GadgetGear.nl

Review: Nikko Evo Pro-Line Porsche 911 GT3RS


Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de Nikko Evo Pro-Line Porsche 911 GT3RS met 5 sterren.

The Good
  • Standaard motor reageert al lekker snel
  • Verwisselbare wielen
  • Onderdelen goed verkrijgbaar
  • Rijd goed op verschillende ondergronden
  • Lange accuduur
  • Geen last van storingen
  • Goede prijs/kwaliteitverhouding

The Bad
  • Geen

In mijn jeugd, kende in Nikko eigenlijk al van de stoere RC’s, maar het leek altijd bij ‘speelgoed’ te blijven. Met de EVO Pro-Line, bewijs Nikko dat het ook auto’s voor de grote jongens kan maken ;-).

Unboxing

In de doos van de Evo Pro-Line Porsche 911 GT3RS vind ik naast de handleiding ook de netstroomlader en de 9.6 volt accupack. Daarnaast zit er nog een 9 volt batterij in voor de afstandsbediening, de afstandsbediening, de body van de Porsche (gemonteerd op de wielbasis) en een zakje met een tool om de wielen vast te zetten en een paar reserve clipjes voor de body.

De Body

De Porsche 911 GT3RS uit de Nikko Evo Pro-Line is voorzien van een lexaan body. Lexaan is een merknaam voor een bepaald type policarbonaat. Het zelfde plastic als waar CD’s van worden gemaakt. Het voordeel hiervan is dat het materiaal minder snel krast en vooral ook heel stevig is. Je hebt dus weinig kans dat je na een botsing ineens een barst in je Porsche hebt zitten.

Over krassen gesproken, bij Nikko hebben ze besloten om de body aan de binnenkant te verven. Dat geeft deze RC niet alleen een mooi metallic uiterlijk, maar zogrt er ook voor dat krassen veel minder snel opvallen. Na een aantal keer over de kop te zijn geslagen, zijn de krassen op de onderstaande foto het beste zichtbaar… Maar dan moet ik er wel heel dicht op zitten ;-).

Hoewel Nikko de body al van diverse stickers heeft voorzien, is het laatste stickerwerk toch echt aan jou. De stickers op het vel zijn redelijk goed gesneden, waardoor ze mooi op de body te plaatsen zijn. De enige uitzondering is de rode grill sticker voor de voorkant. Doordat dit stukje van de body enorm veel reliëf heeft, wordt deze heel snel lelijk. Race je vervolgens een keertje door het herfstweer, laat deze sticker al snel los.

De Basis

De body zit met clipjes vast op de basis. Trek je de clipjes los, dan heb je meteen toegang tot het kloppende hart van deze RC.

Wat opvalt, is dat het merendeel van de componenten met plastic is afgeschermd. Dat is handig, want bij extreme crashes is het risico op loslaten van de onderdelen nihil. Toch is het mogelijk om naast de wielen, ook de motor te vervangen.

De standaard motor van de Porsche 911 GT3RS heeft een maximale snelheid van 24km per uur. Met de Nikko Sprint Motor (los verkrijgbaar) is deze verder op te voeren tot 31km per uur. Wij hebben het niet uit kunnen proberen, maar het vervangen schijnt heel gemakkelijk te zijn.

Accu

Nikko heeft de Porsche 911 GT3RS Evo Pro-Line uitgerust met een ni-hm accu. Dit type accu heeft als groot voordeel, dat je hem tussentijds kunt laden. Net als de bekenden li-ion accu’s heeft hij geen last van een geheugeneffect. Met andere woorden, een accu om lang plezier van te hebben. De accu is in een uurtje volledig geladen.

Afstandsbediening

Met de afstandsbediening heb ik in het begin een beetje lopen klooien. Het wiel dat je ziet, gebruik je namelijk als stuurwiel. Deze werkt echter het beste wanneer je stuurt met je linker hand. Stuur je met rechts, moet je tegen de richting in draaien. Voor kinderen zal dat weinig problemen geven, maar als volwassenen is het toch handiger om met links te starten.

De afstandsbediening van Nikko maakt gebruik van FHSS. Dat is een techniek waarbij de frequentie van de afstandsbediening en de auto steeds worden aangepast. Als we Nikko mogen geloven, dan is het geen probleem om tot 40 auto’s tegelijk te hebben rijden. Het enige dat ik kon merken is dat ik in al die tijd geen last heb gehad van storingen door andere apparaten die ook van de 2.4 Ghz-band gebruik maken.

De afstandsbediening heeft bovenaan nog twee schroefdopjes. Deze zijn heel belangrijk. Ze bepalen namelijk het 0-punt van de motor (niet vooruit en niet achteruit rijden) en ze laten je de wielen uitlijnen. Dat laatste is iets dat je bij iedere vervanging van de wielen moet doen.

