Review: Metal Gear Solid HD Collection (PS3, X360)

• Waanzinnig veel gameplay
  • Games op chronologische volgorde
  • Controls goed aangepast op de PS3

• MGS2 valt kwalitatief een beetje tegen

Het is weer zondag, een mooie dag om te gamen. Vandaag hebben we niet één, niet twee, maar wel drie games in de review. Oké, we spelen vals. Het gaat om de HD Collection van Metal Gear Solid. Een collectie die Konami afgelopen juni al heeft aangekondigd en waar ik als ware fan van de serie natuurlijk niet op kon wachten…

De Compilatie

Normaal zou ik mijn review starten met details over de verhaallijn van de game. Ditmaal doe ik het anders. Hoewel je in de collectie drie verhaallijnen gaat spelen (let op, dit gaat je waanzinnig veel mooie uren opleveren), biedt Hideo Kojima deze verhalen niet aan in de volgorde waarop de games zijn uitgebracht. Bij het starten van de game suggereert Konami meteen al dat je start met Snake Eater (binnenkort op de 3DS), gevolgd door Peace Walker en ten slotte Sons of Liberty. Natuurlijk mag je daarna aan de haal met Metal Gear Solid 4 dat enkele jaren geleden op de PS3 is verschenen. Een leuk detail is dat het keuzescherm van de HD Collection ook de jaartallen laat zien waarin de games afspelen.

In Snake Eater plaatst de game je midden in de jungle van 1964. De koude oorlog is aan de gang. Naked Snake (je went snel aan de namen) heeft als missie om een wapenexpert uit handen van de vijand te redden. Deze expert bouwt aan een experimenteel superwapen dat hij ook nog eens moet saboteren. Het probleem is echter dat Naked Snake zijn missie niet heeft volbracht. Hij heeft ervoor gekozen om over te lopen. In Snake Eater ga jij infiltreren om de zaakjes recht te zetten.

Het verhaal krijgt vervolg in 1974. Jij zit met je bende huurlingen in Costa Rica. Het land komt onder aanval van een groep strijders die zich de Peace Sentinels noemen. Ook hier is het aan snake de taak om de zooi op te lossen. Tijdens het spel krijg je met grote regelmaat hints die met de globale geschiedenis van Snake te maken hebben.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty grijpt weer volledig terug naar het verhaal van MGS en speelt af tussen 2007 en 2009. Je bent op een booreiland dat opgericht is na een tanker incident. Nouja, dat blijkt al snel een dekmantel voor de duistere zaakjes die zich op het eiland afspelen. Zo blijkt onder anderen de president van de Verenigde Staten op het booreiland te worden vastgehouden. Naast het originele spel bevat deze game ook de Substance uitbereiding met alle VR missies.

Metal Gear Games zijn sneaking games. Als je ala Battlefield of Call of Duty het slagveld op wilt rennen om iedereen neer te knallen, dan kom je niet ver. Te allen tijde gaat het erom om je opdracht zonder al te veel op te vallen uit te voeren. Dit betekend dat je onder anderen gebruik maakt van camouflage om langs je tegenstanders te komen. De enige momenten waarop je eigenlijk echt aan het vechten gaat, is wanneer je ontdekt bent door de tegenstanders (dan moet je proberen te ontsnappen) of wanneer je een eindbaas uit gaat schakelen.

Graphics

In deze serie speel je voornamelijk Metal Gear games die origineel uitkwamen op de Playstation 2. Het is dan ook waanzinnig gaaf om te zien dat de graphics op Full HD goed zijn opgeschaald en waar nodig in zijn geheel vervangen. Doordat de originele games op een relatief langzamere console speelden is de performance op de Playstation 3 ook nog eens enorm goed. De framarate blijft te allen tijde hoog waardoor het geheel er gelikt uitziet. De enige uitzondering hierop is deel 2. Hier had het team echt wel wat meer tijd in mogen steken. Van HD is wat mij betreft geen sprake.

Op MGS2 na is de Metal Gear Solid HD Collection echt een blast from the past. Het is heerlijk om de oude avonturen van Snake opnieuw te beleven. Ken je zijn oude avonturen niet, dan biedt de Metal Gear Solid HD Collection je een heleboel gameplay voor weinig geld. Zeker wanneer je alle First person shooters helemaal zat bent is dit een must-have.