Review: Modnation Racers: Roadtrip (VITA)

• Kiddy, maar cool
  • Eindeloos creëren
  • Eindeloos veel characters, karts en banen door de share optie

• Geen multiplayer
  • Af en toe haperende framerate
  • Voelt als uitgeklede versie van de PS3 versie

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger thuis geen spelcomputer mocht hebben, dus speelde ik vaak bij vriendjes. Zo heb ik met vriendjes onder andere vele uren doorgebracht in de wereld van Mariokart en dat op verschillende consoles. Nu heb ik mijn eigen PS Vita en mijn eigen MarioKart-kloon; Modnation Racers Roadtrip.

Gameplay:

Waarom ik naar MarioKart verwijs is eigenlijk heel simpel, het is namelijk bijna 1 op 1 MarioKart. Naast het feit dat het er kiddy, maar toch cool uitziet, werkt het eigenlijk hetzelfde. Je rijdt in kleine karts, op relatief korte tracks, met veel powerups en je moet elkaar het leven zuur maken om de race te winnen. Dit doe je niet allen door gewoonweg goed te rijden, maar ook door te driften, te draaien in jumps en tegenstanders te beuken. Hierdoor vul je ook je boostmeter. Met behulp van de boostmeter, kan je natuurlijk harder racen. Ook kan je over versnellingspanelen rijden om sneller te gaan.

Om je tegenstanders te dwarsbomen kun je verscheidene powerups pakken. Zo is er een boost powerup, maar ook een electische shock powerup en een raket powerup. Deze powerups kun je ook nog versterken door 2 of zelfs 3 keer dezelfde te pakken.

Bob de Bouwer:

Als grootste extra optie (ten opzichte van MarioKart) is de Create optie. Je kan namelijk zelf characters, karts en zelfs hele banen maken. De mogelijkheden zijn eindeloos en je fantasie lijkt je enige grens. Als je tevreden bent met je creatie kun je dit zelfs uploaden en delen met de gehele wereld.

PS3 VS PS Vita:

De meesten zullen Modnation Racers al van de PS3 kennen en voor hen zal het bovenstaande niets nieuws bieden, maar er zijn wel degelijk een aantal dingen anders. Zo kun je door leuke inventieve controls via het touchscreen en het touchpad nog makkelijker een baan creëren. Ook kun je via Near cadeautjes achterlaten voor anderen. De grooste verandering en voor velen het grootste gemis is toch wel de multiplayer; die is er namelijk niet! Je kunt wel creaties van anderen downloaden evenals ghosts, maar dit is toch niet de live multiplayer die een game als Modnation Racers op de Playstation 3 voor velen zo leuk maakt.

Conclusie:

Modnation Racers: Roadtrip is een erg goed gelukte kloon van MarioKart, met als zeer welkome toevoeging de mogelijkheid om zelf van alles te creëren en te delen. Heb je zijn grote broer op de PS3 al gespeeld? Dan voelt het wel een beetje als een uitgeklede versie met net iets te veel haperingen en het gemis van een multiplayer. Toch zul je er bijzonder veel plezier aan beleven. Heb je nog nooit Modnation Racers gespeelt? Dan zal deze game je zeker bevallen.