Film Review: The Muppets

• Nostalgie ten top
  • Walter is een leuke muppet
  • Veel bekende acteurs en artiesten
  • Ouderwets grappig

• Weinig van de muppets zelf te zien
  • Te verhalend

Wie is er niet mee groot geworden? The Muppets, een vrolijk gezelschap van poppen bedacht door de grote Jim Hanson. Als je boven de 20 bent kan het niet anders dan dat je ze wel eens gezien hebt. Ben je onder de 20? Dan is de kans er dat je ze nog nooit gezien hebt, wat een kwalijke zaak is. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de nieuwe muppetsfilm voor iedereen bedoeld is.

Verhaal:
Het ooit zo bekende en geroemde muppettheater is vervallen en wordt al jaren niet meer gebruikt en de tour door de muppetstudios trekt geen mensen meer. Iedereen is ze vergeten. All but one. Walter een grote fan van de muppets en is zelf (hoe kan het ook anders) ook een pop. Hij ziet zichzelf alleen als een jongeman, wat ook niet zo gek is, want zijn broer Gary (jason segel) is gewoon een mens. Deze broers en Mary (Amy Adams), de vriendin van Gary, gaan op bezoek bij de studio en horen per ongeluk dat een oliemagnaat de studio wil slopen en naar olie wil gaan boren. De enige manier om dit te voorkomen is door op zoek te gaan naar kermit en zijn maten en een nieuwe show te doen om genoeg geld bij elkaar te krijgen om het theater in ere te herstellen. Dat is het verhaal in een notendop.

Dikke Fun:
De film is een echte feelgood movie, inclusief de nodige liedjes, dansjes en een mooi plot (die misschien wel anders uitpakt dan je zou verwachten). De film is leuk voor kinderen, maar eigenlijk nog veel leuker voor volwassenen. In de eerste plaats omdat het een hoop nostalgie naar boven brengt, maar ook omdat er weer de nodige knipogen in voorkomen. De film neemt zichzelf uiteraard niet te serieus, en je zal dan ook het grootste deel van de tijd met een grote glimlach op je gezicht zitten.

Bekend Hollywood:
Wat erg leuk is om te zien, is dat zoveel mensen de muppets een warm hard toedragen. Er is 2 dozijn aan bekende acteurs en artiesten opgetrommeld die zichzelf niet serieus nemen of die gewoonweg geen tekst hebben. Geen ego’s dus en daardoor een feest om ze te zien. Zo zien we bijvoorbeeld Whoopi Goldberg, Sheldon van de Big Bang Theory, Selena Gomez en Dave Grohl (mijn persoonlijke favoriet, de zanger van de foo fighters). Een iets specialere rol is er voor Jack Black, die op een erg leuke manier in het verhaal zit (geen spoilers hier;)

Conclusie:
Het is heerlijk om de muppets weer te zien. Oude tijden herleven en worden goed gemixt met de huidige tijd, waarin hele andere dingen populair zijn dan bijvoorbeeld 10 a 15 jaar geleden. Helaas voorkomt dit niet dat de film op de helft een beetje begint te vervelen en dat de muppets zelf niet echt goed naar voor komen.. Ik had bijvoorbeeld een gekke act willen zien van de swedish chef, een extreme stunt van Gonzo of meer domme grappen van Fozzie.
Uiteindelijk heb ik wel ontzettend genoten en ben ik blij dat ik de muppets weer eens heb gezien. Thuis gelijk maar de boxset tevoorschijn halen:)