Review: Total Recall

• Nieuwe cast
  • Nieuw verhaal
  • Sterke FX
  • Twee versies van de film

• De vrouwen acteren niet heel sterk
  • Weinig bijzondere extra's

In 1990 was het onze eigen Paul Verhoeven die met Total Recall kwam. Een actiefilm met de enige echte Arnie Schwarzie als hoofdrolspeler Douglas Quaid. In die film was Douglas nog een mijnwerker. In de 2012-uitvoering neemt Colin Farrel de rol van Douglas Quaid over en werkt Douglas in een fabriek waar robots voor de politie in elkaar worden gezet.

Het Verhaal

Douglas Quaid woont zelf in Australië. Dit land is één van de twee plekken op aarde die nog bewoonbaar zijn en is omgedoopt tot The Colony. Zijn baantje heeft hij op die ene andere plek waar je nog kunt leven. Groot Britanië oftewel de United Federation of Brittain (UFB). Om tussen de twee plekken te reizen, hebben de mensen een transportsysteem ontwikkeld dat dwars door de kern van de aarde gaat. Het systeem heet The Fall.

Er bestaat de nodige rivaliteit tussen The Colony en de UFB. Terwijl Douglas hiermee wordt geconfronteerd, brengt hij een bezoek aan het omstreden bedrijf Rekall. Een bedrijf dat mensen virutele avonturen laat beleven. Net als in de verfilming van 1990, is dit het moment dat alles anders gaat lopen dan Douglas zich had bedacht. Dit keer reist hij echter niet naar Mars, maar vormt hij de spil in het conflict op aarde.

De Versies

De Blu-Ray van Total Recall bevat voor de verandering twee versies van de film. Zowel de versie die in de bioscoop heeft gedraaid, als de extended cut staan erop. Bij aanvang van de film kun je tussen beiden kiezen. Daarbij heeft de extended cut niet alleen 20 minuten extra, volledig afgemonteerd beeldmateriaal, maar ook een alternatief einde. Dat is dus twee keer genieten ;-).

Naast de twee versies van de film bevat de film twee echte extra’s. De ene is het audiocommentaar, de andere de insight mode. Die laatste is een variatie op audiocommentaar waarbij je regelmatig de film verlaat om behind the scènes te kijken. Erg leuk. Verder staan er nog enkele previews op.

Ben je fan van het origineel, dan is de nieuwe Total Recall even wennen. Een totaal andere cast en een deels nieuw verhaal klinken eng, maar dat valt in de praktijk wel mee. Oké, de vrouwen in de film acteren niet heel sterk, maar dat maakt Colin Farrel en de enorme hoeveelheid special effects wel weer aardig goed.