Review: Breaking Bad Seizoen 1/5 Blu-Ray Box

Roelof van Doorn beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

• Sterke cast
  • Goede verhaallijnen
  • Lekker veel afleveringen
  • Enorme hoeveelheid extra's

Er zijn weinig series die op hun hoogtepunt mogen stoppen. Breaking Bad is één van die series en dan weet je het zeker. Je wilt de serie compleet in huis halen. Met de ‘ the first five seasons’ box van Sony is dat bijna mogelijk. Het laatste seizoen is namelijk in twee delen geknipt en alleen het eerste deel is in deze box te vinden.

Breaking Bad begint met het trieste verhaal van Walter White. Walter (of Walt) werkt als scheikundedocent in het voortgezet onderwijs en klust bij in de plaatselijke wasserette. Hier wast hij onder anderen de auto’s van zijn studenten. Auto’s die al snel luxer zijn dan die van hem.

Toch is dat niet het grootste probleem. Walt heeft een gehandicapte zoon thuis zitten en een vrouw die zwanger is en om de chaos compleet te maken is hij gediagnosticeerd met kanker. Wanneer hij dat laatste te horen krijgt, is er nog maar één doel dat hij voor ogen heeft. Hij wilt verzekerd zijn dat zijn gezien niet in de armoede wordt gestort op het moment dat hij er niet meer is.

Seizoen 1 (7 afleveringen)

In seizoen 1 horen we dat Walt kanker heeft. Zijn zwager, die bij de DEA werkt, neemt hem mee bij een inval in een drugslab. Nouja, het is nogal amateuristisch en Walt ziet hoe één van zijn oud-studenten weet te ontsnappen. Hij besluit het stil te houden en zoekt de student later op. Het blijkt Jesse Pinkman te zijn. Walt hoort van Jesse hoe enorm veel geld er in crystal meth omgaat. Omdat hij ook heeft gezien dat de productie nogal amateuristisch verloopt, denkt Walt het beter te kunnen. Samen met Jesse gaat hij aan de slag.

Seizoen 2 (13 afleveringen)

Je snapt dat ik voor deze box iets wil vertellen over de verschillende seizoenen en ieder stukje zal de cliffhanger van het voorgaande seizoen wellicht verraden. Met andere woorden, spoileralert! Ken je de serie niet, lees niet verder, maar blader door naar de extra’s of de conclusie.

Walt en Jesse besluiten opnieuw meth te gaan produceren. Jesse’s huisdealer en vriend Badget wordt echter opgepakt waardoor Walt zich met behulp van de corrupte advocaat Saul Goodman probeert in te dekken. Wanneer ook een andere dealer van Jesse wordt doorgeschoten staat het vertrouwen van Walter in de dealers van Jesse enorm onder druk. Walter besluit dan ook in openbaarheid te treden richting de bendes in de stad. Door Walters explosieve uitbarstingen komt hij bekend te staan als Heisenberg. Ondertussen lijkt de relatie tussen Walter en zijn vrouw te sneuvelen.

Seizoen 3 (13 afleveringen)

In seizoen 3 lopen de spanningen tussen Walt en zijn vrouw verder op. Skylar (zijn vrouw) probeert uit te zoeken wat er aan de hand is met haar man en vermoed een dubbelleven. Ze heeft het idee dat Walter zo vaak weg is omdat hij een minnares heeft. Walt is echter niet van plan zijn leven als drugsproducent openbaar te maken. Wanneer hij niet anders kan dan bekennen ten opzichte van zijn vrouw, is haar reactie verrassend.

Seizoen 4 (13 afleveringen)

De twee besluiten dan ook om samen te werken. Skylar heeft ervaring met boekhouden en kan zo de enorme bergen cash die Walter verstopt heeft witwassen. Ze besluiten dan ook tot de aankoop van de oude wasserette waar Walt heeft gewerkt. Zoals alles in Breaking Bad gaat ook dat niet gemakkelijk. De twee moeten hun best doen om de aankoop rond te krijgen en ook dan blijkt er een probleem te zijn. Ondertussen is er ook een strijd binnen het drugskartel waarin Walt en Jesse de hoofdrol spelen. Het tweetal maakt nog steeds de meest zuivere meth die er te vinden is.

Seizoen 5A (8 afleveringen)

De problemen binnen her kartel hebben geleid tot de dood van de hele top. Jesse en Walt zitten dus zonder een organisatie die de gemaakte drugs kan verhandelen. Sterker nog, ook de aanvoer van de grondstoffen komt in gevaar. De twee besluiten zelf tot het opzetten van een nieuwe organisatie.

Het nadeel van zoveel discs is dat het bijna onmogelijk is om de enorme hoeveelheid extra’s in slechts enkele regels te bespreken. Sony heeft namelijk goed haar best gedaan om de serie met extra scene’s, making of’s en ander materiaal af te vullen. Opvallende extra’s zijn de ondersteuning voor DB Live op de disc van het tweede seizoen en drie ongecensureerde afleveringen die onderdeel zijn van seizoen 5A. Het blijkt dus allemaal nog veel rauwer te kunnen dan wat we op TV hebben gezien.

Vijf seizoenen lang weet Breaking Bad een rauwe en tegelijkertijd vermakelijke blik op de wereld van de drugsbendes in Zuid-Amerika. Het geheel is natuurlijk enorm overgeromantiseerd, maar wat heb ik me mogen vermaken. Daarnaast bevat de box vele extra’s die door de kwaliteit van de serie ook echt de moeite waard zijn. Ik kan niet wachten op de laatste 8 afleveringen!