Review: Fable The Journey

• Prachtig vormgegeven game
  • Krachtig verhaal
  • Goed speelbaar met Kinect

• Nederlandse stemmen maken het wat soft

Fable The Journey was voor het eerst tijdens de E3 van deze zomer te zien. Meteen daarna ontstond enig rumoer rondom deze spinoff van de Fable serie. De game leek namelijk niet alleen volledig met Kinect worden bestuurd, maar ook een on-rails (bewegingen van het karakter zijn op voorhand vastgelegd) spel te worden. Dit werd al snel door Fable-vader Peter Molyneux ontkracht. Vandaag hoor je van mij hoe het echt zit.

Over Fable

De eerste Fable verscheen in 2004 op de Xbox. De game, waarin je een kind zich transformeert tot volwassen strijder. De keuzen die je maakt, reflecteren sterk in de ontwikkeling van jouw hoofdpersoon. Fable kreeg in 2008 een vervolg waarin het wederom om de ontwikkeling van een kind gaat. Het verhaal is echter 500 jaar verder en alles speelt zich af in Albion…

Het Verhaal van The Journey

In Fable The Journey ben je terug in Albion. Albion is zijn helden vergeten en dreigt te worden overspoeld door het kwaad. Jij speelt Gabriel en samen met de hulp van ene Theresa en jouw trouwe paard Seren stort je jezelf (ongewild) in één van de grootste avonturen die je ooit hebt beleefd. Een avontuur dat jou tot de nieuwe held van Albion zal maken… of in ieder geval kan maken. Jij bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de uitkomst van dit avontuur.

Wanneer je het verhaal start, is het wel even wennen. Hier in Nederland krijg je namelijk de nagesynchroniseerde versie van Fable. Je hoort dezelfde stemmen als in de gemiddelde My Little Pony tekenfilm en dat is toch niet echt goed voor de hele ervaring. Na een half uur spelen vroeg ik me toch echt af waar ik aan was begonnen en of er nog een eind kwam aan het eindeloze paardrijden.

Na de kennismaking met Theresa en het kwaad, verandert dit alles nogal snel. Nee, de stemmen blijven hetzelfde, maar de stemming slaat compleet om. Ze brengt je namelijk naar een grot waar je jouw magische krachten krijgt. Je leert om de wereld om je heen te beïnvloeden door met voorwerpen te gooien, te schieten en jezelf naar links of rechts te bewegen.

Had ik al verteld dat je de hele game met Kinect speelt? Relax, je kunt gewoon blijven zitten. Kinect zal namelijk gebruik maken van commando’s die je zittend MOET uitvoeren. Of je nu aan het paardrijden bent, of vuurballen in de rondte strooit, moe zul je niet worden.

Gebruik maken van Kinect betekent ook dat er wat beperkingen zijn in de gameplay. Echt vrij bewegen is het niet bij en in dat opzicht is Fable The Journey toch een beetje een on-rails game geworden. Ware het niet dat je wat meer vrijheid hebt door de links-rechts bewegingen die je kunt maken. Daarnaast is het mogelijk om onverwachte tussenstops te maken waardoor je het verhaal verder kunt beïnvloeden.

Naast het besturen van het spel, is het ook belangrijk om een band met Seren, jouw paard op te bouwen. Je kunt ook een goede band opbouwen met andere karakters, maar dat lijkt minder belangrijk. Investeer je tijd dus vooral in Seren. Hoe beter je band met Seren, hoe beter zij ook voor jou zal zijn.

Grafisch

Over audio heb ik al genoeg gesproken. Grafisch zit Fable wel echt geweldig in elkaar. Van vuurballen tot waterpartijen, overal is aandacht voor. Tijdens de vele ritten die ik met Seren heb gemaakt, baalde ik er zelfs van dat ik niet wat vaker de tijd kreeg om gewoon te genieten van de prachtige landschappen die de wereld van Albion rijk is.

Ook in Fable the Journey draait alles om het opbouwen van relaties, al staat die tussen Gabriel en Seren centraal. Dat de Nederlandse stemmen het geheel een beetje soft maken is jammer, want dit maakt de game voor volwassenen zeker in het begin een beetje saai. Iedereen die net als mij toch volhardend langs het eerste uur speelt, zal beloond worden met een prachtige wereld en een krachtig verhaal. Dat de game verrassend goed speelbaar is met de kinect, dat is een aangename bonus. Ook als je eens een keer mis schiet…