Review: Monster Hunter 3 Ultimate (Wii U & 3DS)

Het komt niet vaak voor dat we één game tegelijk op twee platformen reviewen. Bij Monster Hunter 3 Ultimate is dit anders. Deze vernieuwde versie van Monster Hunter Tri komt nu namelijk op de twee nieuwste platforms van Nintendo uit en laat je de mogelijkheid om je game van de Wii U naar de 3DS te verplaatsen om zo, onderweg verder te kunnen spelen.

Hoewel de grafische verschillen duidelijk zijn, wijkt de gameplay nauwelijks af tussen de twee platforms. De review wordt dus anders opgebouwd dan je van ons gewend bent. Eerst kijken we naar de game in het algemeen. Daarna naar de veranderingen ten opzichte van Monster Hunter Tri (Wii) en daarna naar de verschillen tussen de Wii U en de 3DS.

De geschiedenis van Monster Hunter

Ik weet het nog goed. Ik zat in 2003 in het BETA programma van Sony Computer Entertainment Europe. Ik kreeg regelmatig vage DVD’s met BETA software en op een dag zat daar Monster Hunter bij. Een game die mij op het eerste gezicht niet zo trok. Een beetje vaag met zwaarden achter fantasie-dino’s aanrennen, het zal wel… Toch voelde ik me verplicht om de game even te proberen en ik klom al snel online.

Daar leerde ik van andere spelers om materialen te verzamelen en mijn wapens te upgraden. Ik maakte vrienden en genoot van de online beleving. Niet veel later had ik ook de echte game in bezit en in 2006 volgde deel twee. In 2009 verschool Capcom de Monster Hunter lijn van Playstation naar Nintendo. Wat mij betreft een geniale set van Nintendo en nu, in 2013, mogen we genieten van Monster Hunter 3 Ultimate. Dezelfde game, maar toch anders en voor de serie ook echt vernieuwend.

Monster Hunter 3 Ultimate

Zoals ik al vertelde, gaat het in Monster Hunter om het jagen en verzamelen om zo als karakter in de game te groeien. Er zijn geen levels, er zijn geen ervaringspunten. Je merkt vanzelf wat je wel of niet aan kunt. Dit jagen en verzamelen beperkt zich trouwens niet tot het slachten van grote, boze monsters (soms liggen ze lief te slapen). Je gaat ook besjes plukken, beien van honing beroven, mijnbouw plegen etc. De botten, schalen, vloeistoffen, tanden en horens van monsters zijn namelijk niet voldoende om in de game succesvol te worden.

Het succes van Monster Hunter zit hem dan ook in de diversiteit die de game te bieden heeft. Zelfs in de jacht zijn vele strategieën mogelijk. Zeker wanneer je in een groep (multiplayer) er op uit trekt. De één kan met een kruisboog een monster uit de lucht schieten terwijl de ander het monster naar de val van een derde persoon lokt. Daarnaast is ook kennis te delen. Welke items moet je bijvoorbeeld combineren om zelf een bom te bouwen? Het monster waar we op jagen, waar slaapt het? Waar eet het? Waar drinkt het? Weten we iets over de volgorde? Je kunt natuurlijk zelf alle monsters bestuderen, maar de kans is groot dat iemand in jouw groep al eerder met het monster te maken heeft gehad.

Waarom ik het ineens zo over het gedrag van monsters heb? Omdat Capcom hier heel goed over heeft nagedacht. Monsters hebben hun ritmes. Ze hebben voer en slaap nodig. Bepaalde monsters zie je voornamelijk overdag, anderen kiezen liever voor de nacht. De één leeft graag op ijsvlakten terwijl de ander zich prettig voelt onder het zand van de Sahara. Zelfs de kleinste insecten vertonen een bepaalde vorm van gedrag. Zo kunnen die zich tegoed doen aan bepaalde bessen. Wanneer je die niet plukt, maar de insecten wel slacht, heb je kans dat je hele andere items over zal houden dan wanneer je de lege insecten had geslacht of de bessen zelf had geplukt.

Tenslotte wil ik het nog even over de variatie in wapens hebben. Je hebt lichte wapens en zware wapens. Op de kruisboog na, heb je niets om mee te schieten. Lijkt de kruisboog daarmee het ideale wapen? Helaas, dat is het niet. Wat mij betreft dan, want er zijn ook gamers die erbij zweren. Het als het gebruik van gigantische hamers. Nee, doe mij maar een groot zwaard, gemaakt van bot. Het wapen is verre van snel, maar het komt hard aan en blijft lang scherp. Ai, ook hier gaat het weer om variatie en een persoonlijke stijl :-).

Verschil tussen Monster Hunter Tri en Monster Hunter 3 Ultimate

Iedereen die Tri is, en bang is dat MH 3 vooral een reden is om opnieuw te starten, geen zorgen. MH 3 heeft veel meer te bieden. Zo voegt MH3 Ultimate 1 gloednieuw monster aan de serie toe en zijn er 9 nieuwe varianten van monsters aanwezig. Daarnaast zijn 28 monsters toegevoegd die in eerdere Monster Hunter games zaten, maar ontbraken aan Tri. Met de toevoeging ‘Ultimate’ laat Capcom dus vooral zien dat MH 3 nu echt alles bevat waar je als fan op mag hopen.

