Review: Resident Evil: Revelations (3DS)

• Waanzinnig goed verhaal
  • Zeer goed gebruik Circle Pad Pro
  • Zeer sterk gebruik van videobeelden
  • Goed gebalanceerde gameplay
  • Zeer goede stemacteurs

• Zwemmen is echt lastig!

Morgen is het zo ver, dan ligt de nieuwe Resident Evil: Revelations voor de Nintendo 3DS in de winkel. Het is de tweede 3DS game uit de Resident Evil series en in tegenstelling tot de eerste Resident Evil, beperkt de game zich niet tot enkel het afknallen van zombies. Resident Evil Revelations brengt de volledige survival horrorervaring met zich mee…

Verhaallijn

Voor diegenen die al eerder Resident Evil games hebben gespeeld, is het handig om te weten dat Resident Evil Revelations zich afspeelt tussen Resident Evil 4 en Resident Evil 5. In het jaar 2005 om precies te zijn, vlak na de oprichting van de B.S.A.A.

Hoewel het verhaal voornamelijk op een boot speelt, start het allemaal met de stad Terragrigia. Deze stad werd door mensen op het water gebouwd. Terroristen van Il Veltro hebben echter de kans gegrepen om een biologisch virus in de stad te verspreiden waardoor de bevolking besmet raakte met een virus dat hen in monsters veranderde. De FBC stuurde een aantal agenten waaronder Parker en Jill (die je later speelt) om de boel op te lossen. De stad bleek echter niet te redden. Gezonde mensen werden geëvacueerd en de stad werd met de grond gelijkgemaakt.

Het Queen Zenobia cruiseschip is door dezelfde terroristen gekaapt en zal gebruikt worden om het virus opnieuw te verspreiden. Chris en Jessica zijn naar het schip gestuurd om de situatie op te lossen, maar lijken verdwenen. Taak aan Parker en Jill om naar het schip te gaan en hun collega’s terug te vinden.

Resident Evil Revelations wordt voornamelijk vanuit een third person oogpunt gespeeld. Je kijkt dus over de schouder van jouw karakter (tenzij je gaat schieten) wat erg veel overzicht geeft. Dat is handig, want in Resident Evil Revelations ligt het gevaar constant op de loer en… heb je zoals altijd een gebrek aan munitie. Elke verspilde kogel kan je dus de kop kosten. Daarnaast moet je ook veel puzzels oplossen en ook in dat geval is een beetje overzicht wel zo handig. Overigens krijg je in Resident Evil Revelations een nieuw soort scanner mee waarmee je verborgen objecten zoals munitie op kan sporten en die gadget blijkt echt een uitkomst te zijn.

Zeker wanneer je Resident Evil Revelations met de Circle Pad Pro speelt, zijn de controls extreem goed. Werden in de demo op de Resident Evil Mercenaries de rechter knoppen op de 3DS nog gebruikt om te richten, doe je dat nu lekker met je tweede analoge stick. Speel je de game zonder de Circle Pad Pro, dan moet je hier wel gebruik van maken en dat maakt de game dan ook meteen een stukje lastiger te beheersen.

Hoewel je het grootste gedeelte van de game al lopende speelt, kom je in de latere levels ook water tegen en zal je moeten zwemmen. Dit is qua gameplay meteen mijn enige punt van kritiek. Het zwemmen is echt extreem lastig, ongeacht de controls die je gebruikt. Dit had makkelijker gemogen.

De Resident Evil Revelations Ervaring

Oké, het sterke plot is aanwezig, maar hoe zit het met de rest van de Resident Evil Revelations ervaring? Zeer goed. De vormgeving van Resident Evil Revelations is overweldigend. Ik dacht dat Nintendo met Mario Kart de 3DS al flink op haar donder gaf, maar Capcom weet de graphics toch weer een stuk mooier neer te zetten en ook het gebruik van 3D voegt een hoop aan de sfeer toe. Capcom let ook op de fijne details. Zo zal je op bepaalde momenten merken dat het schip op de golven deint doordat deuren scheef staan. Fenominaal!

Resident Evil Revelations bevat ook veel audio en videomateriaal. Ook hier heeft Capcom geen cent gespaard. De stemacteurs zijn gewoon goed en de videobeelden zijn loepzuiver. Heel wat anders dan de videobeelden die we nog in Streetfighter IV zagen.

Het adembenemende horrorverhaal van Resident Evil Revelations is misschien niet voor iedereen weggelegd. Toch is het misschien wel dé game die je moet ervaren om te weten waartoe de Nintendo 3DS in staat is. Hoewel de gameplay tijdens het zwemmen wat ons betreft wel aan verbetering toe is, is dit maar een zeer klein onderdeel van de totale ervaring. Resident Evil Revelations is een game die je op zijn minst gezien moet hebben!

Wil je meer weten over de Circle Pad Pro? Check die review morgen op GadgetGear.nl.