Review: Silent Hill Revelation 3D (Blu-Ray)

De naam Silent Hill maakt al sinds 1999 furore op diverse consoles. In 2006 verscheel Silent Hill voor het eerst als film op het witte doek en vandaag… vandaag heb ik het over de nieuwste Silent Hill film. Silent Hill Revelation 3D.

In de games en in de eerste film, is er altijd iets dat het verhaal naar het Amerikaanse dorpje Silent Hill leidt. In Revelation 3D is dat niet anders. De hoofdrol is weggelegd voor Heather Mason (gespeeld door Adelaide Clemens) en haar vader (Sean Bean). De twee zijn al een tijdje op de vlucht voor mysterieuze krachten. Wanneer we in de film zien dat haar vader ineens is verdwenen, lijken de nachtmerries van Heather werkelijkheid te zijn geworden.

In haar dromen wordt steeds verwezen naar dat ene plaatsje. Naar dat ene Silent Hill. Natuurlijk is dit reden genoeg voor Heather om naar Silent Hill af te reizen. Heather gaat overigens niet alleen naar Silent Hill. Ze wordt in haar zoektocht ondersteund door klasgenoot Vincent (gespeeld door Kit Harrington). Vanaf de aankomst in het dorp gaat het compleet mis voor de twee helden van dit verhaal…

Waar de eerste Silent Hill een cast bevatte van acteurs die een prachtig plaatje neer konden zetten, is dit in Revelation iets minder. De twee jonge acteurs die de hoofdrol op zich nemen staan duidelijk nog aan het begin van hun carriere. De chemie spat er niet vanaf, maar dat vergeten we terwijl de verschrikkingen het verhaal langzaam overnemen.

Silent-Hill-Revelation-3D-Unboxed

Op de Blu-Ray vinden we zowel de 2D als de 3D versie van Silent Hill Revelation. Beiden zijn op dezelfde disc geperst. Hoewel dit normaal zou betekenen dat er niet of nauwelijks ruimte is voor extra’s, valt dat bij deze film wel mee. De disc bevat een uitgebreid overzicht van de monsters in Silent Hill en geeft ook de cast meer ruimte om over hun rollen te vertellen. Daarnaast bevat de disc de nodige verwijderde scènes en de ‘A Halloween Horror Night’ special.

Ik geef het toe, het plot in deze film is alles behalve diepgaand, maar Silent Hill Revelation 3D draait niet om een diepgaand verhaal. Net als in de games draait het om pure horror en daar lijkt de film in te slagen. Zelfs de matige acteerprestaties van de twee jonge acteurs worden al snel vergeten. Wanneer je deze film start, krijg je al snel het gevoel in een enorme psychische trip te zitten en die houdt je 94 minuten lang vast.