Review: Bellicher: Cel (DVD)

• IJzersterk verhaal
  • Zeer goede acteurs

• Geen extra's

We hebben veel goede series in Nederland en vaak kunnen die best spannend zijn. Toch is er op dit moment maar één Nederlandse serie die zich wat mij betreft echt een thriller mag noemen. Ik heb het over Bellicher: Cel. De opvolger van de vierdelige miniserie Bellicher: De macht van meneer Miller.

De serie Bellicher is geschreven door Charles den Tex en vertelt het verhaal van Michael Bellicher. Bellicher is de (voormalig) communicatieadviseur van een politicus. Op een avond krijgt hij bezoek van zijn voormalig opdrachtgever. Die stelt wat vragen en geeft aan dat Bellicher ergens bij betrokken is. Terwijl Michael naar huis fietst, stuit hij op de auto van zijn voormalig opdrachtgever, op de kop in het water. Hij is de enige die erbij is en weet alleen de chauffeur levend uit het wrak te trekken.

Toch is dit niet het meest vreemde aan het verhaal. Terwijl Michael mee gaat naar het politiebureau, wordt hij niet veel later als een crimineel afgevoerd naar het bureau in het plaatje Monster. Daar blijkt hij betrokken te zijn bij een ongeluk waar hij niets van weet. Sterker nog, hier blijkt hij de nodige aankopen te hebben gedaan die hem ook niet bekend zijn. Hij blijkt slachtoffer te zijn geworden van identiteitsfraude.

Bellicher: Cel neemt je mee in de wereld van de identiteitsfraude. Een probleem dat behoorlijk actueel is. Het goede script wordt aangevuld met een serie goede acteurs. Met name de rol van Daan Schuurmans in de rol van Michael Bellicher is voor mij een opvallende. Zelf ken ik Daan Schuurmans van tienerfilms als ‘Costa!’, ‘Volle Maan’ en ‘Snowfever’. Ondanks de rollen die hij in die films speelde, weet hij in Bellicher te overtuigen. Vul dit aan met acteurs als Anniek Pheifer (Guusje van Donnee) en Huub Stapel en je hebt een ijzersterke cast.

De boxset bestaat uit twee DVD’s. Helaas zitten er geen extra’s op, dus je moet het doen met de ijzersterke serie zelf. Deze bestaat uit zes afleveringen van ongeveer 50 minuten per stuk.

Bellicher: Cel laat zien hoe ver identiteitsfraude kan gaan. De kans dat deze extremen in de praktijk voorkomen is natuurlijk nihil, maar dat het kan… maakt de serie zo sterk. Als er één Nederlandse thriller is die je gezien MOET hebben, dan is het Bellicher: Cel.