Review: Death Rally (PC)

• Prima graphics
  • Roept herinneringen op van vroeger

• Races zijn te kort
  • Gebrek aan vermaak
  • Serieuze toon
  • Oninteressante soundtrack

Een jaar geleden bracht Remedy (bekend van Max Payne) een remake uit van hun 1996 klassieker Death Rally voor de iPad, iPhone en iPod Touch. Later volgde een Android versie. Nu hoopt Remedy ook op succes met een PC versie op het Steam platform.

Met de populariteit van Tablets en Smartphones als Gaming Devices is het niet meer dan logisch dat Remedy heeft gekozen om hun remake van Death Rally eerst hierop uit te brengen. Toch is de overzetting naar de PC geen vreemde zet, aangezien deze eerste game van Remedy toch echt zijn debuut maakte op de PC.

Gewaagd

De nieuwe Death Rally is natuurlijk geproduceerd met Tablets en Smartphones in het achterhoofd. Games op deze platformen moeten dus niet te ingewikkeld van opzet zijn, mede door het feit dat je even snel een spelletje wilt spelen als je bijv. in de trein zit. Het is een gewaagde zet van Remedy om dit naar de PC te brengen: Een platform met een grootse opzet, waar je al snel alleen de doorgewinterde gamer mee aanspreekt.

Dieet

Wie een regelrechte HD remake verwacht met een hoog nostalgische waarde, wordt al vrij snel teleurgesteld. Het basisconcept is hetzelfde: Plak je auto vol met wapens en zorg dat je, jezelf een weg naar de eerste plaats schiet. Je kunt in alle levels power-ups, geld en onderdelen pakken om zo je auto te voorzien van upgrades en meer schietijzers. Een simpel gegeven dat in het origineel voor heel wat spanning en sensatie zorgde. Deze remake heeft daarentegen een heus dieet ondergaan.

Anorexia

Bij het starten van de game valt dat nog niet meteen op en is er zelfs een (weliswaar slap) verhaal geïntroduceerd. Ook de grafische kwaliteiten zijn in orde, maar als je er al snel achter komt dat alle beschikbare levels niet uitdagend zijn en de muzieknummers van de soundtrack (naar mijn gevoel) op één hand te tellen is, dan snap je waar deze remake zijn charme niet van moet hebben. Ook neemt de game zichzelf te serieus. In het origineel hadden de personages waar je tegen moest racen nog ironische namen, zoals Bogus Bill, Iron John en Farmer Ted. Zelfs Duke Nukem was aanwezig! Tijdens de laadschermen kreeg je alle namen te zien met bijbehorende gezichten, vergezeld door een goede soundtrack. Na de races werd je soms door een mysterieus persoon aangesproken waarmee je deals kon sluiten. Verwijder nagenoeg alle leuke elementen van het origineel en je snapt dat we een Death Rally met anorexia overhouden.

De kern

Begrijp me niet verkeerd: De kern van de game is in feite hetzelfde gebleven, maar door de serieuze en zielloze uitwerking ervan berooft deze remake je van al het plezier dat je toentertijd aan het origineel beleefde. De races zijn te kort om echt spannend te worden, de soundtrack is niet memorabel en het duurt bijna twee uur voordat de game je interessante upgrades en auto’s voorschotelt. Voor Tablets en Smartphones is het weliswaar een leuke game, maar voor de PC is er op Steam rond de 10 euro heel wat beters te koop.

Cijfer 5/10