Review: Killzone – Mercenary (PS Vita)

• Goede en lange verhaallijn
  • Goede crossover tussen single player en multiplayer
  • Prachtige omgevingen
  • Strakke gameplay

• Het knifen van tegenstanders vraagt een irritante touchbeweging

Ze zijn er weer en ditmaal komen ze uit Cambridge. Ik heb het over de Helghast, de bad boys die ook in Killzone – Mercenary achter je aan zitten. Nouja, je bent een huurling, dus in deze game gaat het voor de verandering eens niet om goed of slecht. Gewoon om het voltooien van je missie. Zoals je misschien al verwacht met de release van een Killzone, is dit eindelijk weer eens zo’n titel waarbij je blij bent een Vita in huis te hebben liggen.

Met de release van de PS Vita was ik blij dat Sony er voor koos om een console uit te brengen met twee analoge sticks. Zeg maat het grote gemis van de 3DS. Toch duurde het lang voordat we ook echt een eerste shooter zagen waarmee we optimaal gebruik konden maken van de analogue stick-goodness die de handheld te bieden heeft. Met de release van Call of Duty: Black Ops 2 Declassified leek het eindelijk zo ver, maar de echte topervaring lijkt met deze game toch echt uit Sony’s eigen stal te komen.

De graphics van deze game komen namelijk van een aangepaste Killzone 3 engine en lijken echt het maximale uit de Vita te trekken. De levels zijn fenomenaal qua vormgeving en zowel wapens als uniformen zijn tot in de kleinste details uitgewerkt. Je zou bijna vergeten dat je op een handheld speelt. Nouja, totdat de accu leeg is natuurlijk ;-).

Valor Cards

Een interessante toevoeging aan Killzone Mercenary is de aanwezigheid van Valor Cards. Dit zijn speelkaarten die je dagelijks krijgt toegewezen en je een idee geven van jouw prestaties. Deze kaarten laat je vallen wanneer je online wordt afgeknald. Op dat moment kan de tegenstander de kaart oppikken en hoe hoger de kaart, hoe meer hij of zij voor jouw lijk krijgt. Cool!

Bediening

Twee analoge sticks zijn lekker, maar natuurlijk missen we de mogelijkheid om deze in te drukken zodat we een sprintje kunnen trekken. Door dit (standaard) onder de O knop te plaatsen lossen de ontwikkelaars dit goed genoeg op. Verder zijn de controls extreem goed te configureren waardoor je deze game echt naar eigen hand kunt zetten. Er is zelfs een stukje aim-assist aanwezig voor als je echt veel moeite hebt om mee te komen in deze shooter ;-).

Hier en daar in de game komen we minigames tegen die met het touchscreen werken. Bijvoorbeeld om sloten te openen. Daarnaast gebruik je het touchscreen om door menu’s te navigeren en om de Helghast de keel door te snijden wanneer je ze met een mes aanvalt. Dat laatste had van mij niet gehoeven, want dan moet ik mijn vingers van de stick halen. Ook kun je het touchscreen gebruiken om te zoomen tijdens het sniperen. Verder is het fijn dat het daartoe is beperkt.

Muntjes

Als huurling speel je Killzone voor het geld en als echte huurling maakt het niet uit of dit in single player of multiplayer is. Waar je ook speelt, je hebt één saldo voor het aankopen van jouw kogelwerende vesten, guns en andere wapens. Ook hier weet Killzone overigens indruk te wekken. Het arsenaal waar je uit kunt kiezen is echt enorm. Denk aan de nodige sniper guns, semi-automatische geweren, bazooka’s etc. Nee, qua wapens laat deze Killzone niets te wensen over. Overigens zijn wapens niet goedkoop, dus je moet de juiste overwegingen maken om verder te komen in de game.

Multiplayer

Qua multiplayer heeft Killzone – Mercenaries erg veel te bieden. De game heef een 8-speler multiplayer aan boord met zowel deathmatch als capture-the-flag-achtige gameplay. Kijk ik naar het totaal aan opties dat Mercenary te bieden heeft, dan doet de multiplayer echt niet onder voor de multiplayer op de Playstation 3 en dat bevalt me wel.

Ik geef het toe. De Vita is hier het minst bespeelde stukje hardware dat ik heb liggen. Gelukkig heeft Killzone Mercenary de PS Vita enorm veel te bieden. De gameplay is formidabel en daarmee is dit dé shooter waar de hardcore gamer op heeft zitten wachten. Dit zijn dé games waar ik op zit te wachten!