Review: Disney AppMATes (iPad)

• Zeer leuk spel voor (jonge) kinderen
  • Innovatief gebruik van de iPad
  • Zeer gedetailleerde Cars

• App crasht net iets te vaak om geen punt af te trekken
  • Beschermende folie is bijna een verplichting!

Het is weekend, dus volop tijd voor entertainment. Vandaag checken we een product dat al even in de winkel ligt, maar wat we toch even goed aan de tand willen voelen. De Disney AppMATes van speelgoedmaker Spin Master. De Disney AppMATes vallen onder de zogenaamde Appcessories. Accessoires die bij een specifieke app horen. In dit geval het Cars spel van Disney.

In de doos van de AppMATes vinden we Lightning McQueen en zijn vriendinnetje Holley Shiftwell. Het is belangrijk dat je weet dat er verschillende sets zijn. In totaal zijn er zes verschillende AppMATes. Een aantal verkopers heeft ook doosjes waar slechts één karakter in zit. Deze zijn natuurlijk wel goedkoper. Naast de twee auto’s vinden we alleen een korte handleiding in vier talen.

Werking

De onderkant van beide Cars verschillen nogal. Ze hebben in dit geval drie contactpunten die een vinger simuleren. De iPad kan dit meten. Door verschillen in de afstand tussen deze punten weet de iPad met welke AppMATes je aan het spelen bent. Overigens gebruiken de AppMATes wel degelijk de geleiding van je echte vingers om de iPad te laten denken dat het echte vingers zijn. Door de auto’s bij de ramen vast te pakken, creëer je namelijk een gesloten circuit. Jawel, we gooien gewoon even een stukje natuurkunde in deze review ;-).

Daarnaast zijn er verschillende doorzichtige punten onder de auto’s. Via een soort van prisma kan de iPad op deze manier licht naar de koplampen en andere verlichting van de auto’s sturen. Geniale details die de ervaring compleet maken. Wanneer de lampen van de auto’s in de game aan staan, doen de lampen van de AppMATes dat dus ook, zelfs in dezelfde kleur. In het geval van Lightning McQueen is het zelfs zo dat het getal 95 op het dak gloeit als een echte vlam.

Omdat je met al deze contactpuntjes over het scherm van de iPad beweegt, is het heel belangrijk om een beschermende folie op het scherm te plakken. Komt er een korrel zand tussen het scherm en de AppMATe, dan heb je namelijk een kras. Deze tip staat ook in de handleiding. Daarnaast kunnen kinderen natuurlijk nogal wild spelen ;-).

De Game

Genoeg over de technische werking van de AppMATes. Tijd om de Cars game te spelen. Tijdens het spelen kom je er al snel achter dat (zoals de handleiding aangeeft), de auto’s stevig vastgepakt moeten worden en goed op het scherm gedrukt moeten worden. Laat je de auto los, dan zullen veren er voor zorgen dat het spel dit ook door heeft en daarop reageert.

In het hele spel is het zo dat de auto, welk karakter je ook speelt, de hoofdrol heeft. Bekende karakters uit de films zullen je dan ook regelmatig opdrachten geven die in bekende omgevingen als het dorp Radiator Springs, moeten worden uitgevoerd.

Bij het spelen merkte ik al snel dat het lastig kan zijn om veel te draaien met de AppMATes. Dat kwam dan ook voornamelijk omdat ik stil bleef zitten in mijn stoel. Leg je de iPad op de grond, dan zal de game de kinderen door de vele bewegingen aanmoedigen om regelmatig om de iPad heen te bewegen. Met andere woorden, een game die je kind meteen even flink in beweging zet :-).

Terwijl je het spel speelt, speel je regelmatig upgrades vrij. Denk daarbij niet alleen aan betere banden, maar ook aan vleugels die onder je AppMATe verschijnen terwijl deze de gekste sprongen maakt. Erg leuk bedacht van Disney.

Hoewel de game erg leuk is, is deze niet crashvrij. Dan heb ik het natuurlijk niet over de crashes die de AppMATes zelf maken, maar vooral over het onverwacht afsluiten van de app. Bij langere sessies (vanaf 20 minuten) komen ze weleens voor. Gelukkig pikt de game bij het herstarten redelijk goed op waar je gebleven bent. Toch is het wel irritant.

Gratis Testen

Wil je zeker zijn dat de game iets voor jouw kind is, dan kun je dit van te voren testen. Wanneer je de gratis Cars app download, kun je er voor kiezen om de game met een ‘papieren’ versie te spelen. Je zet dan twee vingers op het scherm en de game projecteert daar Lightning McQueen onder. Zo kun je de bewegingen van te voren ervaren en kijken of dit iets voor jou of jouw kind is.

De AppMATes van Disney en Spin Master zijn goed doordachte speeltjes geworden. De manier waarop de twee met de iPad omgaan is vernieuwend voor het genre. Het is alleen jammer dat de app af en toe weet te crashen. Daarnaast zou het leuk zijn om meer content voor deze AppMATes te vinden. Toch is het een ervaring die iedere iPad bezitter (jong EN oud) eens mee moet maken.