Review: DOOM 3 BFG Edition PC (Ook op XBOX360/PS3)

• Speelt nog steeds lekker weg
  • Verbetering grafische instellingen
  • Interessanter voor consolegamers

• Weinig verbeteringen t.o.v. origineel
  • Extra levels zijn meer van hetzelfde
  • Gedateerde gameplay

In tegenstelling tot andere remakes van games heeft deze heruitgave van Doom 3 verrassend genoeg geen HD in haar titel meegekregen, ondanks dat de makers toch een (lichtelijk) grafisch opgepoetste versie hebben beloofd. Uiteraard kent deze heruitgave de officiële uitbreiding, de nodige extra levels en de eerste twee delen uit de Doom serie, maar is dat genoeg om deze BFG Edition tot een waardige aankoop te maken?

In 2004 is het langverwachte derde deel uit de Doom serie verschenen, waar gamers jarenlang reikhalzend naar uit hebben gekeken. De game is vooral goed ontvangen door haar sfeer en destijds revolutionaire graphics. Ik kan me nog goed herinneren dat Doom 3 dé game was die de verkoop van krachtige PC’s en hardware een flinke zet heeft gegeven. Ironisch genoeg pakte Half-Life 2 datzelfde jaar de grafische kroon over en was Doom 3 al snel grafisch afgetakeld. Hopelijk dat deze BFG Edition genoeg zijn spierballen heeft gekweekt om hedendaags weer tussen de grote mannen op te vallen.

Verfpot

Aan de gameplay van deze editie is niets veranderd, maar gelukkig hebben de makers er een hoop moeite ingestoken om aan de graphics… ook niets te veranderen! Yep, ik stond stijf van verbazing toen ik zag dat de game grafisch nergens echt in is verbeterd ten opzichte van het origineel. Geregeld lage resolutie texturen: Check! Hoekerig uitziende personages: Check! Overdreven grauwe kleuren: Check! Inderdaad… deze editie had wel een verfpotje of vijftig kunnen gebruiken. Je kunt je haast niet voorstellen dat we dit vroeger een mooie game vonden.

Rozengeur en maneschijn

Dat de game er grafisch verouderd uitziet betekend niet dat de makers er helemaal met de pet naar hebben gegooid. Zo is er nu voor gekozen de befaamde zaklamp uit het origineel te monteren op je harnas. Je kunt dus nu zowel de omgeving van licht voorzien alsook schieten tegelijk. Ook is de belichting net wat intenser geworden (met zo’n 5%) en zijn de grafische instellingen verbeterd. De game kent nu ondersteuning voor resoluties van hedendaagse breedbeeldmonitoren en Tv’s, heeft een toegevoegde 3D weergave en kent ook een verbeterde Vsync functie. Doom 3 had altijd erg last van ‘tearing’ (dit zijn horizontale strepen over het beeld bij bewegingen) en de Vsync functie verwijderde dit. Helaas werd de besturing daarvan zeer indirect en dat is voor een First Person Shooter natuurlijk niet fijn. Gelukkig kent de Vsync functie in deze versie geen indirecte besturing meer en zorgen deze verbeteringen voor een beduidend soepelere en ‘schonere’ ervaring dan het origineel.

The Last Chance

Buiten de geringe grafische update, moet deze BFG Edition vooral gamers aantrekken doormiddel van extra levels onder de naam ‘The Lost Mission’. Deze levels laten zich makkelijk omschrijven als meer van hetzelfde. Net als Doom 3 doe je niets meer dan alleen maar in grijze gangen lopen en een horde monsters afknallen. De gedateerde gameplay van Doom 3 komt ook hier constant om de hoek kijken. Toch heb ik me niet compleet verveelt met deze toevoeging. De game schiet zoals altijd nog steeds lekker weg en het ‘Hell’ level kent een paar nieuwe elementen ten opzichte van het origineel.

Gemiste kansen

Het spelen van deze editie benadrukt constant hoeveel kansen voor verbetering de makers hebben laten liggen. Zo klinken de voetstappen van je personage nog altijd alsof je constant op gras loopt, terwijl je toch echt tachtig procent van de game op een metalen vloer rond dwarrelt. De geluidskwaliteit laat vaak te wensen over, zoals de muziek in het hoofdmenu en het schelle geluid van stomende pijpen. Wel hebben de makers hier en daar wat geluidseffecten toegevoegd voor het verbeteren van de spanning, maar helaas is dat te subtiel om vaak op te vallen. Tot slot is er nog de Multiplayer. Hier is ten opzichte van Doom 3 niks aan veranderd en dezer dagen zijn er talloze betere online shooters beschikbaar.

Bij de aankondiging van de Doom 3 BFG Edition was mijn interesse meteen gewekt. Er zijn namelijk genoeg verbeterpunten op te noemen om een eventuele (HD) remake van Doom 3 te kunnen veroorloven. De makers van deze editie hebben daar klaarblijkelijk een ander idee bij dan ik. Breng exact hetzelfde spel en bijbehorende uitbreiding uit zoals een paar jaar geleden, voeg wat extra levels toe (waar je binnen 2 uur doorheen bent), tel de grafisch verwaarloosbare verbeteringen erbij op en je snapt dat deze editie haar vraagprijs van €29,99 voor de meesten niet waard zal zijn. De toevoeging van de eerste twee Doom games kunnen dat niet rechtvaardigen. Voor Xbox 360 en Playstation 3 gamers zal dit pakket wellicht een leuke geschiedenisles zijn, maar je ontkomt niet aan de gedateerde gameplay en graphics.

Cijfer 5/10