Review: Special Forces Team X (PC)

• Goed uitgewerkte basis
  • Dynamisch leveldesign
  • Leuke grafische stijl

• Niet erg origineel
  • Ongeïnspireerd leveldesign
  • Geen Voice Chat (alleen PC versie)

Een game dat luistert naar de naam Special Forces Team X klinkt als een goedkope productie waar alleen Steven Seagal het warm van zal krijgen, maar daar hebben de makers klaarblijkelijk schijt aan gehad… en ik geef ze geen ongelijk!

Er is een reden voor deze ongeïnspireerde titel: Hij is namelijk gebaseerd op een oude game uit 1991 genaamd Special Forces. Dat deze twee games (buiten het militaire thema om) niets met elkaar te maken hebben doet er natuurlijk niet toe.

Blender

Special Forces Team X laat zich omschrijven als een ‘stylized, team-centric third-person multiplayer shooter’. Dat klinkt imposant, maar is het eigenlijk niet: Neem het sprint- en coversysteem van Gears of War, het thema van Rainbow Six Vegas, het leveling en upgrade systeem van Call of Duty, de grafische stijl van Borderlands en stop deze elementen in een blender. Het resultaat is allesbehalve origineel…

Vitaminen

Maar het bewijst ook dat dit kan leiden tot een lekkere sap met de juiste vitaminen. Soepel sprint je van punt A naar B en zoekt dekking om samen met je online teamgenoten de vijand te belagen. Zorg dat er niet op jouw geschoten wordt en je geneest automatisch. Daarnaast heb je de mogelijkheid om twee personages te creëren met ieder zijn eigen looks, uitrusting en upgrades. Dit alles gegoten in Cell Shaded (stripverhaal achtige) graphics. In feite niets nieuws onder de zon dus, maar het is de ongelooflijk soepele besturing en de juiste samensmelting van deze elementen waar Special Forces Team X het van moet hebben.

SFTX Screen 01

Chocoladereep

Deze game heeft namelijk hetzelfde effect als een chocoladereep. Je maakt de verpakking open met het voornemen niet meer dan twee blokjes chocola naar binnen te werken. Twee uur later is de hele reep op… Zo werkt Special Forces Team X ook: Je start de game met het idee even een half uurtje lekker te knallen, maar voor je het weet ben je twee uur verder. Dit komt doordat de game precies weet waar het diepgang moet bieden en waar het de basis moet blijven volgen. De makers hebben ervoor gezorgd dat je als speler niet wordt overrompeld met teveel online gamemodes, upgrades, levels en andere ongein, zodat je al snel kiest deze game op te starten en lekker te beginnen met knallen.

Dynamisch

Er is één element die de spanning iets opvoert: Het dynamische leveldesign. Elke speler moet aan het begin van de match stemmen op drie levels uit het beschikbare aanbod, waarna de game deze samensmelt tot één groot speelveld. Erg leuk bedacht en het gooit iets meer afwisseling in de groep. Helaas valt na een paar potjes alleen nog maar het onoriginele leveldesign op, maar de heerlijk soepele besturing en de verslavende gameplay verzachten enigszins de pijn.

SFTX Screen 02

Special Forces Team X bewijst dat originaliteit niet altijd nodig is om een verslavende game in elkaar te knutselen. Soms is een goede uitwerking van de beschikbare elementen genoeg. Het helpt daarbij zeker dat de game een leuk karakter heeft die vele spelers snel zullen begrijpen. Voor €12,99 haal je de game via Steam in huis en daarvoor moet je hem zeker niet laten liggen. Zo, dan ga ik nu weer verder met Special Forces Team X

Ook beschikbaar op XBLA voor 1200 Microsoft punten.