Dennis van Dijk
Dennis van Dijk

Review: Get Social

Dennis van Dijk beoordeelde namens GadgetGear de met 4 sterren.

THE GOOD

  • Echt beginnersboek
  • Toch tips voor gevorderden
  • Goed verzorgd
  • Leest lekker weg

THE BAD

  • Zet vrouwen wel weer in een hoekje

Onlangs verscheen er een nieuw boek in de boekhandel. De Titel? Get Social “Online netwerken voor beginners” en dat sprak ons enorm aan. Het boek van Jeanet Bathoorn zou dé introductie zijn naar sociale netwerken als Google+, LinkedIn en natuurlijk Facebook.

Uiterlijk

Get Social is een semi-hardgebonden boek. De kaft is groter dan de pagina’s, maar niet van hard karton. Er is veel zorg en aandacht uitgegaan naar het ontwerp van de voorkant en de verzorging van de pagina’s waardoor het boek plezierig is voor het oog. Het boek is full-color bedrukt.

Opbouw

Het hele boek is in zes delen gesplitst waarbij het tweede deel het belangrijkste is. Het tweede deel behandelt namelijk alle sociale netwerken en wat je binnen deze netwerken kan doen. Opvallend is de aanwezigheid van stervende netwerken als Hyves en Second Life.

1 Wat zijn social media?

Ben je redelijk nieuw op internet (dan heb je ons waarschijnlijk nog niet gevonden), dan is dit eerste deel van het boek een must-read. Iedereen die zelf al eens een profiel heeft gemaakt op een Hyves of een Facebook mag dit deel overslaan.

2 Een Overzicht van online netwerken

In dit deel gaat het grootste deel van de aandacht uit naar de populaire netwerken LinkedIn, Twitter, Facebook en Google+. Voor deze netwerken gaat het boek uitgebreid in op de mogelijkheden die ze bieden. Van 12 gouden tips voor je LinkedIn profiel tot de SCABE-methode om succesvol te worden op Twitter. De rest van dit deel beslaat voornamelijk kleine netwerken of netwerken met een heel specifiek doel zoals Path en Ning.

3 De impact van social media

In dit deel wordt het belang van Social Media nog eens aangestipt. Zo lezen we onder anderen de gevolgen die Social Media op de maatschappij en bedrijven kan hebben en hoe deze media op zijn gekomen.

4 Online netwerken en vrouwen

De schrijfster van het boek lijkt van mening te zijn dat vrouwen nog steeds niet volledig geëmancipeerd zijn. Of in ieder geval niet op internet. Nu zijn wij geen typische vrouwen-website (al zijn we blij met iedere vrouwelijke fan!), maar dit is toch een beetje jammer. Wat ons betreft zijn vrouwen en mannen ook op social media gelijk, al zij het met verschillende behoeften.

5 Handigheidjes bij het online netwerken

Dit deel van Get Social beschrijft handige webapps die je online leven een stuk productiever maken. De beschrijvingen zijn kort en bondig en gaan voornamelijk over de tools van Google. Weinig nieuws dus voor iedereen die al een paar jaar op internet zit. Echt een stukje voor beginners.

Website

Het boek wordt ondersteund door een eigen website op Get-Social.nl. Deze website bevat een aantal leuke posts met ervaringen. Daarnaast worden er ook zo nu en dan Get Social evenementen georganiseerd.

Conclusie

Get Social is gericht op de beginner, maar daar blijft het niet bij. Hoewel de beginner goed opweg wordt geholpen, kan ook de ervaren netwerker handige tips uit het boek halen. Dat schrijfster Jeanet Bathoom voorzichtig alle internettende vrouwen in een roze hoekje zet, is alleen een beetje jammer. Ik ken menig vrouw die handiger is in Facebook dan dat ik dat zelf ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.