Review: DJI Phantom (Quadrocopter)

Zeeman Albert beoordeelde namens GadgetGear de met 4.5 sterren.

• vrijwel direct vlieg klaar
  • makkelijk vliegen dankzij GPS module
  • robuust ontwerp
  • veel waar voor het geld

• trillingen in video

Met de AR Drone van Parrrot werd het al mogelijk om met een helicopter in de tuin van de buren te filmen. Met de DJI Phantom is het nu mogelijk boven jouw wijk, camping of natuurgebied te vliegen. Drones zijn een hot item in het nieuws. Het gaat dan om vliegende wapensystemen. De DJI is geen wapensysteem, maar zeker ook geen speelgoed. Het is een quadrocopter die zo uit de doos in ieders handen te vliegen is. Met een GoPro camera eronder maakt een ieder zo luchtopnamen. Alleen ook hier geldt; oefening baart kunst.

Op foto en filmgebied heeft computer technologie heel veel veranderd. Zo’n dikke vijf jaar geleden werd je als filmer niet serieus genomen als je op geheugenkaartjes filmde in plaats van bandjes. Nu filmen de nieuwste professionele camera’s zonder uitzondering op geheugen modules. Ook werd meewarig gekeken naar de eerste filmers met een spiegelreflex camera om video mee te schieten. Ook dat kon niets zijn volgens de ‘professionals’ en al gauw omarmde de één na de ander deze technologie.  De eerste aktie camera’s van GoPro werden ook niet serieus genomen en sinds 2012 worden ze in menig televisie programma gebruikt voor speciale camerahoeken. Alleen luchtopnames waren nog voorbehouden aan filmers met een dikke portemonnee.  Nu is er dan het budget vliegen met een camera. Allereerst is dit mogelijk door de toepassing van meer propellers in combinatie met een computerchip. Quadrocopters (4 propellers), hexacopters (6 propellers), octacopters (8 propellers) en ga zo maar door, zijn veel makkelijker te vliegen dan een helicopter. Twee jaar geleden was er nog enkel de keuze tussen een boystoys product als de Parrot AR Drone met een VGA cameraatje of een serieuze multicopter van Aerialtronics . Voor een multicopter van hen betaal je al gauw meer dan tienduizend Euro. Nu is er dan de DJI Phantom die voor minder dan zeven honderd Euro al een vliegend platform biedt.

Phantom07De Chinese makers van de DJI Phantom hebben jarenlang ervaring met het maken van (semi)professionele vliegende platformen. Hiermee worden bijvoorbeeld masten en gebouwen gecontroleerd, maar ook mensenmassa’s gefilmd door de politie.  Naast bouwpakketten levert DJI nu een (bijna) kant en klaar product; de DJI Phantom. Na het openen van de doos hoeft de piloot enkel de propellers er op te schroeven en het landingsgestel met kompas aan te brengen. In online video’s leggen de makers dit duidelijk uit. Ook staan er video’s online over zaken die je moet weten, vóór je gaat vliegen. De eerste vlieglessen zijn ook online te volgen. Dit alles is wel nodig om het product en de (on)mogelijkheden te begrijpen. Dit kleine quadrocoptertje is groot genoeg om zonder enig probleem een kleine camera omhoog mee te nemen. DJI heeft alles voorbereid om er een GoPro camera onder te hangen. Op één accu kan je 10 tot 15 minuten vliegen. Dit vliegen gaat relatief eenvoudig. Omdat in de DJI Phantom een GPS module zit, kan de quadrocopter stil blijven hangen op een plek, maar weet hij ook in noodsituaties de weg terug naar de plek waar ie is opgestegen. De instructie video’s tonen duidelijk in welke situaties dit wel en wanneer dit niet werkt. Allereerst moet de Phantom voldoende satellieten ‘zien’. Bij minimaal zes satellieten werkt het ‘terugkom systeem’ feilloos. Ook mag de heli niet teveel ontregeld zijn door botsingen of radio storingen van zendmasten of wifi. Dit laatste is handig om te weten bij het gebruik van een GoPro met wifi. Zet de wifi uit!