Is het tijd voor nieuwe wielen? Dan kun je bij vrijwel iedere modelbouwzaak terecht. De maten zijn universeel, dus er is een enorm aanbod. Toch blijven rode wielen het mooist onder deze Porsche 911 GT3RS.

Rijgedrag

En dan is het tijd voor het rijgedrag. Uiteindelijk is dat waar het bij deze RC toch om gaat. Hoewel we de standaard motor hebben, blijkt deze een enorme kracht te herbergen. Geef ik vanuit stilstand vol gas op vochtig asfalt, zal de Porsche 911 GT3RS echt even slippen.

Naast het slippen bij het wegsprinten, is het bij vochtig en droog asfalt ook mogelijk om met de Porsche 911 GT3RS te driften. Een kwestie van vol-gas een scherpe bocht maken en een klein tikkie naar achteren geven om de achterwielen heel even te blokkeren. Het handrem-effect dus ;-).

Zoals gezegd, heb ik de Porsche 911 GT3RS al meerdere malen gecrashed en over de kop laten slaan. Als we testen, doen we dat natuurlijk goed ;-). De lexaan body bewijst daarbij echt enorm veerkrachtig te zijn. Het komt zelden voor dat de Porsche echt op zijn kop blijft liggen. Daarnaast breken de harde delen van de body (spiegels en spoiler) ook niet af.

Kijk ik naar de Accu, dan ben ik ook zeer tevreden. Race ik voornamelijk op volle snelheid, dan haal ik er dit een kwartier plezier uit. Ik heb de Porsche 911 GT3RS ook op een flinke wandeling meegenomen. In het half uur dat ik met de Nikko op pad was, hebben we ruim 3,5 kilometer afgelegd. Bij thuiskomst was er nog genoeg stroom over om een paar rondjes over het plein te racen.

De wandeling die ik met de Porsche 911 GT3RS deed, leerde mij ook veel over het rijgedrag over verschillende ondergronden. Zo had de Porsche 911 GT3RS weinig moeite met losse herfstbladeren op de weg. Anders werd het bij pakken met herfstbladen zoals langs stoepranden.

Ook graspollen zijn een probleem voor de Porsche 911 GT3RS. De lage wielbasis kan daar niet goed mee overweg. Van de andere kant, een echte Porsche rij je ook niet snel het weiland in ;-). Op losse aarde kan de Porsche 911 GT3RS wel rijden, mits niet te hard. Hij slipt dan erg snel. Los zand vormt een nog groter probleem, maar alleen als het een dik pak is. Een keer een ondiep plasje water raken is in de praktijk ook geen levensbedreigende situatie voor de Porsche 911 GT3RS.

Conclusie

De Nikko Evo Pro-Line RC’s zijn net iets duurder dan we van Nikko gewend zijn, maar daar krijg je ook wat voor terug. De RC’s zijn snel en sterk. Daarnaast krijg je wagens die sterk lijken op de modellen waarmee modelbouwprofessionals rijden terwijl je daar niet het bijbehorende prijskaartje voor hoeft te betalen. Daarmee vult Nikko het gat voor iedereen die tegen een redelijke prijs, toch net iets meer wilt.

Beschikbaarheid

De Nikko Evo Pro-Line Porsche 911 GT3RS ligt nu in de winkel en heeft een adviesprijs van €89,95. Onderdelen bestellen kan onder anderen bij Nikko zelf.

6 reacties

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • keurige review, klopt allemaal zeer sterke en snelle auto.
    alleen als ik naar de site van nikko ga voor onderdelen, staan er alleen banden op, of passen de onderdelen van 1:14 raceauto’s hier ook op?

  • Bijzonder slechte ervaring mee, mijn zoontje had gespaard voor deze dure porsche en ging er mee racen op het schoolplein. Na een klein uurtje was de voorwielophanging afgebroken op het chassis! Nadere inspectie laat zien dat het een knullig klein oogje is met een hele dunne kwetsbare rand.

    Terug gaan naar de winkel (Intertoys) gaf als reactie “op marktplaats kun je reserve onderdelen vinden” Wat een heerlijke winkel die Intertoys met geweldige service!

  • Die kleine van mij heeft een Ford WRC Pro-Line evo en precies hetzelfde als maarten. ook de wielophanging/vering afgebroken. ik ga nog terug naar de winkel

  • Nou volgends mij kan ik me melden bij de club want mij voor as is ook afgebroken klein uurtje mee gereden in totaal vandaag gekocht en nu al kapot terring spul dacht leuk om te hebben maar nooit meer dat ik een on/street car koop godsammme koop me de volgende keer wel een tank of zo..

  • hebben het zelfde als maarten gehad, naar de site van nikko, kan een losse onderplaat krijgen maar kost 10,71 Euro, maar ex btw ex administratie kosten en ex verzendkosten, komt het nog bijna 30 euro, en het mag niet zelf afgehaald worden.