een paar uur slapen in de lokale herberg.

ligntningreturns-1

Nog een belangrijk deel van de game is de Doomsday Clock, wanneer de klok of eigenlijk timer afloopt zal de wereld te onder gaan. Het is de bedoeling dat je deze game uitspeelt voordat de timer afloopt, en zoveel mogelijk zielen weet te redden voordat het echt zo ver is. De tijd die je hebt om je missie te volbrengen is maximaal 13 dagen, maar dan zal je wel Eradia moeten verzamelen om de volle 13 dagen te kunnen benutten. Elke dag in de game duurt 12 uur, grofweg 20 minuten.

enviroment_31-game15187-img248388

Naast de main story-line zal je ook verschillende side quests moeten accepteren om zo Eradia te verzamelen. Deze Eradia zal je aan de tree of life, Yggdrasil moeten geven om zo het einde van de wereld uit te stellen. Dit geeft jouw dan weer meer tijd om nog meer zielen te redden voor de nieuwe wereld en kom je steeds dichterbij de resurrectie van Serah!

Je kan Lightning niet enkel nieuwe gear en wapens aanmeten maar je kan haar ook volledig aanpassen wat betreft kleuren en kapsel. Zo is elk onderdeel van de gear te ‘verfen’ is de kleuren die jij het beste vindt staan, of als je alle sets bijvoorbeeld wilt matchen. Ik vind het persoonlijk niet zo’n meerwaarde, ik kan me er echter wel in vinden dat anderen dit een geweldige feature vinden.

LightningReturnsFFXIII_1

Grafisch en geluid

Zoals we gewend zijn van Final Fantasy zijn de cut-scenes grafisch geweldig, helaas zie je geen echte vooruitgang op grafisch gebied in-game. Dit is niet zozeer de schuld van de ontwikkelaar, het grafisch limiet van de PS3 en Xbox360 is echt wel bereikt. Wat betreft het geluid is het precies wat je kan verwachten van een game als Final Fantasy. Overweldigend? Nee, maar als Final Fantasy fan waardeer je de game en proef je graag de sfeer die er gecreëerd wordt.

Final Fantasy XIII: Lightning Returns is een leuke game en een goede afsluiter van de trilogie. Veel losse eindjes worden aan elkaar geknoopt en het verhaal komt zo echt aan het eind. Wel vond ik de klok ontzettend vervelend aangezien ik het liefst uren rondloop en verken dan dat ik wordt ‘opgejaagd’ door een timer in mijn rechter bovenscherm. Dit viel achteraf wel mee maar toch mis ik het oude battle-system en de vrijheid binnen de game.