Phantom02De Phantom is het eerste product wat vrijwel door iedereen te vliegen is. Echter ook hier geld dat je vlieguren moet maken wil je echt vloeiend kunnen vliegen en dus ook filmen. Dat vloeiend filmen laat overigens wel nog het een en ander te wensen over. Zo klagen relatief veel mensen over het zogenaamde ‘Jello’ effect. Dit is een golvend effect in het video beeld wat ontstaat door trillingen uit de Phantom die doorgegeven worden aan de camera. Allereerst is er de tip om zogenaamde ‘Moongel’ tussen de camera en de Phantom te bevestigen. Dit materiaal is bij elke muziekzaak te koop en is eigenlijk gemaakt om trillingen uit een drumstel snel te absorberen voor een ander geluid uit de drums. Onder de Phantom haalt ie al veel trilling weg. De belangrijkste oorzaak van de vibraties zijn de propellers. DJI heeft gekozen voor enigszins flexibel materiaal. Het gebrek aan stijfheid in het materiaal veroorzaakt de trillingen. DJI heeft dit echter bewust gedaan om te voorkomen dat de propellers vliegende cirkelzagen zijn. Vervangen door stijve propellers is een optie, maar ook gevaarlijk. Het is beter om de propellers uit te balanceren. Net zoals dat met banden op een auto wordt gedaan. Met een eenvoudig apparaat en een stukje schuurpapier is dit te doen. Het zou fijn zijn als DJI zelf met een oplossing komt zodat het gehobby van alle Phantom vliegers tot een einde behoort.

283421Rondom de DJI Phantom is al een hele industrie ontstaan van accessoires. Van zogenaamde gimbals die de camera rechthouden bij vliegbewegingen tot een videobril waarmee je kan zien wat de camera filmt tijdens het vliegen. Het FPV (First Person Video) vliegen is werkelijk een nieuwe dimensie. Je bent dan niet meer afhankelijk van wat je op de grond ziet. Je kan dan werkelijk een omgeving gaan verkennen. In dat opzicht zou menig militair jaloers zijn op de informatie die je met een DJI Phantom met live video kan verzamelen. Dat overigens niet iedereen blij is met deze vliegende camera’s mag duidelijk zijn. Al bij onze eerste testvlucht kwam een bewonder waarschuwen dat ie met zijn luchtbuks de drone zou neerschieten als ie boven zijn tuin vliegt. Luchtbuksen als afweergeschut. Wie had daar ooit aan gedacht? Wie weet een leuke nieuwe accessoire voor de verkopers van quadrocopters.

xb_dji_open_full

Ook al is de DJI Phantom klein en robuust; de doos waar ie in geleverd wordt is niet het ideale vervoermiddel. In de USA zit de firma GoProCases die stevige koffers op maat maakt voor aktiecamera’s en nu ook de DJI Phantom. Voor wie met de DJI op pad wil is de aanschaf van een dergelijke koffer een must.

Eerste vlucht met DJI Phantom en GoPro Hero2

Veel vliegen is het belangrijkste om er handig in te worden. Dat betekent dus direct bij aanschaf van een quadrocopter extra accu’s kopen. Er is simulator software op de computer om ervaring op te doen zonder schade te vliegen of buren te verontrusten. Het beste is het wellicht om een (tweedehands) Parrot Drone te kopen en daarmee vliegervaring op te doen in de achtertuin..

Er wordt al heel veel gevlogen en gefilmd. Dagelijks komen er tientallen films online. De onderwerpen zijn nog erg saai. Veelal betreft het testvluchten. Een enkele film is fraai van wege de lokatie, de lengte van de vlucht of het onderwerp. Leuk is dat in Engeland diverse eigenaren van een Phantom begonnen zijn met kastelen en kerken te filmen. Speciaal hiervoor hebben we een kanaal aangemaakt met de uitnodiging aan iedereen om de kerken te gaan filmen voor ze verdwenen zijn ;).

De DJI Phantom kost online minder dan 600 Euro. Onze DJI Phantom hebben we gekocht bij Quadrocoptershop.nl