Review: Paper Mario: Sticker Star (3DS)

• Paper Mario is terug!
  • Eindelijk weer een Mario RPG
  • De wereld van Paper Mario ziet er goed uit
  • De ontwikkelaars zijn erg creatief geweest

• Kleine tegenstanders vormen te weinig uitdaging
  • Spel kan te moeilijk zijn voor jonge gamers

Het heeft even geduurd, maar Paper Mario is weer terug en wel op de Nintendo 3DS. In Sticker Star gaat Mario wederom de strijd met Bowser aan. Ditmaal omdat hij met zijn klauwen aan een sticker heeft gezeten, waar hij helemaal niet aan had mogen zitten.

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden, is Mario in deze game gemaakt van papier. Niet alleen Mario trouwens, maar de hele wereld waarin je jezelf begeeft. Dit geeft de makers van Paper Mario de nodige creatieve mogelijkheden. Papier is namelijk plat, maar de wereld is 3D.

De ontwikkelaars hebben dan ook goed over de mogelijkheden van papier nagedacht. Welke problemen zou je hebben in een wereld van papier? Je kunt je bijvoorbeeld moeilijk voortbewegen wanneer je een propje bent. Van de andere kant ben je zeer sterk wanneer je tot een koker wordt gevouwen en ook het vouwen van trappetjes is geen probleem.

Terug naar het verhaal. Het gebeurde allemaal tijdens het Stickerfest Festival. Door Bowser’s actie, is de wereld van Paper Mario bezaaid met stickers. Velen vallen meteen op, anderen moet je iets beter voor zoeken. Stickers die je moet redden en stickers die jou moeten redden omdat ze jouw speciale krachten geven. Jep, in deze RPG is Mario weer helemaal in zijn element.

De stickers die jou moeten redden, zijn acties die je tijdens gevechten in kunt zetten. Denk daarbij aan gevechten zoals in Final Fantasy. Ik doe dit, jij doet dat en nu mag ik weer iets doen. Turn-by-turn. De stickers geven je verschillende aanvallen van een verschillend niveau. Je hebt namelijk standaard stikkers, maar ook glimmende stikkers. Die zijn een stuk sterker. Daarnaast kom je ook versleten stickers tegen. Deze zijn erg zwak. Alle stickers die je tegenkomt, verzamel je in een stickerboek. Tijdens je gevechten hoef je ze er alleen nog maar uit te trekken.

Wanneer je begint te spelen, merk je al snel dat je stickers wijs in moet zetten. Je wilt jouw sterkste stickers immers niet verspelen tegen een Goomba terwijl je kort daarna een eindbaas tegenover je hebt staan. Daarnaast moet je goed kijken welke acties je tegen welke vijand gebruikt. Een hamerslag op een vliegende vijand gebruiken heeft bijvoorbeeld geen zin. Springen op een puntige vijand brengt jou zelfs meer schade toe dan de vijand die je probeert uit te schakelen.

Hoewel het allemaal erg spannend klinkt, zijn de gevechten met de Goomba’s en ander klein gespuis niet de meest uitdagende. Je krijgt er weliswaar munten voor die je kunt besteden aan standaard stickers, maar uiteindelijk kosten ze vooral veel tijd. Je zult er dan ook snel voor kiezen om deze zoveel mogelijk over te slaan. Dat kan in veel gevallen namelijk ook.

Evenals Super Mario Bros. U, zijn alle levels van Paper Mario op een landkaart gezet. Dit werkt zeer comfortabel omdat je een goed overzicht krijgt van welke levels je moet afronden om een bepaald deel van de wereld te bereiken. Je bepaalt dus zelf de volgorde. Meteen vanaf het begin kun je al kiezen om in level 1-1, 2-1 of 3-1 te starten.

Dat Paper Mario een RPG is geworden, is voor de echte fans een leuk gegeven, maar maakt de game misschien wat minder toegankelijk voor te jonge spelers. Je moet de (Engelse) teksten namelijk goed lezen om te zien wat je moet doen om verder te komen. Voor de wat oudere spelers biedt Sticker Star gewoon een leuke spinoff op de geijkte, maar toch altijd leuke Mario games.