Review: Gran Turismo 6 (PS3)

Ik weet het nog goed. Ik kocht de eerste Gran Turismo (hij ligt hier nog steeds) op mijn Playstation samen met de eerste Dual Shock controller. De twee horden gewoon bij elkaar en Fl. 129 voor een spelletje betalen was voor een tiener nog echt sparen. Nu zijn we bij Gran Turismo 6. Zou ik daar nog steeds hard voor werken? Jawel hoor!

Met al het geweld waarmee de Playstation 4 de schappen uit vloog, is het een wonder dat Sony nog heeft geïnvesteerd in PS3 ondersteuning voor Gran Turismo 6. Je zou verwachten dat de racegame vooral gebruikt zou worden om het nieuwe platform te pushen. De waarheid blijkt anders. Sony lijkt vooral in te zetten op het verlengen van het leven van de oude Playstation 3 en dat merk je wanneer je de game in je PS3 zit schuiven.

Zodra de game start, overdondert ontwikkelaar Polyphony me met een bak grafisch geweld dat ik niet meer op de PS3 had verwacht. Polyphony heeft lang over de ontwikkeling van Gran Turismo 6 gedaan en dat blijkt helemaal terecht als ik hoor hoe hard de console werkt om te koelen. Oke, alles om de track heen is nog steeds erg statisch, maar dat valt nauwelijks op.

De binnenkomst in GT6 is sowieso een beetje wennen. Polyphony lijkt ge├»nspireerd door de nieuwe dashboard van de Playstation 4 en weet alle mogelijkheden van GT6 op die manier duidelijk weer te geven. Dat is fijn, want met 33 tracks (waarvan 7 nieuwe) in 77 layouts en 1.200 auto’s is er nogal wat te doen.

Naast de enorme keuze aan tracks, bevat GT6 ook coffee breaks. Dit zijn eigenlijk minigames binnen de Gran Turismo arena. Je krijgt dan speciale opdrachten die je moet vervullen. Je kunt het zien als een soort van slipcursus binnen de game. Zeker wanneer je een uitdaging aan gaat om zo mooi mogelijk te driften, maar het kan ook jouw opdracht zijn om zoveel mogelijk pylonen om te rijden.

Naast de Coffee break bevat de game nog meer ruimte voor creatieve rijders. We zijn gewend dat Gran Turismo ruimte geeft aan de grote automerken om hun concept cars door gamers te laten berijden. Echter blijft het ditmaal niet bij grote automerken. Ook bedrijven als Nike hebben auto’s voor de game mogen ontwerpen. Een bijzonder (geslaagd) idee. Dit geheel is te vinden onder de noemer Vision Gran Turismo.

Over de auto’s gesproken, GT6 bevat ondersteuning voor in-game aankopen. Inderdaad, na aankoop van de game kun je nog meer geld besteden aan de game. Optioneel natuurlijk. Sony richt zich hiermee op de gamers die niet genoeg tijd kunnen investeren om alle auto’s vrij te spelen. Door de aankoop van in-game credits via micro transacties kun je jouw garage snel uitbreiden. Toch is het mogelijk om ook zonder geld uit te geven, uiteindelijk alle auto’s in bezit te krijgen.

Wanneer je de auto’s in je career modus garage plaatst, krijg je ook weer de mogelijkheid om de auto’s helemaal te tunen. Met alle onderdelen die je voor deze auto’s kunt aanschaffen zijn de variaties eindeloos.

De auto’s zien er ook stuk voor stuk goed uit. Aan de buitenkant tenminste. Aan de binnenkant is qua detail niet zo heel veel te zien. Ook de schademodellen blijven beperkt, maar welke fabrikant wil zijn of haar trots nu echt zien crashen? Dat blijft natuurlijk een lastige discussie voor Polyphony.

In career modus speel je natuurlijk vooral tegen de computer. De A.I. van Gran Turismo is in dit deel wederom verfijnd, maar echte veranderingen in mentaliteit van de tegenstanders zijn nauwelijks merkbaar.

Conclusie

In eerste instantie speelt een nieuwe Gran Turrismo game vooral in op de hebberigheid. Nog meer tracks, nog meer auto’s, nog meer tuning mogelijkheden en dat zien we dan weer terug in nog meer speeltijd om alles bij elkaar te verzamelen. Heb je daar geen tijd voor, dan is de in-game shop een mooie, toegevoegde waarde. Grafisch heeft de game weer een enorme sprong gemaakt terwijl het haar GT gevoel heeft weten vast te houden. Daarnaast zijn de coffee breaks leuk voor iedereen die niet alleen maar op milliseconden wilt rijden terwijl de Vision auto’s de nodige creativiteit tonen.

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

THE GOOD

  • Enorm veel auto's
  • Veel nieuwe tracks
  • Veel tuning mogelijkheden
  • Realistische wegligging
  • Grafisch vernieuwend

THE BAD

  • De gameplay laat weinig echt grote vernieuwingen zien

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.