Review: Touch (DVD)

• Heerlijke feelgoodserie
  • Sterke cast
  • Het verhaal bevat enorm veel details

• Van Tim Kring verwacht je veel meer spanning in een serie.

Het is zaterdag, dus bekijken we weer een heerlijke TV serie. Ditmaal de serie Touch die haar première in Nederland zowaar op DVD heeft in plaats van op TV. Het is een serie van producer Tim Kring, die we kennen van de spectaculaire serie Heroes. Daarnaast is de hoofdrol weggelegd voor Kiefer Sutherland die we kennen van het spannende 24. Toch blijkt Touch ondanks het paranormale karakter van de serie al snel alles behalve echt spannend of spectaculair.

Early Edition

Als je zo oud ben als ik, zo rond de dertig, keek je vroeger wellicht naar de show Early Edition. Een film over een man die de krant altijd een dag te vroeg kreeg en daarmee 24 uur had om een drama in zijn stad te voorkomen. Nooit te spannend, nooit te spectaculair, maar het keek wel heerlijk weg.

Het verhaal

Het verhaal van Touch wijkt in de basis niet heel ver af van Early Edition. Hier draait het echter om getallen. Martin Bohm is namelijk de vader van de elf-jaar oude Jake Bohm. Een jongen met autisme die zijn hele leven nog niet heeft gesproken. Vanaf de eerste aflevering zien we hoe Jake begint te communiceren, alleen is dat net op het verkeerde moment. Martin dreigt Jake namelijk te verliezen aan de Amerikaanse variant van bureau jeugdzorg.

Martin moet iedere aflevering dan ook weer afwegen wat belangrijker is. Leed van mensen voorkomen door de nummers van Jake te volgen, of in het oog van jeugdzorg een goede vader zijn. Nog complexer wordt het wanneer jeugdzorg de bijzondere gaven van Jake begint te begrijpen en een groot bedrijf zich ermee gaat bemoeien. Op dat moment gaan ook financiële belangen een rol spelen.

De serie heeft een duidelijke rode draad. De afleveringen zijn dan ook niet los van elkaar te bekijken. Hoewel de serie nooit echt spannend wordt, zie je wel steeds een aaneenschakeling van toevalligheden die door Jake en Martin in werking worden gezet. Toevalligheden die zich letterlijk over de hele wereld afspelen. Vaak zelfs zonder dat Jake en Martin daar weet van hebben.

Eendagsvlieg?

Wanneer een serie hier niet op TV verschijnt, maar wel op DVD, dan is dat niet altijd even goed nieuws. Met een beetje pech valt de show dan in dezelfde categorie als The Event of Flash Forward. Met andere woorden, een serie met maar één seizoen. Dat is voor Touch niet het geval. Er is een tweede seizoen verschenen en ik ga er vanuit dat we die ook hier te zien krijgen.

Touch-Seizoen-1-Unboxing

Een derde seizoen zit er echter niet in. De LA Times rapporteerde gisteren dat Fox de show heeft afgeblazen. In plaats daarvan lijkt het erop dat een revival van 24 wordt overwogen…

Op iedere DVD heeft Fox een aantal leuke extra’s geplaatst. Natuurlijk zijn er de verwijderde scenes, maar de extra’s Touch The World en Fate’s Equation zijn erg leuke toevoegingen aan het geheel.

Touch-Seizoen-1-Discs

Touch bevat weinig echte spanning en sensatie, maar vertelt wel een prachtig verhaal over een weduwenaar die worstelt tussen het behoud van de voogdij over zijn zoon en het lot van mensen overal op de wereld. Touch is daarmee een echte feel-good serie geworden die lekker wegkijkt en ook voor jeugdige kijkers goed te volgen is.