Monster Hunter 3 Ultimate Lagombi

Capcom heef 40 quests uit Tri geschrapt en geeft daar 211 nieuwe quests voor terug. Dat is nog exclusief DLC. Daarnaast zijn er 2042 nieuwe wapens, schilden en andere tools te maken. Meer variatie, dus nog meer mogelijkheden om voor jezelf de ultieme jager te creëren. Ook zijn er 580 nieuwe items en materialen in de game en 3 nieuwe omgevingen: The Tower, Misty Peaks en Tainted Sea. Speelde je Tri met veel plezier, dan is de upgrade naar Monster Hunter 3 Ultimate dus geen slechte koop. Zeker niet omdat je nu eindelijk in HD of 3D kunt spelen.

Monster Hunter 3 op de Wii U

Monster Hunter 3 kun je met de Game Pad spelen, maar ook met de Game Pad Pro. Die laatste zal velen aanspreken omdat je een wat meer ergonomische grip hebt. Toch heeft de Game Pad met haar touch screen ook heel wat te bieden. Capcom stelt je namelijk in staat deze geheel naar wens in te richten. Het is zelfs mogelijk om je health en stamina bars naar de Game Pad te verplaatsen (al zou ik dat zelf niet doen). Toch is de handigste functie wat mij betreft om de Game Pad voor de kaart en voor de items te gebruiken.

Monster-Hunter-3-Ultimate-Wii-U-Bundel

Capcom laat hiermee zien hoe de Game Pad onderdeel van de game kan worden, maar geen verplichtingen aan de gamer oplegt. Je hoeft het scherm niet te gebruiken als je dat niet wilt. Het is jouw game, het is jouw gameplay.

Monster Hunter 3 op de 3DS (XL)

Er zijn van die games die je eigenlijk niet zonder de Circle Pad Pro wilt spelen. Monster Hunter 3 Ultimate is daar één van. Hoewel Capcom een verkapte analoge besturing op het touchscreen probeert aan te bieden, werkt dat gewoon niet lekker. De Circle Pad Pro is dan ook een echte must-have voor hunters on the go.

Monster Hunter 3 Ultimate 3DS-XL-Bundel

Wanneer je de Circle Pad Pro gebruikt, heb je het hele touchscreen ook vrij voor andere, handige functies. Net als bij de Game Pad op de Wii U is het mogelijk om de interface naar eigen wens aan te passen.

Data Transfer Program (3DS)

Bij de Wii U zit het al in de game, voor de 3DS moet je hem los downloaden. Het Monster Hunter 3 Data Transfer Program. Met deze kleine app voor op de 3DS is het mogelijk om savegame data tussen de Wii U en de 3DS uit te wisselen. Ideaal voor gamers die hun spel op het grote scherm van de Wii U starten, om het daarna op de 3DS voort te zetten.

Natuurlijk was het mooier als Capcom deze tool in de game zelf had zitten, maar hij is gratis te downloaden, dus echt erg is het niet. Het wisselen heb ik vandaag een aantal keer geprobeerd en werkt ook erg goed.

Disc of download?

Monster Hunter 3 Ultimate is zowel in de winkel als in de Nintendo eShop verkrijgbaar. Dat laatste zal voor de fans van de serie goed nieuws zijn. Monster Hunter moet nogal vaak laden en dat gaat lekker vlot wanneer je de game als download naar binnen hebt getrokken. Ik zal het niet vaak zeggen, maar in deze game is de digitale download echt van meerwaarde.

Conclusie

Met Monster Hunter 3 Ultimate laten Capcom en Nintendo goed zien hoe de de Wii U en de 3DS samen kunnen werken. De HD graphics op de Wii U zijn gaaf, maar ook op de 3DS is het spel verbluffend mooi en reageert het heel erg goed. Daarnaast is het concept van Monster Hunter, een mix van online play en het bieden van enorm veel variatie, zeer geslaagd. Ik ga nog heel wat uurtjes in deze game pompen.

Beschikbaarheid

Monster Hunter 3 Ultimate ligt nu in de winkel en is ook nu te downloaden uit de Nintendo eShop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de met 5 sterren.

THE GOOD

  • Extreem veel variatie in monsters, items, wapens, uitrusting etc
  • Gameplay helemaal naar eigen hand te zetten
  • Perfecte samenwerking tussen Wii U en 3DS (XL)

THE BAD

  • Geen
Arjan Olsder
Sinds 2003 is Arjan Olsder actief als schrijver voor diverse online en offline publicaties. Daarnaast levert hij consultancy diensten voor diverse fabrikanten en bouwt hij websites voor digishock.

Evenementen

Copyright 2020-2022 MassMedium
Privacyverklaring
Cookies
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram