Review: Wonderbook Book of Spells

• Wonderbook is een bijzondere beleving voor ieder kind
  • Book of Spells laat heel goed zien wat mogelijk is binnen Wonderbook als platform
  • De game ziet er heel aantrekkelijk uit

• De game bevat zeer veel herhaling, maar dat zal de game voor jonge gamers ook lekker laagdrempelig maken.

Hier bij GadgetGear.nl zijn we gek op games en gadgets. Helemaal lyrisch zijn we wanneer de twee bij elkaar komen. Zo ook toen het eerste Wonderbook van Sony Playstation enkele weken geleden op de deurmat belandde. Nu lees jij over onze avonturen in het Book of Spells.

Wat is Wonderbook

Voor iedereen die onze E3 en GamesCom coverage niet heeft gelezen, Wonderbook is de nieuwe strategie van Sony Playstation om lezen en gamen samen te brengen. Wonderbook is een uitbereiding op de al succesvolle Playstation Move. Het boek bestaat namelijk een gigantische augmented reality kaarten die door de Playstation Eye camera van de PlayStation worden omgezet in nieuwe content. De inhoud van het boek is dus op het scherm te lezen.

De beleving gaat verder dan het simpelweg tonen van content op de pagina’s. Met de move controller is het namelijk mogelijk om interactief met de content om te gaan. Het Wonderbook komt dus letterlijk tot leven.

Pottermore

Het eerste Wonderbook dat Sony lanceert is Book of Spells. Book of Spells is onderdeel van het Pottermore portaal van J.K. Rowling. Een website die verdieping geeft in de wondere wereld van de populaire Harry potter films en boeken.

De Wonderbook game sluit naadloos op de Pottermore site aan. Je kunt bij het spelen met dit Wonderbook dan ook gebruik maken van jouw Pottermore account om jouw prestaties via de Pottermore website bij te houden.

Het Verhaal

Wanneer je het Book of Spells gaat spelen, wordt al snel duidelijk dat dit het boek is dat jou als dreuzel in moet leiden in de spannende wereld van de toverspreuken. Je speelt de game hoofdstuk voor hoofdstuk en in ieder hoofdstuk staat een nieuwe spreuk centraal.

Ieder hoofdstuk begint met achtergrond informatie over het ontstaan van de spreuk die je gaat leren. Deze geschiedenis is niet verplicht, maar wel een ontzettend leuke, interactieve beleving. Op verschillende momenten in het verhaal mag jij namelijk aangeven hoe het verder gaat. Het meest logische antwoord is altijd goed. Het verkeerde antwoord kiezen brengt het verhaal niet verder, maar leidt soms wel tot grappige situaties.

Stap twee is de spreuk leren. Zowel in spraak als in beweging. Jouw PlayStation Move controller is namelijk in een toverstokje veranderd (je mag aan het begin van de game jouw favoriete stokje kiezen). Hoewel de bewegingen van de toverstok goed worden gevolgd, maakt de uitspraak niet uit. Hoewel de PlayStation Eye camera van microfoon is voorzien, merk ik niet dat een verkeerde uitspraak een negatief effect op het eindresultaat heeft.

Zodra je voldoende geoefend hebt, mag je de spreuk in het echt proberen. In de eerste les gaat het erom dat je voorwerpen leert zweven. Ik krijg hiervoor een mooie glazen pot met ogen om te oefenen. Het eerste wat ik doe, is dat ik deze per ongeluk stuk gooi op de grond. De tweede pot weet ik wel zachtjes te laten landen ;-). Tijdens deze oefensessies is contact met je mentor van groot belang. Het commentaar dat hij geeft terwijl je een beetje aan het prutsen bent is erg leuk en versterkt de interactieve ervaring.

Ten slotte krijg je een tentamen om te kijken of je jouw spreuken echt onder controle hebt. Bij de tentamens is het de bedoeling dat je opdrachten van jouw mentor exact uitvoert. Doe je dat niet, dan faal je. Nu is het dus geen tijd om geintjes uit te halen. Voor mijn gevoel zijn de oefensessies dan ook echt het leukst.

Het Book of Spells is gericht op jonge gamers. Dat merk je goed in de rechtlijnigheid van de ervaring. Je gaat steeds van geschiedenis, naar oefenen en dan naar de tentamens. Hier zitten geen verassingen in en dat maakt de game met weinig uitleg heel goed te spelen. Het geeft ook constante succeservaringen. Iets dat jonge kinderen hard nodig hebben.

Grafisch

De grafische ervaring is in Wonderbook erg belangrijk. Bij aanvang zal Wonderbook dan ook het aanwezige licht controleren. Het valt me op dat, onder 4 LED spotjes, Wonderbook aangeeft dat ik wat weinig licht beschikbaar heb. Dat is niet vreemd, want hoe meer licht, hoe beter het beeld van de Playstation Eye camera. Gezien je naar jezelf moet kijken in de game is goed beeld wel zo fijn. Anders is het verschil tussen het camerabeeld en de HD graphics van de game zelf te groot. Ach, het gaat om details. De gameplay blijft ook bij slechter beeld gewoon goed. Van de andere kant kan er qua gameplay met een titel als deze ook weinig fout gaan.

Slechte Lezers

Hoewel Wonderbook als interactief boek werd gepresenteerd, was ik sceptisch over de mogelijkheden om jonge kinderen te stimuleren om meer te lezen. In de praktijk is dit goed opgelost. Zeker tijdens de geschiedenislessen is altijd te gesproken tekst in beeld te zien en moet de speler de tekst wegvegen om de volgende tekst in beeld te zien. Daarnaast lichten de woorden tijdens het lezen om. Zo wordt veel waarde gehecht aan het belang van geschreven tekst.

Wonderbook is technisch gezien een ontzettend goed idee en ik ben echt enorm benieuwd naar komende releases. Voor wat betreft het Book of Spells zelf, dit is echt een titel voor jonge gamers of gamers die verzot zijn op de wereld van Harry Potter. Die gamers zullen hier gewoon een erg leuke tijd mee beleven.