Review: Syndicate (X360/PS3/PC)

• Mooie visuals
  • Unieke DART gameplay
  • Erg goede co-op ervaring

• Verhaallijn blijft te oppervlakkig

Na 19 jaar is Syndicate weer terug. Het origineel verscheen destijds op consoles als de SEGA Mega Drive en natuurlijk de Supernintendo. Daarnaast maakte het spel ook haar opwachting op de PC en de Amiga. Het spel was geniaal, maar kan Electronic Arts dezelfde beleving op de nieuwe generatie consoles en de PC neerzetten?

We denkt dat Syndicate een pure remake van het origineel is, heeft het mis. Het nieuwe Syndicate leent wel wat elementen uit het verhaal en de ‘oude’ wereld van Syndicate, maar is toch voorral een nieuwe, opzichzelfstaande ervaring geworden. Oja, EA heeft ervoor gekozen om deze Syndicate een first person shooter te maken. Dat is toch even een hele andere ervaring ;-).

Het verhaal van Syndicate speelt zich af in 2069. Technisch ontwikkeld onze wereld zich heel snel. Bedrijven zijn zo machtig geworden, dat zij de nieuwe overheden zijn geworden. Het zal je dan ook niet verbazen dat drie multinationals (Eurocorp, Cayman Global en Aspari) de strijd om gaan om de controle over de Amerikanse markt op te eisen. Een strijd om land en technologie. Een strijd die met keiharde wapens wordt uitgevochten en een strijd waarbij de DART 6 chip een belangrijke rol speelt.

Deze DART 6 chip zit namelijk in mensen en kan in het heetst van de strijd worden ‘gebreacht’ (gehackt). Door de chips te manipuleren kan je tegenstanders een opdonder geven waardoor ze verlamd raken, tot zelfmoord drijven of overtuigen om teamleden af te knallen. Daarnaast kan je jouw eigen chip voor slow-motion gameplay gebruiken. Door de tijd uit te rekken kan je beter je acties bepalen. De chip is zo’n krachtig element in de gameplay, dat Syndicate hiermee een shooter is geworden die echt een eigen stijl heeft.

Syndicate bevat zowel een singleplayer modus als co-op. In de single player beleef je het avontuur van Miles Kilo. Hoewel het verhaal van Syndicate zeer sterk is, is het zeer rechtlijnig. Ook de eindbazen vormen relatief weinig uitdaging. Het komt vaak niet verder dan ontwijken van de eindbaas en wachten tot je zelf even mag knallen. Dat is jammer, want hierdoor voelt het net niet alsof de game echt af is.

Het is ook mogelijk om Syndicate co-op te spelen. Dan speel je met zijn tweeën stukken uit de verhaallijn van de game met als nadeel dat je de DART 6 chip enkel kan gebruiken voor slow-motion gevechten, maar daar krijg je bergen munitie voor terug. Je kan een set van 9 levels spelen op normal, hard en (unlockable) expert modus.

De Syndicate Ervaring

Syndicate speelt zich af in de toekomst. Een toekomst die niet heel ver weg ligt, maar in de game toch echt wel heel futuristisch van opzet is. De schone en strakke omgevingen maken het over het algemeen erg makkelijk om je tegenstander in beeld te krijgen. De manier waarop de graphics van de DART chip verwerkt zijn is ook heel sterk. Door de chip krijg je duidelijke visuele feedback over verwondingen en kan je gebruik maken van slow-motion views. Wanneer je teveel verwondingen oploopt, zal de chip er ook voor zorgen dat het beeld dat je ziet verstoord raakt. De digitale ruis maakt de ervaring compleet.

De DART chip is ook waarin Syndicate zich onderscheidt van de andere shooters. Tijdens de game kan je de chips van anderen manipuleren.

Ook qua audio valt niks te klagen. De ontwikkelaar heeft voor goede stemacteurs gekozen en ook de geluidseffecten passen prima in de uitstraling van de nieuwe Syndicate.

In singleplayer is Syndicate leuk, maar op de DART 6 gameplay elementen na is de game weinig vernieuwend. Een stuk leuker wordt het wanneer je met vrienden gaat spelen. De co-op levels zitten erg goed in elkaar en staan garant voor vele late uren.